Pages

Tuesday, 30 October 2012

rendang ayam cili padi hijau


Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..salam aidiladha buat pengunjung blog zila..semoga semuanya sihat..




ketupat merupakan hidangan aidiladha bagi masyarakat melayu di malaysia..bagi masyarakat di kampung biasanya jika tiba musim perayaan kita selalunya bertukar-tukar hidangan..kadang-kadang saya pun tertunggu-tunggu apakah hidangan yang diorang akan hantar dirumah emak..



dan jiran-jiran disekeliling rumah emak biasanya orang banjar dan orang bugis..bagi masyarakt bugis dipagi raya diorang jarang menyediakan ketupat..burasak merupakan hidangan utama beliau.rasanya memang sedap..



salah satu dari hidangan dihari raya zila tempohari..rendang ayam cili padi hijau.zila suka masak macamnie..kering-kering..letak santan sikit jew..lepas tue buat agak pedas sikit..waalaaa..berdesing telinga..h hehee

Rendang ayam cili padi hijau

ayam - 1 ekor
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
20 biji cili padi - lebihkan jika suka pedas
1 inci halia
1 inci lengkuas
4 batang serai diketuk
1/2 inci kunyit hidup
1 sudu besar ketumbar biji
1 sudu besar jintan
daun limau purut
daun kunyit
kerisik - dalam 4 sudu
sedikit santan pekat
garam dan gula mengikut rasa
air asam jawa.
penumis 1 paket




cara-caranya


  1. bersihkan ayam dan potong ikut suka.
  2. kisar dan tumis bahan -bahan di atas kecuali daun limau dan daun kunyit
  3. masukkan serai dan tumis sehingga naik bau..masukkan ayam gaul rata.
  4. masak ayam hingga empuk dan pekat
  5. perasakan masam dan masin
  6. masukkan daun limau purut dan daun kunyit..sedia di hidangkan.


Wednesday, 24 October 2012

nasi mandhi / ayam bakar mandhi dan sambal buah bidara


Nasi Mandhi

Sumber:Blog Resepiraidah
           Dapur mamasya

Bahan
4 cawan beras basmathi - rendam 20 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi
4 cawan air atau secukupnya - tambah air supaya nasi lembut
1 biji bawang besar - hiris halus
3 ulas bawang putih - hiris halus
1 inci halia - hiris halus batang mancis
1/3 cwn kismis
Rempah tumis - 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning - guna 1 sk kunyit campur dgn sikit air
Garam secukup rasa.


cara-caranya
1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air biar mendidih.

2. Bila mendidih padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.

*3. Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.

4. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.

5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.

Nota 
* skip langkah 3 - 
bila nasi kering tutup nasi dgn aluminium foil yang lebar,barulah tutup dgn tudung periuk....jadi nasi masak elok sbb wap nasi terperangkap. 



Ayam Bakar Nasi Mandhi
Sumber asal :Blog Resepiraidah
                  : Dapur mamasya

Bahan-bahan ayam:
1 ekor ayam  cuci bersih - potong 4
1/2 sudu kecil serbuk ketumbar - letak 1 sk
1/2 sudu kecil serbuk jintan manis
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk kabsa ( kalau tak ada,gantikn dgn rempah campuran )-letak rempah kari
2 biji bawang besar - dihiris bulat
2 biji lemon - dihiris bulat
Garam
Sedikit pewarna kuning
Aluminium foil.


Cara penyediaan ayam:
1. Gaul rata ayam dengan semua bahan rempah, garam dan pewarna kuning. Perapkan dalam 15 minit.
2. Alaskan/balutkn bekas/dulang pembakar dgn aluminium foil. Kemudian susun hirisan bawang besar dan lemon atas foil tadi.
3. Letak ayam di atas bawang dan lemon tersebut. Tutup ayam tersebut dengan foil aluminium dan bakar pada suhu 250'c selama 1jam. Pada 10minit terakhir buka sedikit foil bahagian atas.

nota 
* bakar suhu 250'c selama 50 min,buka alumium foil.. balikkan ayam bakar menu grill selama 15-20 minit..balikkan lagi ayam masak api grill 15-20 min.


Sos/Sambal pencicah - buah bidara
by : zila4ever.blogspot.com
1 biji tomato - hiris dadu
5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbh lagi) - hiris-guna cili merah+cili padi
1 tangkai batang ketumbar - dihiris halus
Garam, Gula
Perahan limau kasturi
buah bidara dihiris nipis
sedikit cencaluk
Ulam:
Boleh dimakan bersama hirisan timun, tomato serta ulam-ulam kampung.


Assalammualaikum,
salam sayang dan salam sejahtera semua..

Labbaika Allahomma Labbaik. Labbaik La Shareeka Laka Labbaik. Innal-Hamdah, Wan-Nematah, Laka wal Mulk, La Shareeka Laka.
"Hamba-Mu datang menyahut panggilan- Mu, Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu. Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu. Hamba datang menyahut panggilan-Mu. Sesungguhnya segala pujian dan ni'kmat serta kerajaan adalah kepunyaan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu".

selamat menyambut aidiladha buat muslimin dan muslimat semua..sempena nak menyambut hari raya haji nie zila sharekan nasi mandhi dan set-setnya..zila ambil resepi sepenuhnya dari dapur mamasya yang jauh diperantauan tapi tetap hebat memasak.. dan sekarang nie mamasya sedang mengerjakan haji..semoga dipermudahkan segala urusanya disana ..aminnn


kak madihaa juga dah buat ..tergoda  bila mamasya dan kak madihaa show aritu..kecurr..he hhee ..sambal pencicah tue zila gantikan dengan sambal buah bidara..saja-saja jew sebab buah bidara ada beberapa biji kat rumah aritu..nak dimakan macamtu jew dah boring..ok lah pada sesiapa yang nak mencuba silakan..zila panjangkan lagi resepinya disini juga..

pada yang sudi follow zila tqvm ..zila dah follow balik semuanya..dan pada yang sudi berkunjung kemari jugak tqvm..dan tq juga tas komen-komen yang indah dari semua pengunjung..zila akan membuat kunjugan balas ..antara lambat dan cepat ok..ummahhh i lap u ...bye semua.

Monday, 22 October 2012

epok-epok pastry sedap


Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..bertemu kembali monday blues..bagi yang bekerja hari yang agak malas nak memulakan sesuatu ..almaklumlah setelah bercuti hujung minggu..




jumaat nie semua dah mula bercuti kan..menyambut aidiladha bagi umat islam..bagi rakan-rakan blogger yang menunaikan ibadah haji pada tahun ini..zila doakan semoga segala urusan dipermudahkan olehnya..dan sentiasa diberi kesihatan yang baik semasa disana..beroleh haji yang mambrur aminnn..





oklah cerita bab menu harinie pulak..he hheee kalau orang johor panggil epok-epok ..tapi sama jew sebenarnya dengan karipap.kali ini zila buat karipap kentang..biasanya zila lebih suka karipap sardin..abaikan kelim tu ok..h ehhee sebab zila tak berapa reti nak mengelim..satu malam belajar kat youtube disini.



resepi ini zila ambil dari izah..resepi asal dari rose..terima kasih pada rose..penyumbang resepi asal..dan pada izah jugak sebab memperluaskan lagi resepi nie..haritu bila izah cakap ianya lembut dan rangup..
terasa teruja pulak nak cuba.tapi memang betul sampai kepetang tetap lembut.bila digigit memang terasa ada layer pastry..plus sedap lagi.x rugi mencuba..h ehhee.zila sharekan resepinya disini juga..sebagai rujukan zila akan datang.





karipap kentang  
by:Rose/izah

Untuk Pastri Rapuh
400gram tepung gandum
1/2 cawan minyak
2 sudu besar marjerin
1/2 cawan air sejuk ( letak kiub ais)
garam



Cara-caranya
Buat Doh Pastri dulu
1. Campurkan sedikit garam dalam air sejuk, masukkan marjerin di dalam tepung gandum dan sebatikan, kiranya akan jadi seperti berketul-ketul halus, macam serbuk roti, panaskan minyak dan curah di dalam tepung tadi, dengan menggunakan sudu, kacau ke seluruh adunan.

2. Selepas itu curahkan air sejuk tadi dan uli hingga menjadi doh, air jangan masuk semua, kira agak-agaklah kelembutan doh tu, setelah menjadi doh dan doh pemukaan doh agak licin,  masukkan doh ke dalam plastik bersih dan perap di dalam peti ais lebih kurang 1 hingga 2 jam, langkah ini penting bagi mendapatkan doh yang rangup dan senang untuk di canai nanti. 


3. Proses Mengelim
Keluarkan doh dari peti ais, dan bahagikan doh pada bahagian kecil, ikut lah nak buat karipap bentuk ape, bulat ke, love ke, bentuk biasa ke, kemudian terap doh bentuk bulat dengan menggunakan tapak tangan dan isikan inti keledek tadi, kelim seperti biasa, kalau nak guna acuan pun boleh. Ulang langkah tadi hingga doh habis. Panaskan minyak, pastikan minyak betul-betul panas dan tidak menggunakan api yang terlalu besar, goreng hingga keperangan. Angkat dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.






Inti Kentang
by-zila4ever.blogspot.com


bahan-bahan
5 biji kentang  - dipotong dadu
setengah peket serbuk kari- zila guna babas
1 batang serai - diketuk
1 peket rempah tumis
sedikit garam
sedikit gula
3 batang daun sup - dihiris

bahan kisar
1 batang lada hidup  - lebihkan jika suka pedas
1 biji bawang besar 
2 biji bawang kecil
2 biji bawang putih
3 sudu besar udang kering
3 sudu besar ikan bilis kopek
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu besar jintan
1 sudu besar ketumbar

cara-caranya..
inti
  1. tumis rempah tumis dan serai seketika,kemudian masukkan bahan kisar,masak sehingga wangi
  2. masukkan rempah kari dan masak seketika lagi.masukkan kentang tumis seketika dan campurkan sedikit air.
  3. masak sehingga kentang empuk,tambahkan sedikit gula,garam dan sedikit air asam.
  4. kemuan masukkan daun sup yang telah dihiris..tunggu sebentar kemudian tutup api.

selamat mencuba..bye semua

Thursday, 18 October 2012

apam tepung beras a.k.a apam salju


Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam salam sayang untuk semua..really miss u allz..



selamat pagi semua..
uiitsss dah beberapa hari tak mengupdate blog..rindunya dengan semua..terasa rugi jugak sebab tak sempat nak skodeng dan BW macam biasa..



sebenarnya dalam minggu ini zila agak sibuk,biasalah tuntutan kerja yang tak ada penghujungnya..hari ini baru free sikit..he heee bolehlah terjah dapur kawan-kawan semua..insyaallah zila akan membuat kunjugan balas antara lambat dan cepat ok..ummahhh i love u all..



oklah cerita bab masakan pulak..hari ini zila share entry tertunggak,jumaat lepas zila buat apam nie..seumur hidup memang tak pernah buat..h ehhee teruk betul kan..suka makan apam macamnie..tapi biasanya zila beli jew lah..tapi bila sedikit kerajinan tu datang..mulalah mencuba nak buat sendiri..tapi nak menunggu 3 jam tu yang malassss sesangat...he heee..




tapi kesabaran tu berbaloi..sebab apam nie sangat lembut..sedappp..zila ambil resepi nie dari rakan facebook..minta maaf sebab tak letak nama..time tu main salin jew resepi..zila ada bookmark page tue..tapi tak tau kat window mana..sebab lappy zila nie ada 3 window..last-last pening nak mencari..



pada sesiapa nak mencuba bolehlah cuba ok..zila panjang-panjangkan lagi resepinya disini..mintak halal pada penyumbang resepi..bye semua..



Apam tepung beras a.k.a apam salju

bahan-bahanya
2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan brown sugar
3/4 cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
1 sudu kecil  yis mauripan
kelapa parut
sedikit garam



cara-caranya

  1. blend nasi dan air hingga hancur.
  2. kemudian masukkan brown sugar dan gula pasir blend beberapa minit lagi.
  3. dalam bekas lain satukan tepung beras,tepung gandum dan yis mauripan.
  4. campurkan adunan nasi tadi kedalam tepung..kacau rata
  5. bahagikan kepada beberapa warna yang digemari.
  6. perap 3 jam baru boleh dikukus.
  7. masukkan dalam acuan lompang atau acuan yang digemari
  8. sapu minyak pada acuan terlebih dahulu supaya tidak melekat.
  9. kukus lebih kurang 15 minit
  10. sedia dihidang.




Friday, 12 October 2012

kek pisang 40 hari



Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua...bertemu kembali hari jumaat penghulu segala hari..



disepanjang minggu ini zila layan menu-menu yang berasaskan pisang jew..he hheee uiitss bukannya apa...emak zila ada datang kat rumah nie bawa pisang..nama pisang tue pisang 40 hari..ada jugak orang panggil pisang lemak manis..

mengapa pisang ini dinamakan pisang 40 hariPendapat  menyatakan memang benar pisang ini akan masak40 hari selepas keluar jantung.Beliau sendiri telah menanam pisang tersebut .. banyak jugaklah quantiti pisang yang emak zila bawak ..so dengan seberapa segera memang nak kena habiskan jugak lah..sebab pisang memang tak boleh tahan lama.


menu pertama yang zila buat ialah kek pisang..rasanya last makan kek pisang tahun lepas..memang dah lama tak makan..emak pun suruh buat kek agaknya teringin dia nak makan..untuk tidak menghampakan emak dan sebagai anak yang solehah..he hhee..zila pun buatkan untuk emak..tak la special mana..tapi emak zila suka kek pisang yang biasa-biasa jew..tak nak letak coklat bagai ..




resepi asal zila ambil dari myr resepi sumbangan umi e ramai dah mencubanya rata-rata mengatakan sedap..dan emak zila pun cakap sedap..terima kasih kepada penyumbang resepi..dan zila panjang-panjangkan lagi resepinya disini.pada sesiapa yang nak mencuba silakan.


kek pisang 
resepi asal umi e
                
bahan-bahan
4 biji pisang sederhana besar
3 biji telur 
1 3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung jagung
1 cawan gula
1 cawan minyak
1sdt bikarbonat soda
secubit garam

cara-caranya
  1. Pukul telur dan gula hingga kembang
  2. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan gaul
  3. Kemudian masukkan tepung dan gaul lagi
  4. Akhir sekali masukkan minyak dan kaup balikkan adunan hingga sebati
  5. Masukkan dalam acuan yang telah disapu sedikit margerin dan dialas dengan kertas minyak
  6. Bakar hingga masak selama 45mins dengan api sederhana atau pastikan kek telah masak dengan mencucukkan lidi dan jika lidi bersih bermakna kek telah masak.

pisang 40 hari ( gambar  dari google)

Wednesday, 10 October 2012

fresh fruit tart


Assalammualikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..



dah makan ke belum??..jom makan kuih tart..pada sesiapa yang rajin bolehlah buat untuk minum petang..dan yang tak berkesempatan bolehlah beli jew yang dah siap..tinggal ngaappp jew..he hee


ini projek sabtu lepas sebenarnya,rasanya macam dah lama tak buat tart buah..bila tekak terasa-rasa nak makan ..mulalah semangat nie datang..perkara yang paling zila malas  iaitu buat shell dia..waalaaaweii ..menguji kesabaran betul menekan satu-satu kat dalam mould..he hee tapi berkat kesabaran tue..membuahkan hasil yang berbaloi-baloi..


Alhamdulillah shell tart sangatlah sedap.terasa lemak-lemak susu tepung tue.resepi nie dari  kawan sekolah zila yang rajin memasak juga,kecik dan comel jew orangnya..biasanya dia memasak di sekolah..sebab dia mengajar pendidikan khas.sedap sangat mia zila akan buat tart telur pulak lepas ini ok..muaaahhh i lapp u.


Tart shell
150g tepung gandum
1 tsp tepung kastard
1 tsp susu tepung
1/2 sudu besar gula 
1/2 biji telur yg dikocok
100g butter
cara kulit 

1. satukan tepung gandum, tepung kastard, susu tepung dan gula.

2. kemudian masukkan butter yang telah dipotong kecil-kecil.

3. Guna jari utk mixkan adunan masukkan telur dan gaul rata.
4. balutkan adunan tersebut dan simpan dlm peti sejuk.



Filling
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu segar
15 g butter
2 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya

Satukan semua bahan untuk kastard kecuali esen vanila dan butter.
Kacau rata dan masak atas api perlahan hingga pekat.
padamkan api dan tuang esen vanila dan butter.
sebatikan dan biarkan sejuk.


  1. Keluarkan doh dari peti sejuk. Ambil sedikit doh dan masukkan dalam acuan,tekan dan ratakan mengikut ketebalan yang dikehendaki.
  2. Buat hingga habis. Kemudian cucuk-cucuk permukaan kulit tat dengan garfu.
  3. panaskan oven pada suhu 175C bakar selama 10-12 minit atau hingga kekuningan.
  4. Bila masak, keluarkan kulit tart dari acuan dan sejukkan diatas redai.
  5. Paipkan dgn krim pastri tadi. 
  6. Susun buah-buahan segar mengikut kreativiti masing-masing.
selamat mencuba kepada sesiapa yang nak mencuba.bye semua.






Monday, 8 October 2012

kerabu mangga muda


Assalammualikum,
salam sejahtera dan salam sayang semua..


terima kasih kepada pengunjung setia dan pengunjung baru ..
hari ini nak berkongsi menu yang simple-simple jew..tak payah pening-pening kepala nak buat..he heee..


kerabu nie zila buat hari khamis minggu lepas..setelah beberapa hari mangga nie terperap kat esbok..memang plan nak buat kerabu mangga tapi asik tak sempat jew..almaklumlah kalau makanan ulam-ulam macamnie tak ada penggermar dirumah nie kecuali saya seorang..tu yang agak lambat nak buat..


aritu nampak sha show kat blog dia..kerabu mangga bersama daun kaduk..amboiiii..siap ada daun kaduk bagai yer sha..he heheh zila punya x sempat nk mencari daun kaduk..so zila gunakan mana bahan yang ada dirumah jew.zila guna kacang goreng..senang tak payah buat kulit..dan zila tak letak bunga kantan - sebab bunga kantan dh naik harga sebatang 0.70/pcs..he hhe so cut cost ..he hhee sebenarnya stock bunga kantan pun tak ada dirumah..

Kerabu mangga - shahriah abdullah

Bahan-bahanya
2 biji mangga muda - disagat
1 cawan kacang  - sangai dengan sedikit minyak bersama udang kering dan cili   
   padi.

1 genggam udang kering  
4 batang cili padi 
1 sudu besar gula melaka
1 sudu besar gula pasir
   sedikit sos ikan
1 batang daun kantan - dihiris halus

cara-caranya
Tumbukkan bahan-bahan di atas termasuk kacang tanah.
Tumbuk separa hancur dan sesuaikan rasa.
1 batang bunga kantan hiris dan gaul rata bersama bahan tumbuk dan mangga muda.




buat sha yang tercayanggg..tq resepi yang sedap nie..i love u wokeeyyy..yang pasti zila akan mencuba masakan sha yang lain lagi..bye semua.:)




Thursday, 4 October 2012

ayam boxing goreng berempah~terung pipit goreng belacan


Assalammualikum..
tak jawap dosa :)..




salam sejahtera dan salam sayang semua..tq sebab sudi kemari..menjengah blog yang tak seberapa gahh nie..he hee
semua sihat??..alhamdulillah zila pun sama sihat sokmo..semakin bertambah muk-muk..nampaknya kita nie..



minggu ini zila melayan tekak sendiri..masak apa yang kita rasa nak makan..sebab en hubby tak balik jb minggu ini..so masak ikut kata hati..he hhe ..anak zila tak suka ayam boxing..boleh pulak dia cakap macamtue...penat-penat kita menakik kaki ayam tue hingga jadi camgitue kan..tak respct langsung..hikkk....



rupanya bukan dia tak suka..sebab ayam tue nampak kecik bila dah digoreng tue yang dia tak puas hati..uiittsss..tapi dia makan bertambah-tambah ....alhamdulillah ..besar sudah anak ibu..



jom cerita pasal entry hari ini,ayam boxing goreng berempah..dah banyak kali buat ayam boxing..tapi memang tak sempat nak amil pic..kadang-kadang saya kesuntukan masa..sebenarnya saya peminat setia ayam goreng rempah..tiap-tiap minggu mesti beli..suka makan serdak-serdak dia tue sedapp..



dan menu satu lagi tue terung pipit goreng belacan..uiiitss sedap..saya suka..memang dah bertahun-tahun tak makan terung pipit..round-round pasar malam nampak ada orang jual..terus capai..dah terperap seminggu kat esbok baru minggu nie sempat nak masak..

pada sesiapa yang nak mencuba silakan..zila olah sendiri resepi nie..rasanya macam kat kedai jugak..cuma serdak tue tak banyak..


Ayam boxing goreng berempah

  • ayam - beli yang peha
  • bawang besar - 2 biji
  • jintan manis
  • jintan putih
  • serai 
  • halia
  • kunyit hidup
  • garam halus
cara-caranya

  • semua bahan-bahan dikisar kecuali ayam.
  • lumurkan pada ayam dan perap satu jam
  • panaskan minyak dan goreng hingga garing
  • lebihan rempah  digoreng sekali..
  • lebihkan bahan rempah supaya terhasil serdak yang banyak..


Terung pipit goreng belacan
  • terung pipit - 1 cawan
  • lada merah 3 batang - dihiris
  • bawang besar - 1 biji
  • belacan - agak-agak
  • ikan bilis
  • kacang tanah 
caranya

  • panaskan minyak,goreng belacan hingga sedikit garing
  • masukkan hirisan bawang besar dan lada merah
  • tunggu sekejap,masukkan terung pipit
  • tumis hingga sedikit kering.
  • masukkan bilis goreng dan kacang tanah..
  • tutup  api.sedia dihidang.




bye semua



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...