Pages

Tuesday, 5 January 2016

Masakkan pakistan langkah demi langkah - tq saji

Entry pertama pembuka bicara 2016.Selamat tahun baru semua sahabat blogger dan pembaca setia blog zila.selamat kembali ke sekolah semula untuk anak-anak ..
Ditahun ini anak sulung zila akan menduduki peperiksaan SPM.diam tak diam besar dah abang..jadinya tahun ini banyak masa kena korbankan untuk menghantar anak ke tuition.sekarang yurun tuition pun dah mahal.kalau ambil pakej pun harga tetap sama.bila semuanya naik kita sebagai ibu harus bijak dan kena berjimat cermat..mana yang tak perlu kena kurangkan.kena dahulikan apa yang betul-betul penting.

Untuk 2016 SAJI  adik ezanawaty telah mempelawa zila meyajikan masakkan pakistan untuk keluarannya awal tahun baru..kali ini agak menarik kerana langkah demi langkah cara memasak disertakan..kadang-kadang tengok gambar yang dah siap je agak susah nak faham.. bila disertakan gambar lebih mudah dan bersemangat kita nak cuba kan..

Sebenarnya masakkan Pakistan memang senonim dengan zila..almaklumlah bersuamikan orang pakistan secara tak langsung masakkan diaorang mempengaruhi hidangan kami hari-hari.terima kasih pada suami..adik ipar yang banyak mengajar.banyak perbezaan sebenarnya dari segi cara kita orang melayu memasak..masakkan pakistan kebiasaanya overcook seperti sayuran yang dimasak agak lama tapi hasilnya memang sedap.

5 resepi masakkan pakistan zila kongsikan kali ini,sesiapa yang nak mencuba dapatkan resepinya dimajalh saji january 2016.Gambar kulit majalah saji kali ini amat menarik..nampak lebih segar.terima kasih saji.


* oleh kerana semalam ada rakan fb dari singapore yang tak dapat majalah saji disana so zila sertakan resepi2 masakkan pakistan dibawah..tapi zila x sempat lagi nak edit pic langkah demi langkah..sebab pic zila semuanya besar2 kalau nak show kat blog nie mmg kena resize kecikkan sikit..kalau tak memang slow nak load..untuk langkah demi langkah ada dimajalah saji yer..tq pada semua pembaca blog zila..salam sayang.

 chicken pulao


Chicken Pulao
Bahan stok ayam
1 sudu kecil ketumbar biji
1 batang kulit kayu manis
½ sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil garam
3 biji buah pelage
1 biji bawang besar – dibelah 4
1 batang cili hijau
1 biji tomato – dibelah 4
2 ulas bawang putih – dibelah dua
½ ekor ayam
4 ½ cawan air

Bahan nasi
2 cawan beras basmati – direndam 20 minit
4 sudu besar minyak zaitun
11/2 sudu kecil cumin
1 biji bawang besar – didadu
½ inci halia – didadu kecil
1 sudu besar yogurt
½ sudu kecil lada hitam
2 biji lada cili- hiris halus

Cara membuatnya
1.      Ambil bekas masukkan ayam yang telah dibersihkan,tambahkan air dan bahan stok ayam.masak selama setengah jam.
2.      Apabila ayam sudah masak angkat dan toskan airnya,asingkan ayam.
3.      Panaskan periuk dengan minyak zaitun,masukkan cumin tunggu sehingga cumin meletop kecil dan keperangan.
4.      Masukkan bawang,halia dan hirisan cili hijau sehingga keperangan dan sedikit gelap,jangan sampai hangus.
5.      Kemudian masukkan ayam kacau rata,masukkan lada hitam dan yogurt kacau sehingga sebati.
6.      Tambahkan 41/2 cawan air stok ayam,tunggu sehingga air mendidih.setelah mendidih masukkan beras,masukkan sedikit garam,tutup periuk  dan masak sehingga nasi lembut.
7.      Sedia dihidang.

Chicken Tikka


Chicken Tikka
Bahan-bahan
2 ketul dada ayam – dipotong kecil
1 sudu besar  cili serbuk
1 sudu kecil serbuk garam masala
1 sudu kecil serbuk ketumbar
¾ cawan yogurt
1 sudu kecil halia –ditumbuk
1 sudu kecil bawang putih – ditumbuk
1 sudu besar jus limau
Garam – secukupnya
1 biji bawang besar – dipotong kotak
1 biji lada benggala merah – dipotong kotak
Lidi - secukupnya

Cara membuatnya
  1. Bersihkan ayam lap dengan kertas tisu,masukkan ayam kedalam mangkuk.Masukkan serbuk cili,serbuk garam masala,serbuk ketumbar,jus limau,paste halia dan bawang putih,gaul rata.
  2. Kemudian masukkan yogurt gaul lagi.
  3. Masukkan bawang besar dan lada benggala.Gaulkan kesemuanya.
  4. Ambil lidi dan cucukkan ayam berselang seli dengan bawang besar dan lada,buat sehingga habis.
  5. Kemudian perap semalaman di dalam peti Ais,selepas semalaman bakar didalam oven suhu 200c sehingga ayam garing dan masak sepenuhnya.sedia dihidang

Chickpea Salad

Chickpea salad
Bahan
1 biji tomato – di potong dadu
1 batang timun – dipotong dadu
1 biji bawang besar- dipotong dadu
6 biji buah zaitun hitam – dihiris nipis
2 pokok daun ketumbar –dihiris halus
1 sudu besar serbuk lada hitam
½ sudu garam masala
1 tin kacang kuda – cuci dan toskan
½ biji lemon ambil airnya
Garam secukupnya

Cara membuatnya
1.     Satukan kesemua bahan yang telah didadu didalam satu bekas,gaul rata.
2.     Masukkan kacang kuda dan gaul sehingga sebati.
3.     Kemudian masukkan daun ketumbar,lada hitam,garam masala dan garam gaul rata sehingga semuanya sebati.
4.     Perahkan setengah biji lemon dan sebatikan rasa.
5.     Sedia dihidang.
Aloo Gobi

Aloo Gobi

Bahan-bahan
2 biji kentang saiz sederhana – dipotong kecil
2 cawan kubis bunga
1 sudu kecil cumin
1 biji bawang besar – didadu
1 sudu kecil halia tumbuk
1 sudu kecil bawak putih tumbuk
½ sudu kecil serbuk kunyit
¾ sudu serbuk cili
½ sudu kecil serbuk  jintan putih
½ sudu kecil serbuk ketumbar
½ sudu kecil serbuk garam masala
1 biji tomato – dihiris dan ditumbuk kasar
1 batang lada hijau – ditumbuk kasar
Daun ketumbar – secukupnya
Garam - secukupnya

Cara membuatnya
  • 1.       Panaskan sedikit minyak,masukkan cumin sehingga berbunyi pop.Masukkan bawang besar masak sehingga bawang layu dan lembut.
  • 2.       Masukkan halia,bawang putih tomato  dan cili hijau yang telah ditumbuk,tumis lagi hingga naik bau.
  • 3.       Kemudian masukkan serbuk ketumbar,serbuk lada,serbuk jintan dan serbuk kunyit ,tumis lagi sehingga sedikit kering.
  • 4.       Masukkan kentang dan kubis bunga kacau rata,masak sehingga kentang dan kubis bunga lembut.kemudian masukkan serbuk garam masala dan garam,kacau rata.
  • 5.       Tambahkan daun ketumbar dan kacau rata.Sedia dihidang.




Matar Ka Pilau
Matar ka pilau
Bahan-bahan
3 cawan beras basmati
4 sudu besar  minyak zaitun
3 sudu kecil biji cumin
1 biji bawang besar- didadu
2 sudu kecil garam
51/2 cawan air
1 cawan kacang peas

Cara membuatnya
1.      Cuci beras dan rendam dalam 20 minit,kemudian toskan,panaskan minyak dan masukkan biji cumin,masak sehingga sedikit keperangan dan berbunyi pop.
2.      Masukkan bawang besar dan garam kacau rata,masak sehingga bertukar menjadi keperangan.
3.      Kemudian masukkan air,setelah air mendidih masukkan beras kacau sedikit dan tutupmasak sehingga beras lembut.
4.      Setelah kering masukkan kacang peas kacau rata dan tutup,masak sehingga 3 atau 4 minit lagi.Kemudian tutup api.sedia dihidang.



10 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

alaaaa... kena beli saji la ni ya Kak Zila??? Huhuhu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Kena mencari Majalah Saji ni Zilla..
Tengok menu sedap2 belaka tu..

LiNa_Pg said...

Tahniah zila,saya ada SAJI Jan..

cheq da said...

Sedapnya nmpk

Ruzita Idias Ismail said...

Ziela, sedapnya.. Hujung minggu ni boleh buat ni. Bila time semua keluarga berkumpul masak-masak macam ni best jugak. Satu anugerah buat ziela bila berkongsi hidup dengan insan berlainan bangsa. Dapat mevariasikan menu harian. Semuga keluarga Ziela sentiasa dilimpahi rahmat.

zila norazila said...

Sk ..dun worry resepi akk dh seetakn ea..😍😍😘

zila norazila said...

Klu kt majalh ada stp by stp yati..byk lg resepi dr chef2 hebat..menarik saji bulan ni..

zila norazila said...

Wah dh ada ea lina..menarikkn saji bulan ni..byk masakkan best2

zila norazila said...

Tq cheq da..aritu g ch ingat nk jumpa chq da

zila norazila said...

Trima kasih ita,byk sebenarnye yg kena korbankn bila pasagan kita brlainan bangsa.tp alhamdulillah suami ok x cerewet sgt bab mkn..bolelh ita cuba nnt ye..😘

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...