Pages

Wednesday, 4 December 2013

variasi donut


Assalammualikum
bersua lagi..walaupun seminggu sekali kira ok jugak la kan..he hee..asal dapat share sesuatu disini..untuk rujukan diri sendiri khasnya..hujung minggu kalau bersantai dirumah dan tak ada terhidang makanan sampingan selain makanan asasi memang membosankan..


dan bila kobosanan itu timbul mulalah kepala nie memikir macam-macam..terutamanya menu-menu yang sesuai untuk melayan tekak ..

maka terhasillah donut macam-macam gaya ..dari satu adunan diolah boleh jadi macam -macam..eerrmmm puas hati sangat dengan hasil resepi nie..donut lembut jew walaupun uli dengan tangan..kaedah banting - banting ..tak payah guna tenaga banyak sangat..


resepi zila ambil dari dapur zalin zalina tq kak share resepi ummi pun dah cuba buat jugak..tq jugak buat umi yang mensharekan resepinya...mmg  sedap dan lembut..dah tak payah beli donut..kalau rajin uli jew sendiri memang puas dapat makan..paling best yang dililit dengan hotdog macamni..eereemm layan betul..duduk depan tv tak perasan banyak ketul dah berlalu ke mulut ..he heee



Donut
500gm tepung gandum 
50gm gula pasir
50gm margerin 
1 biji telur
1 1/2 sudu kecik yis kering 
1 sudu kecik garam halus
1 sudu kecik baking powder
2 sudu kecik tepung susu
250ml air suam - jangan panas sangat nanti yis mati

Cara-caranya
1.Bancuh air suam dengan gula...larutkan...pastu letak yis..biar sekejap (berbuih2)
2.Masukkan semua bahan dalam mixer...atau dalam bekas untuk yang nak uli pakai tangan
3.Kalau guna mixer uli 5 minit kelajuan sederhana..
4.Kalau guna tangan lama sikit ye...sampai adunan tak melekat  ditangan
5.Tutup adunan...biar kembang selama 1 jam atau lebih


bye semua jumpa lagi next entry nanti ..

17 comments:

ummiaisyah said...

cantik-cantiknya donut dia....kiter mmg selalu buat donut...mkan sikit yg belen frozenkan..senang nkm mkn bila-bila...

LiNa_Pg said...

Sedapnya macam2 ada...kalah JCo camni hehe..

Rina Audie said...

walaaa....sedap...dinikmati bersama kopi susu cocok nih...

Fiza Rahman said...

Sedapnya donut. Dah lama tak buat donut.

ZalinZalina said...

Rajinnya zila buat macam2 jenis.. TQ sudi cuba resepi donat blog kak ina :)

mimie said...

wahhh..... cantek donatnya...
cantek juga keranjang tempat donat tu kak.... ^_^

umi's cup cake said...

Salam Zila,
Sedapkan donut resepi kak zalin..mudah dan yang penting keluarga kita suka...

ady said...

salam
amboiii zila..cantik2 donut zila ni...sayang pulak nak dimkn ....

Umie Jazz said...

Assalamualaikum zila sjak berbaby kecik ni rajin tul mendonat ek...kena pulak hujan2 cenggini maunya tak sedar makan tiga empat biji ni....

Marsita yahya said...

Amboi3x dalam pantang nih...dok kumpul lemak ni cayanggg...

asyifa mustaffa said...

Rajin sungguh le k.zila...bak mai 2 3 ketui...:-)

CQUEK said...

Delicious I love donuts especially chocolates

Noor Syazwani Sukarno said...

wah mcm2 bentuk donut ni kak.. mcm nak jual kat kedai pulak hiii.. pandai la akak menguli... wani x reti nak menguli... tangan keras kot

Kakzakie said...

Amboi Zila... kakak tengok dan macam Donut Dunkin dah stylenya. Macam ini tak payah ke kedai dah..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Wah..nampak sedap sahaja. Pandai akak buat donut ini. Nak cuba juga nanti.

mama sara nur said...

assalam Zila
wah macam2 ada disini
donut sedap tu kan
anak2 suka makan

inazamri said...

penah sekali buat donut tapi xmenjadi huhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...