Pages

Sunday, 14 June 2015

saji june 2015 - koleksi biskut hari raya


Assalammualaikum
bersua lagi..wahhh lama menghilang kan..semangat nak berbelog macam hilang ...he he heee..apa khabar sahabat zila semua..moga semuanye sihat sentiasa tau..

sebenarnya rindu sangat nak menulis disini..berkongsi resepi yang zila dah cuba disini..tapi tulah..kadang-kadang masa masa membatasi semuanya..kalau ada masa terluang mood malas pulak datang..ermmm alasan banyak betul..

Hari ini tak ada resepi yang nak dikongsikan..cuma nak ucapkan ribuan terima kasih pada majalah SAJI ..banyak kali memberi peluang dan ruang kepada zila.ok untuk kali ini 10 resepi biskut raya zila kongsikan untuk pembaca setia SAJI..selain resepi zila banyak resepi lain yang tak kurang menariknya untuk dicuba..pada sesiapa yang plan nak buat biskut sendiri tahun ni..haruss beli Majalah SAJI ..tak rugi.

Terima kasih untuk adik zana yang sentiasa offer akak..untuk majalah SAJI selamat ulang tahun yg ke 20 ..terima kasih juga sudi menjemput zila untuk acara minum petang di SALOMA BISTRO..maaf sangat-sangat tak dapat menghadirkan diri untuk kali ini..memang sedih sebab nak sangat pergi tulah kita merancang tuhan yang menentukan..semoga SAJI terus maju dan sentiasa memberikan sesuatu yang menarik kepada kami semua.


diantara 10 jenis biskut yang zila kongsikan di majalah SAJI.. sila beli majalah saji untuk mendapatkan resepinya ye..






Thursday, 16 April 2015

lala masak sos tiram


Assalammualaikum
lama dah rasanya tak kesini,blog sunyi tanpa kabar berita..manalah tuan rumah menghilang..macam sibuk sangat kan..

terima kasih pada sahabat yang sudi bertanya khabar,alhamdulillah zila sihat macambiasa..cuma agak pack sikit masa..sebab baby muhammad dah pandai mengacau..he hee biasalah budak tengah lasak..

sejak kebelakangan ini zila masak pun simple-simple sahaja.kata orang asal kenyang perut sudah..nak buat yang sedap-sedap memang kena tunggu hari sabtu atau ahad..ada orang take over jaga baby..bolehlah berexperimen sikit  didapur.



hari ini nak share menu simple lala masak sos tiram,jarang sebenarnya zila beli lala..tapi hariitu pergi pasar round-round tengok ikan semua tak menarik..nampak pulak lala nie..ramai orang vietnam beli..teragak pulak tetiba nak masak lala..masakkan macamni memang tak jadi lauk kalau kat rumah zila..masing-masing nak meratah jew..kompom memang kena stanby lauk lain untuk makan dengan nasi.


Lala Masak Sos Tiram
Bahan

½ kilo Lala
1 biji bawang besar                     
2 ulas bawang putih                    
1 inci halia                                              
5 biji cili padi - ikut kepedasan masing-masing    
1 btg serai - dititik
4 sudu sos tiram
2 sudu kicap pekat
½ cawan air 
secubit garam

Cara-cara
1.      Tumbuk bawang besar,bawang putih dan halia.tumiskan bahan-bahan yg ditumbuk dan serai sehingga kekuningan
2.     Masukkan lala dan air biarkan masak sehingga ia separuh terbuka
3.     Masukkan sos tiram, kicap dan garam
4.     Biarkan seketika dan kacau - masukkan cili hijau / merah sebagai penyeri
5.     Bila lala sudah masak angkat dan siap untuk dihidang.

Thursday, 19 March 2015

terima kasih saji mac 15


Assalammualaikum..
aishhh lamanya tak update blog kesayangan nie.
semenjak dua menjak nie mood malas lebih besar dari mood rajin..nak buat apa-apapun mood macam kelaut jew..eremmmm

sebenarnya dah nak sebulan majalah saji bulan mac berada dipasaran..zila dah dapatkannya lama dah..tapi nak update dan berkongsi disini yang lambat sikit..tak kisah lah kan ..kira aci jugak sebab masih dalam bulan mac..walaupun keluaran bulan april dan berada dipasaran..he heee



kali ini 10 resepi zila kongsikan di keluaran bulan mac..yang berkongsepkan segar..mudah..dan ringkas..
walaupun tajuk tu nampak senang ..tapi pening jugak nak mikir dan mencari idea supaya bertepatan dengan tema ..

buat adik zana dari majalah saji terima kasih banyak sebab memberi ruang untuk masakan akak memenuhi ruang SAJI..zila kongsikan juga disini sebagai tanda kenangan..






Monday, 9 February 2015

cheese cake


Assalammualaikum
hai jumpa lagi..apa khabar sahabat zila..sihat tak?..zila dah seminggu tak sihat..demam selsema..dan skrang nie tinggal batuk jew yang tak lagi reda..kata orang musim..anak zila muhammad pun demam jugak ..dah tiga hari demam..lemah jew..nak jalan pun melayang..
baby kecik kalau kena demam memang kesian..melepek jew..kita nak buat kerja pun tak senang..asik nak merengek ..

dah seminggu makan tak sedap..mood nak memasak yang sedap-sedap pun malas jew.errmmm..hari ini nak berkongsi resepi cheese cake..yang dah lama buat cuma tak berkesempatan nak share disini.biasa kalau buat cheese kek memang guna resepi ni..sebab macam kena jew dengan tekak..

mood nak ambil gambar pun malas..he he heee..hari ini sekeping jew tepek gambar cheesecake ..oklah sampai disini dulu,sambung lagi next entry ..selamat menjamu mata ye..salam sayang semua..


Bahan
250 gm krim cheese 
1 cawan gula halus 
3 biji telur 
3 sudu besar  tepung gandum 
1sudu teh esen vanila 
1 cup plain yogurt  
1 cawan Biskut oreo/marie yang dihancurkan 
3 sudu besar mentega

Caranya
Pukul krim cheese dengan gula dan plain yogurt sampai gebu 
Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi, masukkan esen vanila 
Masukkan tepung tadi dan pukul lagi. 

crust
Cairkan mentega dan bila sejuk sikit, gaul dengan biskut tiger/ biskut merry hingga boleh kepal. 
Padatkan dalam acuan dan simpan dalam peti sejuk lebih kurang 5-10 minit.
Keluarkan dan tuang aduan cheese  tadi. Untuk bakar. 
Bakar dengan cara waterbath iaitu tuang air panas dalam satu bekas, letak acuan yang ada cheese tadi dalam bekas berisi air dan bakar selama 50- 60 minit. 

Tip: nak elak bahagian kek merekah, tutup atas kek tu dengan aluminum foil. Bila dah siap, simpan dalam peti sejuk, cheese kek ni sedap dimakan sejuk. 
Hiaskan dengan toping kegemaran.

Wednesday, 4 February 2015

ikan rebus air asam



Assalammualaikum
bersua lagi..dah bulan feb..kejap betul..
sekarang nie zila jarang sikit masuk kedapur..kalau memasak pun sekarang banyak menu simple-simple jew..yang ringkas dan mudah..

kadang-kadang buat telur dadar jew..dengan sayur rebus sikit..mood nak memasak yang heavy macam kelaut jew..ha haa ..senang cerita malas la tu kan..

hari ini nak berkongsi masakan simple.budak kecik pun boleh buat..makan dengan nasi hangat memang bertambah kalau jumpa lauk macamni kan..
rebus ikan kembung..atau ikan jenis lain pun boleh..rebus dengan sedikit air..bila ikan dah masak angkat dan toskan.hiris tomato,cili padi,bawang besar ,daun ketumbar..campur kesemuanya..campurkan dengan air asam jawa..sedikit belacan bakar jika suka garam sikit..dan sedikit kerisik jika suka..perahkan air limau.dan tambahkan dengan air rebusan ikan jika suka...sedia dihidang..

bagi sesiapa yang nak berdiet lauk macamni memang sesuai..amalkan seminggu..insyaallah susut badan..

Thursday, 22 January 2015

coklate moist cake


Assalammualaikum
hai..jumpa lagi hari ini..moga semua sahabat zila sihat sentiasa..lamanya tak menjengah blog ni..dah 22 january rupanya..errmmm cepatnya..rasa macam baru jew satu january..

mood malas nak menaip di blog..biasalah orang ada anak kecik memang macamni..utamakan yang penting dahulu..kena pandai-pandai bahagikan masa..kalau tak memang semuanya tak sempat ...

coklate moist kek ni dah lama zila buat sebenarkan..bulan dec tahun lepas..bila cuti sekolah anak-anak kan dirumah..buatlah makanan untuk minum petang diorang..ada lebihan badam cincang zila tabur jew atas tue..

sebenarnya banyak resepi kek coklat dalam simpanan zila..suka mencuba resepi-resepi kek coklat ..nak tengok perbezaan setiap resepi..ada yang lembab sangat..ada yang sedikit mengering..dan ada yang terasa banyak sangat coklatnya..kalau nak tahu memang kena mencuba setiap resepi yang kawan-kawan kita kongsikan.

untuk kalai ini zila mencuba resepi along roz yang dikongsikan di my.resepi asal dari chef zubaidah.alhamdulillah sedap.menepati citarasa kami sekeluarga.semenjak dah berusia ni minat betul makan kek panas-panas..rasa macam sedap jew..he he heee

kek coklat zila ni nampak sedikit hitam ..sebab zila guna campuran coklat hitam dan coklat biasa..jadi sesiapa yang suka colour macam hitam-hitam gitew boleh campur ye..zila guna serbuk coklat biasa 70gram dan 30 gram serbuk coklat hitam.ok selamat mencuba..insyaallah jumpa lagi next entry..


Bahan
100g Serbuk Koko*
250g Gula Kastor
1 tin Susu Isian Cair*
200g Minyak Masak Sayuran*
250g Susu Pekat*
4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
150g Tepung Gandum
1 sudu teh Bicabonat Soda
1 sudu teh Baking Powder

cara
Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin.tak payah sampai menggelegak.
Satukan dengan telur yang di pukul tadi dengan mixer. gaulkan bahan kering dan campurkan sedikit-sedikit sehingga sebati.
Masukkan ke dlm tin yg di lapik dan disapu minyak. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.

Ganache coklat
500 gram coklat masakan
50 gram mentega
125 ml susu cair

caranya
panaskan mentega dan susu cair sehingga cair -double boiler
kemudian masukkan coklat masakan yang telah di racik.
kacau sehingga semuanya sebati.
tunggu sejuk sedikit dan tuang keatas kek.

Thursday, 1 January 2015

happy new year


Happy new year...
khas untuk semua sahabat blogger..pembaca setia..dan semua pengunjung yang sudi kemari..
alhamdulillah.satu tahun yang panjang berakhir juga hari ini..pahit manis suka duka 2014 kita simpan jadi kenangan..yang mana manis kita abadikan dijiwa..moga boleh mewarnai didalam meniti usia kita kelak...

yang pahit tak perlu dikenang..simpan sahaja ..biar jadi lipatan sejarah..setiap sesuatu yang berlaku memberi hikmah yang tak ternilai untuk kita..setiap kedukaan yang kita lalui ..allah akan menghadiahkan kita kebahagiaan..

senonim kalau sebut tahun baru mesti nak berazam ..bagi zila tahun 2015 banyak wish list ..panjang senarai..he hee insyaallah akan cuba buat satu persatu..



akhir kata..
terima kasih sahabat-sahabat blogger..follower..kenalan baru dan lama di alam maya ini..walaupun tak pernah bersua muka..tapi ikatan persahabatan kita sentiasa kukuh..moga ukhwah yang terjalin antara kita akan berpanjangan amin..

Thursday, 18 December 2014

cendol bakar dengkil


Dari arah Cyberjaya/Putrajaya
Lokasi:

  • Lalu lebuhraya besar yang menghubungkan LDP ke Putrajaya dan Cyberjaya menuju kearah Dengkil/Sepang/KLIA
  • sama seperti jalan menuju KLIA/LCCT melalui jalan tiada tol yang biasa dilalui teksi,ia juga jalan yang sama menuju ke Sepang/Nilai daripada Putrajaya.
  • Jalan terus sehingga anda sampai ke penghujung lebuhraya
  • Dipenghujung lebuhraya, dihadapan anda hanya dua pilihan kiri ke pekan Dengkil dan kanan ke Kota Warisan/Sepang/Nilai/Klia. Ambil pilihan Kanan.
  • Terus anda akan melalui satu jambatan diatas tasik dan paya.
  • Terus sehingga anda sampai ke simpang empat yang ada traffic light.
  • Traffic light itu jika terus menuju Kota Warisan/Sepang/KLIA. Jika kiri menuju Bangi Lama. Jika kanan menuju pekan Dengkil.
  • Selepas traffic light jalan terus, dalam lingkungan 100 meter.
  • cendol bakar Dengkil berada di tepi sebelah kiri anda.

cendol bakar durian Rm 4.50 bagi peminat tegar durian kenalah cuba ye..


CENDOL..
menuman pelepas dahaga..dan boleh juga ditafsirkan makanan pencuci mulut bagi rakyat malaysia..sambil santai bersama rakan-rakan atau kaum keluarga..

cendol dulu-dulu simple sangat..ada jelly hijau tu dan kacang merah..siram dengan air gula dan santan..bila balik sekolah rendah cendol pakcik "kame " merupakan sasaran utama kami..time tu rasa sedap sangat..yelah kan ..balik sekolah kan haus..nak menyambung berjalan kaki hingga sampai kerumah memang la harus ada sesuatu yang sejuk..baru semangat nak jalan kaki..


zaman dah berubah..cendol pun dah banyak ditambah baikkan..lebih sedap..dihidangkan bersama pelengkap tambahan..menambahkan lagi variasi cendol..

kesinambungan dari pergi  ke garage sale zila sempat kesini..nak juga mencuba cendol bakar..nak jugak rasa..asik baca diblog jew..rata-rata kata sedap..sebenarnya cendol bakar dengkil tak sama dengan cendol bakar kuala selangor..maksudnya berlainan owner..yang dikuala selangor zila tak cuba lagi..insyaallah bila kesana nanti harus dicuba jugak.



asal usul nama cendol bakar ini ialah sebelum dimasak gula melaka itu dibakar terlebih dahulu.. baru dimasak dan dicampurkan  kedalam cendol.bagi zila rasa gula tu agak manis..tak sama macam cendol biasa..tapi sedap lemak-lemak macamtulah..

selain cendol kalau nak cuba cucur udang pun ada.satu pinggan 5 ringgit dan 10 ringgit..


 cendol bakar jagung RM 3.50 

 cendol bakar biasa RM3.00

kesemua jenis cendol bakar zila rasa..yang paling sedap bagi zila yang tapai pulut..sedap tapai tu..manis ditambah makan dengan kuah santan cendol..ermmm takmo citer..nanti teringat balik..nak pergi lagi entah bila.


cendol bakar tapai pulut Rm4.50

inilah cendol bakar tapai pulut..yang ini lah paling sedap bagi zila ..lain orang lain selera kan..mangkuk nie kecik jew sebenarnya..memula sampai cendol nie rasa macam tak cukup makan satu mangkuk..tapi bila dah makan..kenyang perut..kesimpulannya jangan tamak kan..he he hee

gambar muka depan warong cendol bakar..emak dan kakak ipar..berserta model tetap muhammad ahmad bin wasim shahzad.oklah sampai disini dulu jumpa next entry..

Wednesday, 17 December 2014

pais ikan kembung sedap


Pais ikan kembung..
lauk yang kerap didapur zila bila terasa malas nak memasak ..suka sangat ikan masak macam ini..pertama sebab mudah sangat..campurkan semua dan letak jewlah di pan..harum satu rumah bau daun -daun dan rempah-rempah..alahaii sedapnya..ditambah pulak makan dengan nasi panas..ermmmm sabar jew lah.


dulu masa kami kecik-kecik emak rajin buat..biasanya satu bungkus emak masukkan 3 ekor ikan..jadi bungkusan tu besar..sekali masak terus dapat 3 ekor.sekarang bila anak-anak dah berumahtangga emak dah malas nak masuk dapur..nak menikmati hidangan dari air tangan emak memang susah..bila teringin makan masakkan zaman kecik-kecik memang kenalah masak sendiri..

zila pulak suka bungkus satu-satu..senang nak makan ..tak payah nak berebut..
zila lebih suka makan rempah-rempahnya dahulu..ikan tu ambil last-last..perahkan sedikit limau kasturi dan tabur lagi sedikit cili potong bagi yang suka pedas..waalaa..



Pais ikan kembung
Bahan
3 ekor ikan kembung
4 tangkai lada besar merah
3 ulas bawang merah
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
halia dan kunyit hidup
3 batang serai 
3 sudu santan kotak
Sedikit air asam jawa
Garam secukupnya
3 helai daun limau purut hiris halus
sedikit serbuk lada

Cara
kisar kesemua bahan.
gaulkan bahan-bahan tadi bersama air asam jawa dan garam,letak sedikit pati ayam.
masukkan ikan kembung dan gaul sebati.
sediakan daun pisang,susun ikan dan bungkus,pin kan kiri dan kanan menggunakan lidi.
panggang atas api sehingga masak.

Monday, 15 December 2014

pencinta barangan lama

Assalammualaikum..
suka tak barangan lama? kalau tak berminat untuk mengumpul sekadar tengok-tengok dan cuci mata apa salahnya kan..jooomm
pada hujung bulan september yang lepas sempat zila kesini..Anggerik Mall..garage sale yang diadakan setiap hari ahad..

sebenarnya first time kesini..zila datang hari sabtu..dan garage sale diadakan pada hari ahad..salah hari rupanya..pada hari sabtu kami hanya ronda-ronda ..tempat agak sunyi tak ramai pengunjung..tapi peniaga masih menjalankan perniagaan seperti biasa..


zila naik tingkat satu dengan niat nak ke kedai ipoh loken yang popular tu..tapi hampa ..kedai tutup pulak..tuan empunya pergi hantar barang keluar.oleh kerana dah tak ada apa-apa disitu zila beredar jewlah.. esok baru nak datang lagi..sebab teringin sangat  nak tengok barangan lama yang diorang jual..



keesokkannya datang lagi..
sampai jew peniaga dah susun barang-barang diaorang..apabila tengok barang-barang lama macamnie teringat pulak zaman kecik-kecik..tapi ada separuh darinya yang masa kecik zila tak pernah jumpa..


set teko dan pinggan lama..cermin mata..bangku..piring hitam..bag plastik..jam..basikal..tin-tin lama..dan bayak lagi ada dijual disini..bagi peminat tegar barangan lama memang rambang mata..

 
lampu lama..teringat masa kecik-kecik pergi belajar mengaji..pak imam guna lampu macamtulah untuk mengajar kami mengaji..indahnya kenangan lama

tv dan telefon lama pun ada..cantik dipandang..harganya pun seiring dengan peredaran zaman..agak mahal juga..pinggan mangkuk pun agak mahal..berbanding dengan bazaar sabtu dikawasan perumahan zila.


 basikal lama,,zila panggil basikal tua..
 beg-beg kertas lama..yang ini zila tak pernah jumpa...mungkin time nie zila masih kecil lagi kot..
 koleksi cawan coca cola..pada yang minat simpan tu mesti diorang sambar nie..
 sudu-sudu dan garpu lama..cantik
 piring lama..zila panggil piring dodol yang biru ..hijau  tu..emak masih ada menyimpan beberapa biji dirumah..zila pun ada simpan empat biji warna biru..sayang sangat nak pakai..

 tin lama yang cap helang tu..masa kecik macam pernah jumpa..tapi tak ingat tin isi apa..


 yang ini nostalgia sangat kan..piring hitam..


dah puas cuci mata dan ambil gambar zila pun beredar lah..dapatlah dua biji piring kuih setelah round-round..piring lain yang dihajati tak ada nampaknya disini..pada sesiapa yang nak kesini garage sale dibuka pada pukul 10 pagi hingga 6 petang.

Address:
Anggerik Mall,
No. 5, Jalan 14/8,

40000 Shah Alam.


Friday, 12 December 2014

kaswi pandan lemak dan kenyal..sedapnya..


Assalammualaikum..
berjumpa lagi..hari ini nak menjamu mata dengan gambar kuih kaswi..tak dapat merasa..dapat tengok gambar pun ok jugak kan..

kuih kegemaran zila..tak kiralah yang hitam atau yang pandan macam ini..asalkan memenuhi citarasa..tak keras..dan tak lembik sangat..dah kira 'ngam' dengan tekak zila..


kalau kaswi yang berwarna coklat tu ...cara penyediaannya nampak mudah..tapi sebenarnya tak semua orang boleh menghasilkan kuih kaswi yang sedap ..termasuklah zila sendiri..

teringat waktu menggandungkan Muhammad..suka sangat makan kuih kaswi ..terutama buatan kakak zila..kalau boleh seloyang nak habiskan seorang..he he hee buruk betul ditambah lagilah makan sejuk-sejuk lepas kluar dari peti ais...ermmm tak payah ceritalah..memang sedap.

zila tertarik dengan resepi kaswi pandan ini  kerana ada campuran tepung ubi,tepung gandum dan santan..sebab itulah rasanya kenyal-kenyal dari tepung ubi..dan rasa lemak dari santan..memang sedap.sesiapa peminat kuih kaswi bolehlah simpan resepi ini sebagai koleksi resepi kuih kaswi .

ditambah sedikit pewarna dan perasa pandan

zila buat dua versi..yang bentuk love dicampur dengan pewarna dan perasa pandan..dan satu lagi dalam acuan lompang zila tak campur pewarna dan perasa pandan..mengekalkan warna asli daun pandan..sedikit kekuningan tetapi wangi  dengan aroma keaslian daun pandan..

zila lebih suka yang asli..tanpa pewarna dan perasa..warnanyapun cantik..satu adunan dapatlah 12 biji acuan lompang dan 18 biji acuan berbentuk love..cukuplah untuk kami tiga orang..masa makan keadaan cuaca tengah hujan diluar..di luar kesedaran habis licin kami adap anak beranak..lapar la tu kan.

kelapa parut yang zila beli nie tak berapa cantik..agak halus dapat kelapa parut yang sedikit kasar lagi cantik..kalau tak suka makan dengan kelapa makan macam tu jew pun dah sedap .sebab ada rasa lemak-lemak.

warna asli daun pandan
Kaswi pandan lemak
Resepi - kak
besah@myr

Bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi kayu
1 cawan santan
1 1/2 cawan air perahan daun pandan - 4 helai daun pandan
3/4 cawan gula pasir
1/2 sdt air kapur sireh
1/2 sdt garam
1 biji telur
pewarna dan perasa pandan
secawan kelapa parut putih dicampur secubit garam


Cara-cara
Kacau sebati tepung gandum,tepung ubi,gula bersama air pandan dan telur.
kemudian campurkan kesemua bahan-bahan lain dan kacau hingga tidak bergentel. Tapis kan adunan.
masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak dan kukus sehingga masak dalam 20-25 minit - oleh kerana penyediaan tidak mengambil masa lama, eloklah panaskan pengukus sebelum mengadun adunan.
atau - boleh dimasukkan kedalam acuan kecil-kecil yang telah disapu sedikit minyak.
Bila kaswi sudah sejuk ..bolehlah dipotong dan digolekkan ke dalam kelapa parut yang telah dicampur dengan secubit garam.



selit sikit gambar oder congo bar dari rakan zila..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang