Pages

Thursday, 16 May 2013

steamed fish with lime and chillies


Assalammualaikum dan salam sejahtera..
alhamdulillah zila dan baby sihat ..dah masuk 23 minggu sekarang nie..apabila disahkan ada GDM - Gestational Diabetes Mellitus -Diabetis Semasa Hamil terpaksalah control diet..banyak yang tak boleh dimakan secara berlebihan...alhamdulillah bacaan BSP setakat 2 kali pemeriksaan nie semuanya bawah 4 ..dan doktor kata sampai sekarang semuanya ok..harap akan ok hingga saat melahirkan..aminnn


walaupun dah kena GDM acara memasak memang kena teruskan..kita yang kena diet tapi hubby dan anak masih makan seperti biasa kan..kekadang kecur jugak diorang makan sedap-sedap..he hhee tak apalah kan demi anak dalam kandungan ..sabar..sabar..


untuk kali ini zila mencuba resepi dari dapur kak hazila pulak..pic masakan beliau semuanya cantik-cantik..suka zila ke dapur beliau..mori pun dah pernah cuba ikan steamed nie.. bila diorang kata sedap apalah salahnya kita mencuba ..terbukti memang sedap..berbeza dari ikan steam yang biasa zila buat..cara memasaknya pun mudah dan  senang.


zila gandingkan bersama kerabu pegaga..beberapa hari nie suka sangat makan kerabu..tak kisahlah kerabu apa ..ratah macam tue je..cara membuatnya pun simple.zila tak guna udang kering..gantikan kepada ikan bilis goreng dan sedikit belacan..zila pun tak letak kelapa parut.perah limau...letak hirisan cili padi lebih..biar pedas sikit..baru rasa sedap..
selamat mencuba ^__________^





Steamed Fish with Lime and Chilies

Bahan bahan
1 keping isi ikan merah - cuci dan toskan - zila guna ikan siakap
1/2 sudu teh lada putih
Garam secukupnya
1 tangkai daun ketumbar - hiris halus
1 tangkai daun bawang - hiris halus
1/2 biji limau nipis
3 biji cili padi
1 inci halia - dihiris nipis
2 kuntum cendawan shiitake - hiris nipis - zila tak letak
1 sudu teh minyak bijan
2 sudu makan kicap cair


Cara cara
1. Lumur ikan dengan lada putih dan sedikit garam. Letak ikan di dalam pinggan untuk mengukus.
2. Susun kepingan limau nipis, halia, daun bawang, daun ketumbar dan hirisan cendawan shiitake
   di atas kepingan ikan.
3. Kukus ikan lebih kurang 8 minit atau sehingga ikan masak.
4. Discard ( buang) air kukusan ikan dari piring pengukus, campurkan minyak bijan dan kicap cair,
   tuang ke atas ikan.
5. Hias dengan hirisan daun ketumbar dan daun bawang. Enak dinikmati bersama sama nasi putih.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...