Pages

Wednesday, 24 September 2014

kuih bahulu / ji dan gao


"Kuih Bahulu ini merupakan kuih tradisional orang Melayu dari zaman dahulu. Masa dahulu untuk membuat kuih bahulu mengambil masa yang lama dari kerja penyediaan adunan hingga proses pembakarannya.

Kuih Bahulu telah menjadi menu utama di dalam hidangan masyarakat Melayu pada hari-hari perayaan atau pada majlis-majlis kebesaran, seperti Hari Raya dan Majlis Perkahwinan. Kemampuan menyediakan kuih bahulu yang baik dari segi rupa dan citarasa menjadi kebanggaan seseorang individu kerana ianya menjadi tumpuan kepada penggemar kuih bahulu."


Asal usul nama BAHULU
Mengikut sejarah orang-orang dahulu, perkataan BAHULU atau BAULU adalah datang dari frasa "buah tangan dari hulu". 
Ini kerana orang-orang dahulu menggunakan pengangkutan air sebagai jalan utama.
Oleh kerana ketinggian budi orang Melayu, mereka sangat menghormati jiran tetangga dan saudara mara.
Kuih bahulu dijadikan buah tangan dan menjadi medium pengerat hubungan sesama mereka.


Sejarah asal kuih bahulu ini dipercayai dibawa ketanah melayu oleh orang berketurunan jawa dari Bangkahulu Indonesia. Kuih ini boleh bertahan lama dan sesuai untuk perjalanan jauh kerana ianya ringan dan kecil. Dan boleh dimakan walaupun dicelup dengan air kosong. Asal bentuk bahulu ini adalah bulat leper kerana di bakar diatas tudung periuk. Zaman berlalu maka terbentuklah kuih ini dalam pelbagai corak.


Assalammualaikum
jumpa lagi,lama benar blog ditinggalkan tanpa berita..dah jemu kan tengok menu berbuka..sampai dah lepas raya menu tu yang ada..he he heee..terima kasih pada sahabat-sahabat yang mesej zila bertanya khabar..alhamdulillah zila sihat macam biasa,cuma sedikit sibuk menguruskan anak dan menyiapkan tempahan custmer..ada yang suruh zila cepat-cepat update sebab dah bersawang katanya..he hee aah kan..

Dah lama tak buat bahulu.dua tahun lepas ada jugak zila cuba buat kuih bahulu tapi time tu guna mould lebih kecil sedikit..maka kejadiannya memang la comel-comel.tahun lepas beli lagi mould baru besar sikit ada 12 lubang..sekali bakar dapat la 12 biji tapi lambat la..kalau ada dua mould lagi senang kan..cepat siap..

kuih bahulu orang dulu-dulu tak guna pun baking powder dan ovallate..tepung gandum dijemur dulu..biar bahulu tu nanti ringan..dan gula pun dijemur jugak untuk ketahanan bahulu tu biar berbulan bulan tahan..
masa zila kecik-kecik rajin jugak tolang emak buat kuih bahulu..pukul telur dalam pasu besar..pemukul telur tu pun besar jugak..sekali tepuk memang puas hati..kena pukul lama..sampai putih..adoiii time tu macam nak tercabut tangan rasanya..
lepastu bakar dalam acuan tembaga ..guna arang..bau wangi sangat..tak sabar nak tunggu masak..


ok kali ini zila cuba resepi sonia-nasi lemak lover.thanks alot dear sonia ..tak ada penggunaan ovellate dalam resepi ni..cuma penambahan dari tepung naik sendiri dan dicampur cake flour.kemanisannya pun seimbang,bahulu tak terlalu padat.memang sedap..
lepas nie memang nak buat lagi .satu adunan ini dapat dalam 50 biji.husband dan anak makan tak boleh berhenti..ditambah pulak cicah dengan kopi panas..ermmm 

bagi sesiapa yang nak panaskan gula dan tepung di oven dulu pun bole..tapi zila tak buat..sebab sekali adap dah habis..tak sempat masuk dalam bekas..gelojoh he hee oklah sampai disini dulu kali ini ..jumpa lagi..bye.


KUIH BAHULU/JI DAN GAO
3 eggs (A size) 56g-57g per egg
120g caster sugar
35g cake flour
70g self-raising flour
Corn oil- for greasing 



Method

  • Pre-heat oven to 200C, grease the Bahulu mould with oil, pre-heat for 5mins.
  • Sift cake flour and self-raising flour together, set aside.
  • Remove eggs from the fridge, add into the mixing bowl, add in caster sugar, immediately beat it till pale, thick and fluffy (I use hand electric mixer, 4mins at high speed 4, 11mins at speed 2, 1min at speed 1, total time 13mins ).
  • At the slowest speed, add in flour in 3 batches, add in pandan paste ,roughly combine. Then gently fold with a spatula till well combined.
  • Remove Bahulu mould from the oven, spoon mixture into mould and fill 100% full (so you can have nice bump on top).
  • Bake for 12mins (no fan) at middle rack or until golden brown.
  • Remove mould from oven and put on wire rack, use a toothpick or bamboo skewer, prick cake with skewer and lift out. Cool on wire rack or bamboo basket. Store in air-tight container once cooled.
  • Grease warm mould again before use and put into oven to re-heat for 5mins. Continue to bake until all mixture finished.
  • Store cool kuih Bahulu in air-tight container, consume within 2 days, otherwise store in the fridge for later consume.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...