Pages

Sunday, 3 July 2016

Biskut kelapa badam


Biskut kelapa merupakan salah satu biskut kegemaran,sebenarnya lagi sedap kalau menggunakan kelapa parut yang disangai sendiri kemudian di blander.nampak urat-urat dan sedikit keperangan dalam serbuk kelapa itu..ermm memang menyelerakan.
Tapi sekarang dah ada serbuk kelapa segera.kerana tuntutan masa semuanya kena cepat jugaklah kan..tapi kalau masih ada yang suka guna cara lama memang rasanya lain.

resepi asal biskut kelapa ini zila ambil dari majalah rasa.suka beli majalah rasa banyak resepi yang hebat dikongsikan disitu.kebanyakkan yang zila cuba pun menjadi alhamdulillah.bezanya biskut kelapa kali ini ada campuran badam didalamnya.lagi rasa lemak-lemak manis.untuk menambahkan sedikit seri pada kuih zila letak pewarna merah jambu biar membangkitkan sedikit selera.

Resepi biskut kelap ini zila ada kongsikan juga di majalh saji keluar bulan jun 16.oklah sampai disini dulu hari ini.


Biskut kelapa badam

Bahan
225 gram tepung jagung
150 gram tepung gandum - ayak
1/2 sudu kecil serbuk penaik - ayak
125 gram gula aising
75 gram kelapa kering - kisar halus
25 gram serbuk badam
1 biji telur gred A
1/2 sudu kecil esen vanilla
155 gram mentega

Bahan hiasan
Kelapa kering - letak sedikit pewarna kegemaran
1 biji kuning telur

Caranya
Gaul serbuk badamdan kelapa yang dikisar bersama tepung gandum,tepung jagung dan serbuk penaik.ketepikan.
Masukkan telur,gula aising dan esen vanilla dalam mixer diputar hingga berkrim.masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga habisperingkat ini adunan menjadi seakan akan serbuk roti.
Perlahankan mixer dan masukkan mentega sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang boleh dicanai.
Terap doh ikut acuan kegemaran dan susun didulang pembakar.sapaukan kuning telur dan tabur sedikit kuning telur di permukaan dan bakar dangan suhu 150' seelama 10 hingga 12 minute
Angkat dan alihkan biskut keatas jaringan.dan simpan kedalam bekas kedap udara setelah sejuk.





Tart jagung


Assalammualaikum
jumpa lagi..maaf beberapa hari tak bersiaran dan update resepi disini.sebabnya beberapa hari ini zila sibuk sedikit meyiapkan beberapa tempahan biskut.alahai bukan banyak mana pun ambil oder cuma ambil oder dari kawan terdekat dan adik beradik.tahun ini memang malas nak buat biskut yang sebenarnya.memang saja nak freekan masa pada bulan ramadan ni untuk lebih menghayati bulan yang mulia ini.


Oleh kerana kelmarin zila menerima beberapa tempahan kuih tart so zila cuba jugak buat tart bentuk jagung.tart bentuk ini amat popular di negara seberang indonesia mereka panggil nastar jagung.dari segi rasa tak berbeza dari tart nenas kita yang biasa tu cuma dibentuk seperti jagung,memang nampak cantik sangat kecil dan comel .lepas dah bakar rasa sayang pulak nak makan.cara membuatnya agak cerewet sikitlah sebab nak kena lonjongkan supaya mirip macam jagung.garisan bahagian atas gunalah lidi untuk menekannya.zila punya tu pakai pisau tajam terover menekan tu yang sampai terbelah..ha haaa.kalau nak cuba gunalah lidi ok.tekan lembut-lembut sure lawa.
bahagian intinya zila letak inti nenas.kalau nak tukar inti apa-apa pun boleh.oklah siapa yang nak mencuba silakan ye.pada yang suka buat cookies lawa-lawa boleh try.


Tart Jagung

Bahan
250 gram butter - pilih butter yang berkualiti 
50 gram gula halus
1 biji kuning telur
50 gram tepung jagung
50 gram tepung susu
250 gram tepung gandum

Bahan inti
400 gram nenas parut
100 gram gula pasir - tambah jika suka manis
1/8 sudu teh garam
sedikit kayu manis/cengkih  - jika suka

cara membuat inti

  • masak nenas sehingga airnya kering
  • kemudian masukkan gula pasir,garam dan kayu manis masak sehingga airnya kering.masuk sedikit butter untuk mengilatkan inti.
  • sejukkan.


Cara membuat kulit tart

  • Pukul butter dan gula halus sampai kembang.kemudian masukkan kuning telur mix sebentar asal bersatu.
  • Kemudian masukkan semua campuran tepung dan tepung susu.ratakan dengan spatula sehingga menjadi doh yang lembut.
  • Ambil sekepal adunan dan letakkan sedikit pewarna hijau.
  • Ambil sedikit doh,nipiskan dan isi inti nenas kedalamnya,bulatkan dengan tangan dan lonjongkan sedikit bahagian hujungnya.
  • bentukkan permukaan atasnya dengan lidi dan tambahkan bentuk daun dibahagian atasnya.sapukan kuning telur diatasnya.
  • Susun di dulang pembakar dan bakar sehingga masak lebih kurang 30 minit suhu 160'




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...