Pages

Tuesday, 15 September 2015

nak jugakk.....puding sedut..yummy



Puding sedut...
dah jadi demam puding sedut sekarang nie..kalau di vendor sebotol puding sedut berharga Rm 5.00..kalau bukak instagram memang popular puding ni lepas raya haritu..paling top disebelah utara..siap masuk surat khabar lagi..hebat betul penangan puding sedut nie kan..



Sedap rupanya puding sedut nie..patutlah glamerr....berbaloi kalau buat sendiri dirumah..dapat banyak jugak..budak-budak pun suka...tapi yang malasnya menunggu nak melapis colour tue..nak tunggu keras sikit ..zila kalau bab menunggu nie memang malas kalau boleh nak cepat siap jew..lagi-lagi muhammad dah stanby nak mengacau..alahaii lemah betul..


Zila buat 3 perisa ..oren,kopi dan strawberry..kalau rajin bolehlah buat berbagai perisa..kalau agak tak rajin buat satu perisa ..senang..tak payah nak menunggu lama..
tengok kak wan dan kak ita tayang puding sedut aritu..tak sabar nak merasa..alhamdulillah terlaksana jugak..



PUDING SEDUT ATAU PUDING SIRUK
Resepi oleh : Resepi Ringkas
Rujukkan : Citarasawan

1 sudu teh serbuk agar-agar
1000 ml air
1/2 cawan gula halus
1 cawan susu cair atau susu segar
1 cawan creamer atau coffemate atau susu tepung
1 sudu teh esen vanilla
pewarna makanan
esen makanan ~ strawberry paste / emulco , pandan paste / emulco atau lain-lain perisa

Caranya

  1. Satukan agar-agar, gula halus, susu tepung, susu segar, air dan vanilla ke dalam periuk.Kacau rata.
  2. Masak atas dapur hingga mendidih.
  3. Bahagikan adunan kepada beberapa warna yang di sukai dan letakan perisa
  4. Contoh ~ warna purple dengan perisa blueberry, warna hijau dengan paste pandan, warna kuning dengan pineapple dan pink dengan strawberry.
  5. Sediakan botol kaca secukupnya.Anda boleh buat 1 jenis untuk setiap botol atau jenis yang bercampur yang lebih di kenali dengan nama 'paddle pop'.
  6. Untuk adunan satu warna atau satu perisa, tuangkan dalam botol dan sejukkan
  7. Untuk adunan paddle pop pula, tuangkan 1 layer warna contoh hijau di bahagian dasar botol dan sejukkan.
  8. Bila dia dah mula mengeras, tuangkan pula lapisan yang lain dan lakukan proses yang sama hingga habis semua warna.
  9. Sejukkan dalam peti ais dan hidangkan dingin dengan straw.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...