Pages

Thursday, 26 December 2013

kek pisang coklat pulut hitam


Assalammualaikum
apa khabar semua..hari ini saya kurang sihat sikit...semalam kena selsema..tak lah teruk mana..alhamdulillah 
badan pun tak ada rasa nak demam..cuma kurang selesa dengan keadaan hidung yang tersumbat..aisshhh sokk sekkk sokk sekk jew la hari ini nampaknya..


bila emak dah selsema apa lagi pakej lengkap baby muhammad pun terjebak sama..alahai kesian betul tengok budak kecik bila selsema..meleleh jew..semalam pagi bawa keklinik..doctor kasi ubat titis untuk hidung jew..hari ini nampaknya dah macam kering sikit..badan pun ada demam sikit..merengek jew..so hari ini nampaknya tak masuk dapur..baring jew la..


aritu ada beli pisang raja.berbaki dalam 3 biji.nak buat kek pisang biasa tu rasa macam dah jemu pulak..kebetulan tepung pulut hitam dah lama terperap tak terusik ..nak buat kuih koci rasa malas..akhirnya buat kek pisang pulut hitam..
resepi asal dari sajian sedap..resepi dari indonesia..diorang panggil ketan hitam..rasanya macam kek coklat pun ada..tak terasa pun pulut hitam tapi terasa pisang tue..time bakar wangi jew..


kek zila nie nampak hitam sebab zila guna serbuk coklat hitam..kalau nak guna serbuk coklat yang biasa pun ok..zila nak habiskan stock coklat hitam dirumah nie..rasanya sama  cuma coklat tu warna hitam jew..
oklah pada sesiapa nak cuba bolehlah cuba ..sesuai buat minum petang..time cuti sekolah nie buat apa jew semuanya habis..

pic dari google

sumber sajian sedap
CAKE PISANG COKELAT KETAN HITAM

200 gram majerin 
125 gram gula pasir halus 
150 gram pisang dihaluskan
4 butir telur 
75 gram tepung gandum 
100 gram tepung pulut hitam 
25 gram coklat powder 
1 sudu teh baking powder 

Cara 
Pukul majerin dan gula pasir halus sampai lembut.
Tambahkan telur satu per satu.
Masukkan pisang kacau rata.
masukkan tepung gandum, tepung pulut hitam, coklat powder dan baking powder
Tuang di loyang
bakar 40 minit dengan suhu 180 darjah Celsius.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...