Pages

Thursday, 25 June 2015

laksa perlis ikan sekoq


Assalammualaikum
bila mood rajin nak berblog macamnilah..
bila bulan puasa macamni tengok apa pun sedap..tgok apa pun rasa macam teringin sangat nak makan..hari minggu lepas mengemas majalah lama..nampak pulak resepi laksa nie..kalau hari biasa laksa memang malas sangat nak buat..sebab masing-masing nak makan nasi jew.

laksa memang terkenal di bahagian utara..tak sah rasanya kalau x menikmati semangkuk laksa bila dah sampai ke utara..tapi tak semua laksa yang dijual tu sedap..kena tengok gerainya jugak..cuti hari raya cina yang lepas zila sempat ke kuala perlis..jalan-jalan..cuba jugak makan laksa disana..

kalau zila suka makan laksa yang pekat kuahnya..tak minat sangat yang cair.tak payah makan mee pun tak apa asal dapat makan kuah dengan bahan sampingan pun dah ok sedapnya..kali ini zila buat kurang pedas sikit..memandangkan suami tak boleh makan pedas..jadi bila time nak makan memang kena tabur dengan hirisan cili padi lagi..bagi terangkat sikit..


Laksa perlis ikan sekoq
Bahan
1 kilo laksa beras
1 kilo ikan kembung
15 tangkai cili kering - gunting dan rendam air panas
10 biji bawang merah
2 biji bawang putih
5 tangkai cili merah
1 batang serai - diketuk
1 kuntum bunga kantan - dipotong 4
Asam keping secukupnya
Daun kesum secukupnya
100 gram belacan
Air secukupnya
Garam dan gula secukupnya

Bahan sampingan
7 ekor ikan kembung -direbus dan dijadikan ikan tambahan dalam laksa
1 biji timun - hiris
Bawang besar - hiris
cili padi - dihiris nipis
telur - belah dua
Limau nipis
nenas - jika suka

Caranya

  • Rebus ikan kembung bersama asam keping dan sedikit garam.
  • kluarkan ikan dan sejukkan,kemudian asingkan isi ikan dan tulangnya.
  • kisarkan isi ikan dengan air rebusan ikan..letak dalam periuk.
  • kemudian kisar tulang ikan dan tapis.masuk dalam periuk yang sama.
  • kisarkan bahan-bahan perencah.masukkan dalam periuk bersama isi ikan.tambahkan air.
  • masukkan asam keping kedalam kuah ikan.
  • masukkan daun kesum,serai,bunga kantan garam dan gula secukup rasa didihkan.
  • sediakan mangkuk dan masukkan laksa beras dan tabur bahan sampingan.
  • tuang kuah kedalam mangkuk dan letakkan seekor ikan kembung rebus.
  • sedia dihidang.


6 comments:

umi's cup cake said...

Salam zila..umi belum pernah pergi perlis tapi pernah makan laksa perlis..memang sedap

Amie said...

Bila nampak ikan sekoq tu.. terus rasa macam kenyang jew makan semangkuk laksa!

Bunda a.k.a KN said...

Assalam...
Bunda pernah dengar n pernah tengok kat tv...tapi belom pernah makan lagi...

Eny Abdullah said...

kecur liur dibuatnya heheheh

Eny Abdullah said...

kecur liur dibuatnya heheheh

Shiela said...

sedapnyer Zila.. :b

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...