Pages

Saturday, 20 June 2015

Roti Jhon - senonim dibulan puasa



Assalammualaikum
selamat menjalani ibadah puasa semua..alhamdulillah dua hari dah kita menjalani ibadah puasa..rasa memang tak letih sangat mungkin cuaca yang tak berapa panas sekarang ini..

di dalam kita menjalani ibadah puasa beberapa hari ini di tv masih lagi bercerita mengenai gegaran yang berlaku di sabah.gempa bumi sederhana bermagnitud 5.9 pada skala richter berlaku di ranau sabah pada 5 jun 7.15 pagi..dan yang terbaru pada 18 jun gempa bumi lemah yang bermagnitud 4.0 dirasai lagi di ranau sabah.
teruskan doa kita supaya bumi malaysia sentisa selamat..aman dan damai..jauhkanlah dari gempa bumi..tak dapat bayangkan kesukaran yang dihadapi..semoga penduduk yang terlibat sentiasa sabar menghadapi ujian allah..


Bersyukur kita masih dipanjangkan usia dipertemukan lagi dengan bulan ramadan ..boleh lagi melipatgandakan amalan kita untuk bekalan kita diakhirat kelak..diberi lagi peluang menikmati juadah enak ..round-round di bazar ramadan ..yang sememangnya syurga makanan untuk hidangan berbuka..

berbalik pada cerita roti jhon yang sememangnya jhon tak tau  he hee..
kalau bulan puasa roti jhon memang fames kan..sayalah antara penggemar tegar roti jhon..sekarang ini ada yang versi panjang..menarik betul..letak mayonis dan sos lebih errmmm..best.



Resepi simple masing-masing boleh buat sendiri dirumah,hasilnya lagi berbaloi dapat beberapa batang.puas makan anak beranak..untuk keluarga kecil macam zila memang cukup roti 5 ketul tu.. kalau beli dah beringit-ringit..
bulan puasa tahun ini memang pasang niat nak berjimat terutama sekali bab makanan..kalau boleh tak nak membazir..
yang untungnya buat sendiri ni kita boleh tambah mengikut selera masing-masing..daging lebih..sayur lebih pun boleh..ikut tekak kitalah kan.



Roti jhon
roti hotdog/roti panjang secukupnya
1 keping daging kisar - jenama ramly
1 biji bawang besar - didadu
2 biji bawang putih - didadu
1 ekor ikan sadin - dilenyek kasar
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar sos tiram
1/2 kiub pati ayam maggi
sedikit serbuk lada hitam
sedikit garam
sedikit daun bawang- potong 1/2 inci
kobis - diparut halus
karot - diparut halus
kepingan timun dan tomato segar
4 biji telur ayam
sedikit minyak untuk menumis

caranya

  • panaskan minyak,tumis bawang besar dan bawang putih hingga sedikit kekuningan.
  • masukkan rempah kari,sos tiram,kemudian masukkan daging kisar dan sardin yang teleh dilenyek kasar.
  • masak seketika hingga daging masak,kemudian masukkan pati ayam,lada hitam dan garam..angkat dan sejukkan.
  • sediakan roti..potong dua jangan putus.masukkan telur dan daun bawang kedalam daging yang telah dimasak tadi.gaul rata.
  • sediakan pan.panaskan dan letak sedikit bancuhan daging keatas kuali cukup untuk menutupi roti nanti..masak seketika..letakkan roti keatasnya..tekan sedikit supaya roti melekat dipermukaan daging.bila agak kekuningan angkat dan ketepikan.
  • susunkan tomato,timun,parutan karot dan kubis.letak sos mayonis dan sos cili.sedia dihidang.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...