Pages

Sunday, 16 February 2020

Chapli Kebab - Pakistani food street

Bersua lagi..
Agak sibuk sikit kebelakangan ini..nak mengadap blog dan nak menulis sesuatu disini agak terbatas pulak.
Dah habis cuti sem iqbal anak yang sulung..malam tadi hantar dia kat bus station sedih pulak tengok dia balik ..dah tak ada geng makan-makan dirumah ni..tengok bilik dia sunyi je..tunggulah seminggu sebelum puasa nanti baru dia balik lagi.
Si Muhammad pun sekarang dah banyak homework,lepas maghrib bergegas mengajar dia..larut sampai ke pukul 9 lebih..lepastu suruh dia tidur..esoknya kena ke sekolah agama pulak masuk pukul tujuh suku.Petang ke sekolah keb pulak.

Ok cerita makanan pakistan lagi kali ini.chapli kebab sebab diberi nama chapli kata suami sebab bentuknya macam capal ..ikutkan chapli ni diorang buat lebih besar dan lebar.Saya tukar buat bentuk yang lebih kecil sedikit sebab bagi senang anak nak makan.
Kalau berkesempatan pergi ke negara Pakistan rata-rata kita akan jumpa diorang jual chapli kebab nie,ianya dihidangkan juga bersama telur mata,bawang hiris dan ada ulam timun.disamping tu disediakan jugak Raita sebagai bahan pencicah.
Lebih kurang kalau orang kita panggil macam daging burgerlah.tapi rasa chapli kebab ni memang sangat sedap..rasa rempah ratus dia dalam tu.saya sertakan resepi disini sebagai rujukkan diri sendiri dan kalau sesiapa yang nak mencuba silakan.


Chapli Kebab

Daging kisar secukupnya
Tomato - didadu
Bawang besar - didadu
Biji ketumbar - di tumbuk kasar
Jintan manis - ditumbuk kasar
Garam masala
Cili padi - secukupnya
serbuk lada -sedikit
Daun ketumbar -hiris halus
1 biji telur
sedikit tepung jagung

Caranya
Campurkan semua mix rata..simpan sekejap dalam peti sejuk ..dalam setengah jam..kemudian keluarkan dan letak sedikit garam.
Bentukkan bulat..ikut suka nk besar mana..kalau yang ori paki diorang buat besar ..akak buat versi tekak sendiri ..sedang2 jewlah..
sediakan pan..letak minyak ..nk goreng minyak banyak sikiit pun boleh..masak hingga daging masak sepenuhnya.

2 comments:

Syadiya Khairul said...

tengok pun boleh tahu sedappp. hehehe rasa lapar terus ni

zila norazila said...

syadiya ha ha ..tq2..jom try buat..😍😍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang