Pages

Tuesday, 31 December 2013

khao mok gai


Assalammualaikum...


Bersua kembali ..apa khabar sahabat zila disana..moga semuanya sihat..zila baru baik dari selsema dan batuk..musim selsema sekarang nie orang kata..dalam keadaan tak berapa sihat memasak tu tetap wajib..biasalah dah emak-emak kan  ....^___^


nasi komok..khao mok gai..nasi minyak thai..dah kerap terhidang dirumah..cuma tak berkesempatan nak snap picture..kadang-kadang perut dah lapar..lepas masak terus jew makan..menu nie dah menjadi menu wajib kat rumah zila..komen anak dan suami..masing-masing kata sedap..mak pulak kurang suka..dia lebih minat nasi tomato..setiap orang lain citarasanya kan..bagi penggemar nasi berperisa harus cuba resepi ini juga..memang tak mengecewakan..


resepi asal dari kak azian..tapi zila ambil resepi dari dapur kak ayu sgpore..suka ke dapur beliau ..masakan mantap-mantap..dah penuh buku masakan zila salin resepi dari beliau..banyak lagi yang tak sempat zila cuba.. 

nasi komok nie kering sikit..bagi yang tak suka makan nasi kering-kering bolehlah buat sup ..dan rojak timun sebagai lauk tambahan..orang kita suka makan yang ada kuah-kuah kan...

Nasi Komok - Khao Mok Gai - Nasi Minyak Thai
Resepi asal:Kak Azian
Sumber :Kak Ayu

Rempah Komok
2 sk serbuk kari ayam/daging
1 sk serbuk kunyit
1 sk serbuk ketumbar
1/2 sk serbuk jintan putih
1/2 sk serbuk jintan manis
1/2 sk serbuk kayu manis
1 sk garam
1sk gula

Bahan Nasi

 5 cawan beras basmathi
4 sudu minyak sapi
4-5 ulas bawang merah*
1 Inci halia*
4 Ulas bawang putih*
3 batang akar ketumbar
2-3 Sudu rempah komok
200 ml susu cair
1 ekor ayam
8 cawan air - air secukupnya
garam secukup rasa
Rempah penumis.- 1 batang kulit kayu manis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4 biji bunga cengkih)
2 bay leaf- optional
bawang goreng
(*Hiris benda bertanda*)

Cara
1. Cuci ayam - seeloknya di potong 4 saja
2. Cuci beras basmathi dan rendam sebentar.
3.Hiris nipis bahan bertanda *
4.Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak sapi hingga naik bau.
5. Masukkan rempah komok dan kacau selalu supaya tidak hangus. Setelah nampak garing masukkan air,bay leaf dan akar ketumbar.
6.Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.
7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit (Ayu tambah sedikit cili kisar, halia kisar,
 zila tambah dengan lumur  lebihan rempah komok. Perap sebentar biar ia mesra. Goreng ayam yang di perap .
8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuk sos cili.
9. Masukkan kuah kedalam periuk nasi dan masukkan susu. biar ia menggelegak sambil di kacau. Masukkan garam secukup rasa.
10. Masukkan pula beras yg telah di toskan.Tutup dan biarkan ia masak.

Bahan Sos Cili
1 Cawan air kuah nasi komok*
6 biji cili merah*
segenggam cili padi*
4 ulas bawang merah
2 Ulas bawang putih*
4 tangkai daun ketumbar
gula, garam ,cuka - secukup rasa
1 biji tomato-zila tambah*
Cara
1. Kisar semua bahan bertanda *.
2. Masak hingga agak pekat.
3. Perasakan ia dengan garam, gula dan cuka secukup rasa.
4. Hidang bersama nasi komok.

Sambal/Sos resepi -2
6 biji Cili merah *
10 biji CILI PADI * (kalau suka sambal hijau boleh guna cili hijau)
Daun Ketumbar *
2 ulas bawang putih*
1/2 inci Halia *optional
Cuka
Garam
Gula *lebihkan
Akar ketumbar *ketuk2 masuk  masak kuah.
Cara
Blender bahan bertanda (*).
Goreng gula buat macam gula hangus karamel..
Bila gula dah cair masukkan sedikit air dan kemudian bahan2 yang dikisar
masukkan garam dan cuka..biar mendidih & masak sempurna.
Kalau tercair, boleh bancuh sedikit tepung jagung untuk memekatkan kuah
Rasa sambal..biar ada rasa masam manis dan pedas sikit.
**Sos/sambal ini juga sesuai untuk pencicah keropok/kuih..

Thursday, 26 December 2013

kek pisang coklat pulut hitam


Assalammualaikum
apa khabar semua..hari ini saya kurang sihat sikit...semalam kena selsema..tak lah teruk mana..alhamdulillah 
badan pun tak ada rasa nak demam..cuma kurang selesa dengan keadaan hidung yang tersumbat..aisshhh sokk sekkk sokk sekk jew la hari ini nampaknya..


bila emak dah selsema apa lagi pakej lengkap baby muhammad pun terjebak sama..alahai kesian betul tengok budak kecik bila selsema..meleleh jew..semalam pagi bawa keklinik..doctor kasi ubat titis untuk hidung jew..hari ini nampaknya dah macam kering sikit..badan pun ada demam sikit..merengek jew..so hari ini nampaknya tak masuk dapur..baring jew la..


aritu ada beli pisang raja.berbaki dalam 3 biji.nak buat kek pisang biasa tu rasa macam dah jemu pulak..kebetulan tepung pulut hitam dah lama terperap tak terusik ..nak buat kuih koci rasa malas..akhirnya buat kek pisang pulut hitam..
resepi asal dari sajian sedap..resepi dari indonesia..diorang panggil ketan hitam..rasanya macam kek coklat pun ada..tak terasa pun pulut hitam tapi terasa pisang tue..time bakar wangi jew..


kek zila nie nampak hitam sebab zila guna serbuk coklat hitam..kalau nak guna serbuk coklat yang biasa pun ok..zila nak habiskan stock coklat hitam dirumah nie..rasanya sama  cuma coklat tu warna hitam jew..
oklah pada sesiapa nak cuba bolehlah cuba ..sesuai buat minum petang..time cuti sekolah nie buat apa jew semuanya habis..

pic dari google

sumber sajian sedap
CAKE PISANG COKELAT KETAN HITAM

200 gram majerin 
125 gram gula pasir halus 
150 gram pisang dihaluskan
4 butir telur 
75 gram tepung gandum 
100 gram tepung pulut hitam 
25 gram coklat powder 
1 sudu teh baking powder 

Cara 
Pukul majerin dan gula pasir halus sampai lembut.
Tambahkan telur satu per satu.
Masukkan pisang kacau rata.
masukkan tepung gandum, tepung pulut hitam, coklat powder dan baking powder
Tuang di loyang
bakar 40 minit dengan suhu 180 darjah Celsius.

Thursday, 19 December 2013

aktiviti hujung minggu - belajar dari yang pakar





Assalammualaikum
salam ceria ..bersua kembali hari ini..errmmm penatnya minggu nie..macam terkejar-kejar semuanya..entah apa yang disibukkan pun tak tau lah..he he hee
minggu nie emak datang rumah..so banyak aktiviti harus dikurangkan..nak borak-borak dengan emak...tu la sebabnya nak bukak fb pun tak sempat..dan dah beberapa hari tak ber WC dan WSSAP dengan kawan-kawan..errmmm ..



bila tengok pic diatas  tu mesti semua dah tau kan..chef Amir.atau lebih dikenali dengan jolokan chef coklat...anak melayu yang boleh diketogerikan sebagai insan yang berjaya dalam bidang yang diceburinya..

Alhamdulillah berkesempatan saya mengikuti kelas beliau..sebenarnya itu salah satu azam saya 2014..tapi...terlaksana awal  ..aminnn


pengalaman dan ilmu yang diberi memang tak ternilai dengan wang ringgit..bertambah gembira lagi bila dapat bertemu kak ita..masam manis..dan anak beliau dalili chumill selalunya bertegur sapa di blog jew..kali ini dapat bertentang mata..dan dapat borak -borak walaupun tak lama..kecil molek jew kak ita nie..lembut jew orangnya..suka berbual dengan dia..tak sombong pun...kesian kak ita tak berapa sihat ..batuk-batuk..moga diberi kesihatan yang baik kak..aminn


kelas bermula dari 9.00 pagi sampai 6.30 petang..terlebih-lebih masa pulak..sepatutnya sampai 5.30..tapi bila berada dikelas chef amir tak terasa masa berlalu terlalu pantas..chef amir nie suka buat lawak..tu yang best..he hee

kami diajar membuat 4 jenis kek..semuanya sedap-sedap..bila sampai rumah suruh husband dan anak rasa semua kata sedappp..husband memang pencinta kek tegar..tak sabar-sabar disuruhnya kita buat..uitsss.. 



Bergambar bersama mereka-mereka yang pakar ..sebagai kenangan

antara kek yang kami belajar.


semua kek-kek nie sedap..tak tau nak pilih yang mana satu..semuanya terbaekkk

Thursday, 12 December 2013

kek cheese kelapa



Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang buat semua...
masih lagi berpeluang berkongi disini walaupun mood agak lembab sebab musim cuti sekolah ..masing-masing sibuk dengan mengurus anak dirumah..memang tak kering tangan bagi insan yang bergelar ibu..lagi-lagi sekarang ini musim hujan..memang lapar memanjang lah perut anak-anak kita kan..


banjir melanda lagi..
tak dapat dibayangkan macamana keadaan keluarga yang ditimpa banjir..mesti penat nak mengemas semula rumah,banyak harta benda yang musnah..pendek kata semuanya harus ditukar baru..alhamdulillah bagi kita yang selamat disini..semoga semua mangsa banjir dalam keadaan selamat ..dan moga dapat pulang semula kerumah masing-masing secepat mungkin.


bercerita mengenai resepi hari ini..kek yang kiranya memang kerap zila buat dirumah kerana husband sangat-sangat suka kek kelapa macam ini..resepinya zila dah share disini..kali ini zila tambahkan parutan cheese.dan kali ini buat dalam versi cupcake pulak.. .rasanya..?..bagi tekak kami memang sedap..sebab ada rasa masin-masin cheese..dimakan bersama buttercream..zila suka makan plain macamtu jew..husband pulak memang suka kek yang dimakan bersama ising..


satu adunan kek dapatlah dalam 36 biji cupcake..kali ini zila tak letak pewarna didalam adunan kek sebab malas..he he heee..cuma agak rajin buat bunga guna buttercream tue..

Kek Kelapa
oleh:zila norazila

Bahan-bahan
5 biji telur ayam gred A
2 cawan gula pasir -zila kurangkan sedikit sebab gula dah naik 
2 cawan tepung gandum
300 gram kelapa parut putih
1 cawan minyak masak
1 sudu teh baking powder
Sedikit essen vanilla
paper cup - secukupnya
cheedar cheese - sagat halus

Cara-cara
Satukan tepung gandum dan baking powder,kemudian diayak.
Pukul telur bersama gula hingga kembang dan gebu.
Masukkan sedikit essen vanilla.
Kemudian masukkan tepung yang telah diayak,gaul rata.
Masukkan kelapa parut dan ratakan sehingga sebati.
Akhir sekali masukkan minyak masak.
Bahagikan adunan kepada 2 warna,merah dan kuning.
Griskan Loyang dengan mentega,lapiskan baking paper.
Masukkan adunan ke dalam Loyang secara berselang seli.dan bakar selama 1 jam atau sehingga masak
sediakan acuan cupcake,masukkan adunan 3/4 penuh 
taburkan cheedar cheese secukupnya
bakar 20 minit atau sehingga masak


Wednesday, 4 December 2013

variasi donut


Assalammualikum
bersua lagi..walaupun seminggu sekali kira ok jugak la kan..he hee..asal dapat share sesuatu disini..untuk rujukan diri sendiri khasnya..hujung minggu kalau bersantai dirumah dan tak ada terhidang makanan sampingan selain makanan asasi memang membosankan..


dan bila kobosanan itu timbul mulalah kepala nie memikir macam-macam..terutamanya menu-menu yang sesuai untuk melayan tekak ..

maka terhasillah donut macam-macam gaya ..dari satu adunan diolah boleh jadi macam -macam..eerrmmm puas hati sangat dengan hasil resepi nie..donut lembut jew walaupun uli dengan tangan..kaedah banting - banting ..tak payah guna tenaga banyak sangat..


resepi zila ambil dari dapur zalin zalina tq kak share resepi ummi pun dah cuba buat jugak..tq jugak buat umi yang mensharekan resepinya...mmg  sedap dan lembut..dah tak payah beli donut..kalau rajin uli jew sendiri memang puas dapat makan..paling best yang dililit dengan hotdog macamni..eereemm layan betul..duduk depan tv tak perasan banyak ketul dah berlalu ke mulut ..he heee



Donut
500gm tepung gandum 
50gm gula pasir
50gm margerin 
1 biji telur
1 1/2 sudu kecik yis kering 
1 sudu kecik garam halus
1 sudu kecik baking powder
2 sudu kecik tepung susu
250ml air suam - jangan panas sangat nanti yis mati

Cara-caranya
1.Bancuh air suam dengan gula...larutkan...pastu letak yis..biar sekejap (berbuih2)
2.Masukkan semua bahan dalam mixer...atau dalam bekas untuk yang nak uli pakai tangan
3.Kalau guna mixer uli 5 minit kelajuan sederhana..
4.Kalau guna tangan lama sikit ye...sampai adunan tak melekat  ditangan
5.Tutup adunan...biar kembang selama 1 jam atau lebih


bye semua jumpa lagi next entry nanti ..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...