Pages

Wednesday, 11 November 2015

Baked potato with cheese


Hai bersua lagi..
Mood cuti sekolah dah nak tiba..anak-anakpun dah mula pulangkan buku sekolah kan dah dapat pun buku baru untuk persekolahan tahun hadapan.
Minggu ini anak zila tak sekolah..cuti sempena pelajar SPM menduduki peperiksaan besar.Jadinya seminggu dapat rehat dari ulang alik menghatar dia kesekolah.



Hari ini nak kongsi resepi baked potatoes yang simple,resepi yang mudah sangat masing-masing pun boleh buat sendiri dirumah,biasanya bila pening nak buat sarapan buat jewlah kentang macamni..makan setengah biji pun dan kenyang anak-anak pun suka..

Untuk telur seeloknya guna telur yang bersaiz kecil gred c baru nampak cantik telur tu dipermukaan kentang,sebab haritu zila tak ada stok telur kecil zila guna yang gred A ..jadinya tak berapa cantiklah..tapi rasanya tetap sama je.. bagi yang gemar telur separuh masak bakar sekejap jew..kalau yang tak suka boleh panjangkan sedikit waktu pembakaran..oklah resepi dibawah pada sesiapa yang nak mencuba ye.sampai disini dulu untuk hari ini..




Baked potato with cheese

2 biji kentang besar - cuci bersih dan cucuk sedikit di sekeliling dengan garpu,kemudian bakar sehingga kentang masak dan lembut - 200c selama 40 minit atau sehingga lembut.
1 biji bawang holland - didadu halus
3 ulas bawang putih - didadu halus
100 gram cheese mozzarella - diparut
Daun ketumbar -secukupnya
4 biji telur gred c
1 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada putih
Garam - secukupnya

Cara membuatnya

  1. Keluarkan kentang dari oven dan keluarkan isinya ditengahnya,kemudian lenyekkan- tinggalkan sedikit isi di bahagian tepi kentang untuk dijadikan bekas kentang.
  2. Panaskan sedikit minyak,tumiskan bawang holland dan bawang putih sehingga layu.
  3. Masukkan kentang lenyek dan cheese mpzzarella,kacau rata.tambahkan serbuk lada hitam,serbuk lada putih dan garam.matikan api.
  4. Susunkan bekas kentang di dulang pembakar alas kertas minyak.masukkan isi kentang kedalam bekas kentang semula.lekukkan sedikit dibahagian tengah  taburkan daun ketumbar dan pecahkan telur diatas permukaan kentang,buat sehingga habis.
  5. Bakar dalam 10 minit atau sehingga telur masak.angkat dan hidangkan.


5 comments:

cheq da said...

Sedaonya..nti nk jumpa

cheq da said...

Nk cuba..

mimie said...

kalau guna telor puyuh mungkin cantik ye kak.... nak cuba jugak,,,, thanks kak zila :)

tun_telani said...

simple je resepi tp nmpk sedap tu

Gee® said...

Ermmmm... terlior k.gee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...