Pages

Thursday, 25 June 2015

laksa perlis ikan sekoq


Assalammualaikum
bila mood rajin nak berblog macamnilah..
bila bulan puasa macamni tengok apa pun sedap..tgok apa pun rasa macam teringin sangat nak makan..hari minggu lepas mengemas majalah lama..nampak pulak resepi laksa nie..kalau hari biasa laksa memang malas sangat nak buat..sebab masing-masing nak makan nasi jew.

laksa memang terkenal di bahagian utara..tak sah rasanya kalau x menikmati semangkuk laksa bila dah sampai ke utara..tapi tak semua laksa yang dijual tu sedap..kena tengok gerainya jugak..cuti hari raya cina yang lepas zila sempat ke kuala perlis..jalan-jalan..cuba jugak makan laksa disana..

kalau zila suka makan laksa yang pekat kuahnya..tak minat sangat yang cair.tak payah makan mee pun tak apa asal dapat makan kuah dengan bahan sampingan pun dah ok sedapnya..kali ini zila buat kurang pedas sikit..memandangkan suami tak boleh makan pedas..jadi bila time nak makan memang kena tabur dengan hirisan cili padi lagi..bagi terangkat sikit..


Laksa perlis ikan sekoq
Bahan
1 kilo laksa beras
1 kilo ikan kembung
15 tangkai cili kering - gunting dan rendam air panas
10 biji bawang merah
2 biji bawang putih
5 tangkai cili merah
1 batang serai - diketuk
1 kuntum bunga kantan - dipotong 4
Asam keping secukupnya
Daun kesum secukupnya
100 gram belacan
Air secukupnya
Garam dan gula secukupnya

Bahan sampingan
7 ekor ikan kembung -direbus dan dijadikan ikan tambahan dalam laksa
1 biji timun - hiris
Bawang besar - hiris
cili padi - dihiris nipis
telur - belah dua
Limau nipis
nenas - jika suka

Caranya

  • Rebus ikan kembung bersama asam keping dan sedikit garam.
  • kluarkan ikan dan sejukkan,kemudian asingkan isi ikan dan tulangnya.
  • kisarkan isi ikan dengan air rebusan ikan..letak dalam periuk.
  • kemudian kisar tulang ikan dan tapis.masuk dalam periuk yang sama.
  • kisarkan bahan-bahan perencah.masukkan dalam periuk bersama isi ikan.tambahkan air.
  • masukkan asam keping kedalam kuah ikan.
  • masukkan daun kesum,serai,bunga kantan garam dan gula secukup rasa didihkan.
  • sediakan mangkuk dan masukkan laksa beras dan tabur bahan sampingan.
  • tuang kuah kedalam mangkuk dan letakkan seekor ikan kembung rebus.
  • sedia dihidang.


Wednesday, 24 June 2015

sayur chap chai





Pelengkap pada setiap hidangan makanan adalah sayuran.terasa janggal jika kita tinggalkan sayuran dalam menu harian.untuk mereka yang tidak menggemari sayur memang sangat rugi.

Hari ini teragak pulak nak memasak sayur mixcolour..campur beranika jenis jenis sayuran dalam satu kuali ..enak dan lengap dengan protein..digabungkan dengan udang dan sotong.walaupun hanya dengan bawang putih dan bawang merah tapi yang membuatkan rasanya lazat dan wangi adalah kerana adanya 

Maggi® CukupRasa™ masakkan yang biasa-biasa boleh menjadi luarbiasa lazat.


Bila bercerita tentang Maggi® sebenarnya rakyat malaysia tak boleh dipisahkan dengan produk ini.pelengkap hidangan disetiap rumah.
Maggi® CukupRasa™memang memudahkan kami sebagai ibu yang sentiasa menginginkan sesuatu yang mudah dan lazat..apabila makanan lazat seisi keluarga menjadi bertambah sayang..dan si anak pula akan sentiasa merindui air tangan ibunya.







walaupun saya tidak mempunyai anak perempuan ..tapi anak lelaki saya memang gemar masuk kedapur membantu saya memasak.selalunya memang kami masak bersama..sambil mendengar cerita beliau disekolah disamping tu dapat juga dia belajar memasak...banyak menu-menu mudah yang saya ajarkan padanya..ialah... untuk peringkat awal orang yang baru nak mengenal dapur.. memang kena masak yang simple dulu kan..lebih-lebih lagi budak lelaki.jadi saya perkenalkan  Maggi® CukupRasa™ kepadanya  sebagai bahan tambahan dalam masakkan..sebab ianya amatlah mudah .peroses memasak juga tak mengambil masa yang lama.




Selain sayur chap chai hari ini kami berdua nak memasak ayam goreng...dah lama juga kami tak buat ayam goreng,kali ini kami memasukkan Maggi®CukupRasa™ ke dalam perapan ayam.
.waalaaa memang terangkat..lazat..sebenarnya selain di taburkan kedalam masakkan ketika proses memasak  Maggi® CukupRasa™ juga boleh digunakan sebagai bahan perapan untuk ayam goreng..tambahkan juga sedikit serbuk kunyit kemudian goreng,selain itu untuk lauk berkuah juga sesuai digunakan..seperti kari ayam..cuma taburkan sahaja..cukup membangkitkan selera.

Anak-anak saya memang gemar makan sayur..terrsenyum lebar bila sayur chap chai terhidang dimeja..masing masing makan dengan penuh selera..tak menolak bila dihulurkan nasi tambah..suami saya pula memang kurang makan nasi..walaupun kami berlainan bangsa tapi bila disajikan lauk macamni dia tak menolak langsung..ratah macamtu tu pun enak.
walaupun nampak mudah tapi rasa puas dapat menggembirakan keluarga..kini saya sentiasa memastikan memasukkan Maggi® CukupRasa™ kedalam senarai dapur kami..



sayur chap chai Maggi® CukupRasa™

Bahan
1/4 lada benggala merah - hiris memanjang
10 biji cendawan butang - belah dua
6 biji tomato ceri - belah dua
10 tangkai sweet pea
300 gram bunga kubis bunga - potong kecil
1/2 batang lobak merah - hiris ikut suka
1 batang leek - potong pendek 
4 batang putik jagung - hiris serong
7 ekor udang segar - bersihkan
2 ekor sotong - potong kecil
1 biji bawang besar 
2 biji bawang putih
1 ketul fish cake - potong kecil
1/2 camca besar Maggi® CukupRasa™
sedikit air
sedikit daun bawang

caranya
  • Sediakan semua bahan dan cuci bersih
  • Hiris bawang merah dan bawang putih
  • Panaskan sedikit minyak dalam kuali,masukkan hirisan bawang putih dan merah..tumis sehingga sedikit kekuningan.
  • Kemudian masukkan cendawan butang,udang dan sotong,masak seketika tambah sedikit air.
  • Masukkan sayur-sayuran yang telah di bersihkan dan kacau rata..
  • kemudian masukkan Maggi® CukupRasa™ gaulakn rata dan tutup api.
  • Sedia dihidang.




Saturday, 20 June 2015

Roti Jhon - senonim dibulan puasa



Assalammualaikum
selamat menjalani ibadah puasa semua..alhamdulillah dua hari dah kita menjalani ibadah puasa..rasa memang tak letih sangat mungkin cuaca yang tak berapa panas sekarang ini..

di dalam kita menjalani ibadah puasa beberapa hari ini di tv masih lagi bercerita mengenai gegaran yang berlaku di sabah.gempa bumi sederhana bermagnitud 5.9 pada skala richter berlaku di ranau sabah pada 5 jun 7.15 pagi..dan yang terbaru pada 18 jun gempa bumi lemah yang bermagnitud 4.0 dirasai lagi di ranau sabah.
teruskan doa kita supaya bumi malaysia sentisa selamat..aman dan damai..jauhkanlah dari gempa bumi..tak dapat bayangkan kesukaran yang dihadapi..semoga penduduk yang terlibat sentiasa sabar menghadapi ujian allah..


Bersyukur kita masih dipanjangkan usia dipertemukan lagi dengan bulan ramadan ..boleh lagi melipatgandakan amalan kita untuk bekalan kita diakhirat kelak..diberi lagi peluang menikmati juadah enak ..round-round di bazar ramadan ..yang sememangnya syurga makanan untuk hidangan berbuka..

berbalik pada cerita roti jhon yang sememangnya jhon tak tau  he hee..
kalau bulan puasa roti jhon memang fames kan..sayalah antara penggemar tegar roti jhon..sekarang ini ada yang versi panjang..menarik betul..letak mayonis dan sos lebih errmmm..best.



Resepi simple masing-masing boleh buat sendiri dirumah,hasilnya lagi berbaloi dapat beberapa batang.puas makan anak beranak..untuk keluarga kecil macam zila memang cukup roti 5 ketul tu.. kalau beli dah beringit-ringit..
bulan puasa tahun ini memang pasang niat nak berjimat terutama sekali bab makanan..kalau boleh tak nak membazir..
yang untungnya buat sendiri ni kita boleh tambah mengikut selera masing-masing..daging lebih..sayur lebih pun boleh..ikut tekak kitalah kan.



Roti jhon
roti hotdog/roti panjang secukupnya
1 keping daging kisar - jenama ramly
1 biji bawang besar - didadu
2 biji bawang putih - didadu
1 ekor ikan sadin - dilenyek kasar
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar sos tiram
1/2 kiub pati ayam maggi
sedikit serbuk lada hitam
sedikit garam
sedikit daun bawang- potong 1/2 inci
kobis - diparut halus
karot - diparut halus
kepingan timun dan tomato segar
4 biji telur ayam
sedikit minyak untuk menumis

caranya

  • panaskan minyak,tumis bawang besar dan bawang putih hingga sedikit kekuningan.
  • masukkan rempah kari,sos tiram,kemudian masukkan daging kisar dan sardin yang teleh dilenyek kasar.
  • masak seketika hingga daging masak,kemudian masukkan pati ayam,lada hitam dan garam..angkat dan sejukkan.
  • sediakan roti..potong dua jangan putus.masukkan telur dan daun bawang kedalam daging yang telah dimasak tadi.gaul rata.
  • sediakan pan.panaskan dan letak sedikit bancuhan daging keatas kuali cukup untuk menutupi roti nanti..masak seketika..letakkan roti keatasnya..tekan sedikit supaya roti melekat dipermukaan daging.bila agak kekuningan angkat dan ketepikan.
  • susunkan tomato,timun,parutan karot dan kubis.letak sos mayonis dan sos cili.sedia dihidang.



Sunday, 14 June 2015

saji june 2015 - koleksi biskut hari raya


Assalammualaikum
bersua lagi..wahhh lama menghilang kan..semangat nak berbelog macam hilang ...he he heee..apa khabar sahabat zila semua..moga semuanye sihat sentiasa tau..

sebenarnya rindu sangat nak menulis disini..berkongsi resepi yang zila dah cuba disini..tapi tulah..kadang-kadang masa masa membatasi semuanya..kalau ada masa terluang mood malas pulak datang..ermmm alasan banyak betul..

Hari ini tak ada resepi yang nak dikongsikan..cuma nak ucapkan ribuan terima kasih pada majalah SAJI ..banyak kali memberi peluang dan ruang kepada zila.ok untuk kali ini 10 resepi biskut raya zila kongsikan untuk pembaca setia SAJI..selain resepi zila banyak resepi lain yang tak kurang menariknya untuk dicuba..pada sesiapa yang plan nak buat biskut sendiri tahun ni..haruss beli Majalah SAJI ..tak rugi.

Terima kasih untuk adik zana yang sentiasa offer akak..untuk majalah SAJI selamat ulang tahun yg ke 20 ..terima kasih juga sudi menjemput zila untuk acara minum petang di SALOMA BISTRO..maaf sangat-sangat tak dapat menghadirkan diri untuk kali ini..memang sedih sebab nak sangat pergi tulah kita merancang tuhan yang menentukan..semoga SAJI terus maju dan sentiasa memberikan sesuatu yang menarik kepada kami semua.


diantara 10 jenis biskut yang zila kongsikan di majalah SAJI.. sila beli majalah saji untuk mendapatkan resepinya ye..






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...