Pages

Monday, 30 November 2015

Gai Hor Bai Toey



Bersua lagi..
mood cuti sekolah..bila anak-anak duduk dirumah tak pergi kemana-mana kita sebagai ibu memang tak kering tangan..lagi-lagi anak lelaki yang sedang meningkat remaja..kuantiti makanannya pun bertambah seiring dengan perkembagannya.

Bila kita masak sesuatu hidangan lepastu diorang makan dengan berselera..memang seronok rasanya kita nak menghidangkan makanan yang berbeza stiap hari kan.tapi kita sendiri pun dah pening apa hidangan yang kita nak sajikan setiap hari..asik ayam jew kan..bosan..tapi biasalah budak-budak memang suka ayam..suami zila pun suka ayam dari ikan..tapi zila lebih suka ikan dari ayam..ialah selera masing-masing..


Biasanya bila cuti sekolah destinasi pertama mesti balik kampung..jumpa nenek,atok dan sepupu-sepupu..kalau tak balik kampung rasa tak lengkap..start cuti sekolah haritu zila bawa anak-anak balik kampung rumah emak.
biasanya kalau sampai kampung  suka merayap tepi-tepi rumah ..mencari daun pisang,serai,daun kunyit,buah pisang dan daun pandan..biasanya keliling rumah mak mesti ada.tengok daun pandan hidup subur kat kampung so zila ambil lebih sikit ..cadang nak buat kek pandan gula melaka dan ayam pandan ni..


Gai hor bai toey - atau ayam bungkus daun pandan memang terkenal di thailand..dan dah menular kenegara kita dari dulu lagi ..sesuai dihidangkan bersama sos cili thai.tak payah makan dengan nasi..makan ayam macamtu pun dah sedap.
Banyak resepi masakkan thai yang zila dah cuba..semuanya memang kena dengan tekak kami sekeluarga.dari resepi asal kita boleh olah bahan-bahan mengikut selera masing-masing.kalau ikutkan rasa sebenar kepedasan ayam pandan thai ni hanya menggunakan serbuk lada hitam..tapi bagi tekak kita orang melayu yang lebih sukakan pedas boleh tambah serbuk cili atau cili flakes.kalau nak buat ayam stail berempah pun boleh letak jintan ketumbar,serai kunyit,halia..terpulanglah pada selera kita.


gambar dari google


Gai Hor Bai Toey
Deep Fried Chicken Wrapped in Pandanus Leaves

150 grams skinless chicken fillet cut into 8 to 9 pieces
¼ teaspoon pepper
1 teaspoon coriander roots, cleaned and chopped
1 teaspoon garlic clove, finely chopped
1 teaspoon dark sweet soy sauce
1 teaspoon oyster sauce
1 teaspoon sesame oil
1 teaspoon honey
1 teaspoon chili flakes
8 to 9 pandanus leaves, cleaned (for wrapping)
Vegetable oil for deep-fry

  1. Pound pepper, coriander roots and garlic clove in motar
  2. In a bowl, marinate all ingredients with chicken and leave for 20 minutes
  3. Wrap marinated chicken in the pandanus leaves
  4. Deep fry wrapped chicken in hot oil with medium heat until the chicken is fully cooked. Remove and drain
  5. Serve 

Wednesday, 18 November 2015

Brownies Kedut


Minggu ini masing-masing masih sebuk bercerita tentang serangan di paris..ialah benda kalau nak berlaku memang secara tiba-tiba,dalam kita berjaga-jaga pun kadangkala terlepas pandang.
macam cerita hendphone zila jugaklah ..he hee selalu memang jaga kalau muhammad buat main..biasanya dia akan angkat dan tekan-tekan jew..tapi kali ini jatuh dan habis retak skrin..ermmm memang kena beli baru..he hee..kalau fikir balik bagus jugaklah jatuh ada alasan kukuh nak beli yang baru..



oklah cerita brownies pulak.
bila sana sini masing-masing buat brownies kedut tak best kiranya kita pun tak ikut serta kan..lagipun kalau brownies anak zila memang suka.Biasanya zila suka tambah snickers,coklat chip atau kit kat.lagilah laju anak sulung tu makan.Dah dua kali buat sebenarnya dari bulan ogos haritu dan sekali lagi buat padan bulan oktober buat makan-makan dalam kereta semasa perjalanan kami ke kedah tempohari.

sebenarnya ada dua resepi brownese kedut yang zila dah cuba,setelah membuat perbandingan zila lebih suka resepi yang dikongsi oleh rakan fb tahrunnisah.kena dengan citarasa zila.Kedutnya pun alhamdulillah menjadi.zila panjangkan lagi resepinya disini.

Dari pembacaan zila mengenai brownies ni jangan dipukul terlalu lama.setakat kacau asal sebati sahaja.kalau nak brownies yang sedap kenalah menggunakan coklat yang berkualiti baru hasilnya sedap.selamat mencuba.


Brownies kedut 
olahan : zila

Bahan-bahan
250 gram dark coklat - beryls dark compound
120 gram butter
140 gram tepung gandum/all purpose flour
30 gram coco powder
1 tsp baking powder
3 biji telur A saiz
230 gram brown sugar 
1 tsp esen vanilla
secubit garam
1 sudu kecil cofee emilco - jika suka

Cara membuatnya

  1. Panaskan oven 170c selama 15 minit,gliss permukaan loyang 10x10 dengan sedikit butter serta letakkan baking paper.Ketepikan.
  2. Cincang kecil dark coklat dengah kaedah double boiler,setelah cair masukkan butter kacau sehingga larut,matikan api.Sejukkan
  3. Ayak tepung dan baking powder,dalam bekas lain pecahkan telur dan masukkan beown sugar,essen vanilla dan coffee emulco,kacau sebati guna whisk dalam 2 hingga 3 minit.
  4. Tuang adunan coklat kedalam adunan telur kacau rata.Masukkan tepung sedikit demi sedikit kaub balik sehingga sebati.
  5. Masukkan adunan kedalam loyang ratakan permukaan adunan.Bakar pada suhi 170c selama 40 minit api atas dan bawah.Hingga masak jangan terlalu lama nanti brownies akan kering.
  6. Setelah masak buka pintu oven sedikit biarkan brownies dalam 10 hingga 15 minit dalam oven.potong brownies ketika masih panas.

Wednesday, 11 November 2015

Baked potato with cheese


Hai bersua lagi..
Mood cuti sekolah dah nak tiba..anak-anakpun dah mula pulangkan buku sekolah kan dah dapat pun buku baru untuk persekolahan tahun hadapan.
Minggu ini anak zila tak sekolah..cuti sempena pelajar SPM menduduki peperiksaan besar.Jadinya seminggu dapat rehat dari ulang alik menghatar dia kesekolah.



Hari ini nak kongsi resepi baked potatoes yang simple,resepi yang mudah sangat masing-masing pun boleh buat sendiri dirumah,biasanya bila pening nak buat sarapan buat jewlah kentang macamni..makan setengah biji pun dan kenyang anak-anak pun suka..

Untuk telur seeloknya guna telur yang bersaiz kecil gred c baru nampak cantik telur tu dipermukaan kentang,sebab haritu zila tak ada stok telur kecil zila guna yang gred A ..jadinya tak berapa cantiklah..tapi rasanya tetap sama je.. bagi yang gemar telur separuh masak bakar sekejap jew..kalau yang tak suka boleh panjangkan sedikit waktu pembakaran..oklah resepi dibawah pada sesiapa yang nak mencuba ye.sampai disini dulu untuk hari ini..




Baked potato with cheese

2 biji kentang besar - cuci bersih dan cucuk sedikit di sekeliling dengan garpu,kemudian bakar sehingga kentang masak dan lembut - 200c selama 40 minit atau sehingga lembut.
1 biji bawang holland - didadu halus
3 ulas bawang putih - didadu halus
100 gram cheese mozzarella - diparut
Daun ketumbar -secukupnya
4 biji telur gred c
1 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada putih
Garam - secukupnya

Cara membuatnya

  1. Keluarkan kentang dari oven dan keluarkan isinya ditengahnya,kemudian lenyekkan- tinggalkan sedikit isi di bahagian tepi kentang untuk dijadikan bekas kentang.
  2. Panaskan sedikit minyak,tumiskan bawang holland dan bawang putih sehingga layu.
  3. Masukkan kentang lenyek dan cheese mpzzarella,kacau rata.tambahkan serbuk lada hitam,serbuk lada putih dan garam.matikan api.
  4. Susunkan bekas kentang di dulang pembakar alas kertas minyak.masukkan isi kentang kedalam bekas kentang semula.lekukkan sedikit dibahagian tengah  taburkan daun ketumbar dan pecahkan telur diatas permukaan kentang,buat sehingga habis.
  5. Bakar dalam 10 minit atau sehingga telur masak.angkat dan hidangkan.


Tuesday, 3 November 2015

Roasted Chicken


Buat semua calon SPM 2015 dengan harapan dan doa agar anda semua dapat menjawab soalan dengan tenang.
Pesanan untuk anda 
1 Jaga kesihatan anda
2 Jaga makan dan minum anda. Makanlah makanan yang berkhasiat dan yang paling penting adalah halal.
3 Jangan mudah putus asa
4 Jangan lupa dekatkan diri kepada Allah SWT dengan melakukan solat lima waktu, solat-solat sunat seperti sunat hajat, sunat tahajut dan  sebagainya.
5 Selalu berdoa kepada Allah SWT supaya dipermudahkan segala urusan
6 Mohon maaf  dan  restu daripada kedua ibu bapa dan guru  sebelum datang ke sekolah dan masuk bilik peperiksaan
7 Jawab soalan ujian dengan teliti dan memahami betul-betul kehendak soalan yang ditanya serta mengikuti arahan dan peraturan-peraturan  semasa di dewan peperiksaan
8 Berusahalah dengan gigih untuk mendapat hasil yang cemerlang.
9 Bertawakkal kepada Allah SWT setelah berusaha dengan gigih.Semoga semuanya berjaya dan dapat melakukan yang terbaik. Amin


 
Bersua lagi..
Thyme dan Rosemarry dua herba popular dalam masakan.. timur tengah spanyol,portugis prancis, syria ..Turki dan juga negara lain.ianya merupakan bahan asas dalam masakan.
dimalaysia pun ramai yang mengemarinya..ada dijual kering dan segar.kalau nak cari yang segar banyak dipasaraya besar..



Variasi ayam bakar yang zila buat ..banyak kali kan..he heee tulah gambar banyak terperap dalam folder dah lupa kadang-kadang nak update..tapi yang pastinya kami sekeluarga memang peminat tegar ayam roasted.
Banyak versi sebernarnya roasted zila ni..kadang-kadang zila tambahkan paprika,kadang-kadang tambahkan jintan.tapi resepi asasnya seperti dibawah.resepi sama yang zila pernah kongsikan di blog ini pada 2012 tak silap disini


Selain dari carrot dan kentang tambahkan jagung pun boleh..ikutlah kesusaian masing-masing.kadang-kadang selera orang berbeza-beza kan.biasanya zila masak nasi berperisa tambahkan kismis banyak-banyak.. salad timun dan tomato serta sambal sikit.baru best nak makan.


Roasted Chicken

1/2 ekor ayam 
5 ulas bawang putih - digoreng dengan minyak olive kemudian ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
1 1/2 sudu besar rosemary kering 
2 sudu besar lada hitam - tumbuk halus 
2 sudu besar madu 
3 sudu besar gula perang 
1 kiub ayam 
1 biji lemon - hiris bulat
1 biji orange - hiris bulat
4 sudu besar olive oil 
Daun rosemarry segar dan daun thyme segar- secukupnya
Baby carrot dan kentang - direbus separuh masak

Cara membuatnya

  1. Bersihkan ayam dan ketepikan. 
  2. Campurkan semua bahan,kemudian lumurkan pada ayam. Susun ayam ke dalam dulang.
  3. Lebihan bahan lumur tadi, lumurkan pula pada kentang dan karot dan kemudian susun bersama ayam.Susun lemon dan daun rosemary dan thyme..Perap dalam 1 atau dua jam.
  4. Bakar pada suhu 200C selama 1 jam atau hingga masak. 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...