Pages

Tuesday, 18 December 2012

oreo crepe


Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..
alhamdulillah masih diberi kesihatan yang baik dan masih lagi diberi peluang kesini..berkongsi segala masakan yang pernah zila cuba..


crepe memang dah jadi fenomena sekarang kan..masing-masing mesti nak mencuba membuatnya..mana yang tak berkesempatan bolehlah oder..banyak versi crepe sekarang nie..bagi zila semuanya sedap..tak kesahlah yang ada durian atau yang tidak..

bagi yang rajin bolehlah letak filling tu macam-macam..ikut selera kita yang membuatnya,yang penting habis dimakan..betul tak....


zila  cuba buat crepe oreo pulak..idea asal dari rahel..bagi zila ianya sangatlah sedap..bagi penggemar biskut oreo memang wajib cuba..pilihlah filling oreo yang anda gemari..sekarang oreo dah ada filling macam - macam kan...memang best.



untuk resepinya sama seperti resepi durian crepe.cuma tukarkan durian kepada oreo jew..
colour zila guna colour biru..letak sikit jew..zila suka colour macamnie..cantik dan lembut jew di pandang..ok lah sampai disini dulu buat hari ini..bertemu kembali semua..i love u all...bye..


oreo crepe

bahan-bahan
-20gm tpg gandum
-20gm tepung ubi
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
-150ml air
-pwrna kuning
-perisa durian 


cara-caranya
masuk semua bahan kedalam mangkuk.sebatikan dengan whisk dan tapis..
kalau pekat  tambah air sedikit
boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kena hilangkan buih-buih itu dahulu.untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yangg dipegang..
layangkan kuali agar adunan sekata
masak atas api kecil.
masak hingga kering angkat tak perlu terbalikkn semasa  mengangkat.

filling
-150ml fresh cream diputar hingga kental

- oreo secukupnya

-letakkan fresh cream letak oreo dan letak lagi fresh cream di atasnya.
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah.

-siap



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...