Pages

Friday, 4 March 2016

Banana Chiffon Cake


Salam jumaat penghulu segala hari bagi kita umat islam.
alhamdulillah berkesempatan lagi menulis disini..walaupun mood bermalas-malasan menyelubugi diri sekrang nie..ahaa..
Moga pengunjung blog sentiasa dalam lindugannya..dipanjangkan usia..dan dipermudahkan segala urusan didunia dan diakhirat aminn..bagi keluarga yang baru kehilangan angota keluarga zila ucapkan takziah..moga rohnya sentiasa dicucuri rahmat tergolong bersama orang-orang yang beriman ..sememangnya mati itu pasti..janji Allah itu pasti..semoga kita sebagai hambanya sentiasa meningkatkan amalan untuk bekalan kita diakhirat kelak..


Banana chiffon cake..chiffon lagi kan..haritu lemon ni banana pulak..sebenarnya bekalan pisang dirumah nie jarang sangat putus..selalu balik kampung emak mesti bawak balik pisang..kalau tak habis makan macamtuje mesti terbuang..sayang sangat..kali ini zila buatlah kek pisang chiffon.
resepi asal zila ambil di kitchen tigress,nampak lembut dan gebu sangat keknya.zila dah cuba buat dua kali..alhamdulillah menjadi..tapi proses pembakaran tu kena lama sikit ye..lebih kurang dalam satu jam..untuk menggelakkan kek tu masih basah dibahagian bawah..kadang-kadang nampak dah garing dan kekuningan tapi di bahagian bawahnya masih lembik..kena hati-hatilah ye.



zila dah cuba dua versi,pertama pakai loyang chiffon dan kedua guna cupcake..yang pakai loyang zila tambahkan paste strawberry dan mocca..ermm sedap jugaklah..yang pakai cupcake zila tak tambah apa-apa orignal rasa pisang tu je.ringan dan gebu je kek ni..kalau nak paipkan inti kastard ditengahnya pun boleh atau tabur gula sebagai hiasan..zila skip sebab tak ada gula aising..malas pulak nak blander gula ..ok sesiapa yang nak cuba silakan ye..
BANANA CHIFFON CAKE 
2-3 very ripe bananas - peel to yield 175 gram
60 gram egg yolks
15 gram castor sugar
40 gram corn oil
70 gram cake flour
1⁄4 tsp baking powder
1⁄2 tsp baking soda
1⁄8 tsp salt

140 gram egg whites
1⁄16 tsp cream of tartar 
50 gram castor sugar

  • Preheat oven to 160°C. Measure and prep ingredients as detailed above.
  • Blend 175 g bananas, egg yolks, corn oil and 15 g castor sugar till smooth and thoroughly incorporated. Sift cake flour, baking soda and baking powder into mixture. Add salt. Mix with whisk till just even. 
  • Separately whisk egg whites till frothy. Add cream of tartar. Whisk till egg whites form thick foam. Gradually add 50 g castor sugar, still whisking. Continue to whisk till egg whites reach firm peak stage.
  • Add egg whites to yolk mixture in 3 batches. Mix with whisk till almost even after each batch. Scrape down and fold with spatula till just evenly mixed, banging mixing bowl against worktop 2-3 times.
  • Pour batter into 18 x 8 cm 2-piece chiffon pan that's not non-stick, rotating pan as you pour so that batter is spread evenly. Jiggle pan till batter is level. Bake in bottom of oven for about 1 hour, till cake is well browned and, when pressed lightly, springs back and squishes softly. (Loud squishing means the cake is still too wet.) Remove cake from oven. Invert onto something narrow and tall, e.g. jam jar or inverted glass. Leave till cool. Cut cake out of pan. Serve.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...