Pages

Monday, 30 November 2015

Gai Hor Bai Toey



Bersua lagi..
mood cuti sekolah..bila anak-anak duduk dirumah tak pergi kemana-mana kita sebagai ibu memang tak kering tangan..lagi-lagi anak lelaki yang sedang meningkat remaja..kuantiti makanannya pun bertambah seiring dengan perkembagannya.

Bila kita masak sesuatu hidangan lepastu diorang makan dengan berselera..memang seronok rasanya kita nak menghidangkan makanan yang berbeza stiap hari kan.tapi kita sendiri pun dah pening apa hidangan yang kita nak sajikan setiap hari..asik ayam jew kan..bosan..tapi biasalah budak-budak memang suka ayam..suami zila pun suka ayam dari ikan..tapi zila lebih suka ikan dari ayam..ialah selera masing-masing..


Biasanya bila cuti sekolah destinasi pertama mesti balik kampung..jumpa nenek,atok dan sepupu-sepupu..kalau tak balik kampung rasa tak lengkap..start cuti sekolah haritu zila bawa anak-anak balik kampung rumah emak.
biasanya kalau sampai kampung  suka merayap tepi-tepi rumah ..mencari daun pisang,serai,daun kunyit,buah pisang dan daun pandan..biasanya keliling rumah mak mesti ada.tengok daun pandan hidup subur kat kampung so zila ambil lebih sikit ..cadang nak buat kek pandan gula melaka dan ayam pandan ni..


Gai hor bai toey - atau ayam bungkus daun pandan memang terkenal di thailand..dan dah menular kenegara kita dari dulu lagi ..sesuai dihidangkan bersama sos cili thai.tak payah makan dengan nasi..makan ayam macamtu pun dah sedap.
Banyak resepi masakkan thai yang zila dah cuba..semuanya memang kena dengan tekak kami sekeluarga.dari resepi asal kita boleh olah bahan-bahan mengikut selera masing-masing.kalau ikutkan rasa sebenar kepedasan ayam pandan thai ni hanya menggunakan serbuk lada hitam..tapi bagi tekak kita orang melayu yang lebih sukakan pedas boleh tambah serbuk cili atau cili flakes.kalau nak buat ayam stail berempah pun boleh letak jintan ketumbar,serai kunyit,halia..terpulanglah pada selera kita.


gambar dari google


Gai Hor Bai Toey
Deep Fried Chicken Wrapped in Pandanus Leaves

150 grams skinless chicken fillet cut into 8 to 9 pieces
¼ teaspoon pepper
1 teaspoon coriander roots, cleaned and chopped
1 teaspoon garlic clove, finely chopped
1 teaspoon dark sweet soy sauce
1 teaspoon oyster sauce
1 teaspoon sesame oil
1 teaspoon honey
1 teaspoon chili flakes
8 to 9 pandanus leaves, cleaned (for wrapping)
Vegetable oil for deep-fry

  1. Pound pepper, coriander roots and garlic clove in motar
  2. In a bowl, marinate all ingredients with chicken and leave for 20 minutes
  3. Wrap marinated chicken in the pandanus leaves
  4. Deep fry wrapped chicken in hot oil with medium heat until the chicken is fully cooked. Remove and drain
  5. Serve 

3 comments:

Nooriah Abdullah said...

salam sayang jugak dri kaknoor
belum pernah buat lgi ayam pandan ni walaupim dirumah kaknoor banyak pandan insya Allah nnt nk try lah zila mcm sedap je kalau diratah kan

Kakzakie Purvit said...

Zila jgn ketawakan kakak tau
Kakak pernah buat macam ini sekali nak tahu apa jadi
Semua ayam terkeluar dari daun - kelakar
Punca buat selepas makan di Amphawa Boat noodle kan ada konon nak ikut sekali tak menjadi hihi..

Tengok Zila buat ni kakak nak cuba lagilah tapi tak tahu bilalah..

Cik Da said...

salam rindunya lma x tgok blog kwn2 x kesempatan ....bestnya menu2 zila ni lapo dibuatnya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...