Pages

Tuesday, 9 April 2019

Kehidupan disini - Gujranwala Pakistan

Dari pemerhatian saya kehidupan wanita muda disini lebih relax..maksudnya kebanyakkan diorang nie tak berkerja walaupun ada kelulusan yang tinggi,tak macam saya dulu hari2 sibuk ..bukak mata terus bergegas bersiap ke pejabat ..uruskan anak..hantar pergi sekolah..terus pusing kerumah pengasuh hantar barang kelengkapan anak..rush sambung kepejabat..lewat petang amik anak..dan sampai rumah pun dah menjelang maghrib ..kalau kena jem mau lepas maghrib sampai rumah ..
kebanyakkan wanita muda disana lebih suka berhias diri..walaupun hanya dirumah tapi pakaian diorang sentiasa cantik ..masak pun bila terasa lapar je..tak ada istilah masak banyak lepastu panaskan lauk.

Diaorang disana masih lagi memegang adat lama..perkahwinan pun masih ditetapkan oleh keluarga..ada jugak yang kawin suka sama suka..tapi kalau keluarga yang uruskan tu memang normal..dan bila dah bertunang sekalipun masih tak dapat jumpa tunang masing2 sesuka hati..nak berwhatsapp pun tak boleh..memang betul dijaga ni.
gambar diatas tu adik ipar dan sepupu sebelah suami.

Yang ni gambar mak mertua.
memang dia tak sihat..jalan pun tak kuat..bukan sebab tua..mak mertua ada penyakit buah pinggang..agak teruk jugaklah.seminggu sekali memang kena pergi cuci..tahap kesihatan dia pun on off..kadang kadang darah tinggi naik..ermm macamtulah.



Keluarga sebelah suami nie memang agak besar..
Bila masing masing berkumpul dirumah mertua memang penuh ..meriah sangat..cuma nak berborak dengan yang lebih tua agak terbatas sedikit..biasalah masalah bahasa..tapi yang muda2 nie selalu jadi mangsa untuk jadi penterjemah .









Monday, 8 April 2019

Pakistan dan kehidupan orang disini


Lama dah dibiarkan blog ini menyepi..sambung lagi entry tertunggak..
Pakistan dan kehidupan orang disini..
Bumi pakistan agak kering ..nak jumpa hujan memang susah sikit..kalau ada hujan pun dalam setahun beberapa kali je.
Oleh kerana keluarga suami duduk ditengah bandar yang berpenduduk padat ..sangat sukar untuk melihat pemandangan yang hijau boleh menyegarkan mata disini..kebanyakkannya  hanya rumah yang dari sudut pandagan mata macam rumah tak siap..tapi memang macamni rupanya gaya rumah diorang ..dari luar memang tak berplaster. .tapi dalam rumah cantik dan susun atur perabut macam rumah orang kita jugak ..pembenaan rumah rapat2 susah nak tau rumah kita yang mana satu ..sebab antara pintu rumah sebelah dengan pintu rumah kita memang rapat sangat.


Rumah diorang ni kebanyakkannya 3 atau 2 tingkat ..ni pemandagan dari tingkat 3 ..biasanya tingkat atas tempat diorang sidai baju..buat aktiviti macam bbq..kalau yang rajin boleh tanam pokok bunga..tapi macam susah nak tanam pokok bunga kat sini..nampak sana sini kering ..pokok kalau hidup pun macam tak sihat ..
Tiap pagi saya akan berdiri kat situ ..saja tengok orang lalu lalang..biasanya peniaga akan lalu didepan rumah sambil bertriak menjual hasil jualan..dan ada jugak peminta sedekah yang akan lalu ..di sini peminta sedekah dia lain sikit..sepanjang jalan dia akan berceramah macam ustaz..cerita dosa ..pahala ..kematian..dan suara peminta sedekah nie memang kuat sangat..sampai jelas biji butir apa yang dia cakap..cuma saya jew tak faham..tapi balik2 ayat syaitan tu diulang2 ..macamtulah..dan bila kita nak bagi duit hanya bukak pintu   jew hulur duit..


Gambar kanak-kanak disini..masing masing teruja bila saya panggil untuk bergambar..


Orang pakistan nie kalau yang kaya memang kaya sangat..tapi kalau yang susah memang betul2 susah..nak cari macam kita yang sederhana memang tak ramai.
Kalau kenegara yang kurang maju macamni memang kita akan rasa nikmat bersyukurnya duduk kat negara kita malaysia..baru kita terbukak mata sikit..tulah kalau orang malaysia nie gaduh pasal politik saya memang kurang suka nak baca..
pakistan salah satu contoh negara yang sentiasa konflik dari segi politik..dari awal dulu sampai sekarang tak berpenghujung..rasuah memang bermaharajalela..kesannya rakyat yang tanggung..kerja tak ada..nak buat pembangunan pun susah.


Motosikal gaya gini memang fames kat sana..rata2 diorang menunggang motosikal macamni..macam moto rxs kan..yang ni memang pakai clutch..macam leceh sikit nak handle..kena pandai seimbangkan clutch tangan tu.



Cuaca diketika saya pergi nie berkabus..beragin dan sejuk.katanya masatu ada pembakaran haram di india.jadi sana sini keadaaan jadi samar2 ..mood nak ambik gambar pemandangan luar agak terbantut.


Mejoriti mana-mana apabila jejak kaki kat rumah orang pakistan memang tak ada istilah bukak kasut..kasut memang kena pakai dalam rumah.. tak kesahlah mozek rumah kita cantik berkilat sekalipun..
dan kasut atau selipar diorang nie semuanye bling2..cantik sangat tapi material dia macam ada keras sikit.



Sarapan pagi gaya orang pakistan..
ada yogurt fresh yang murah sangat harganya..dan makanan ruji memang roti ..atau capati..atau naan ..kalau dirumah keluarga suami memang jarang buat capati sendiri dirumah..memandangkan ahli keluarga suami nie memang tak ramai cuma tiga beradik jew..makan pun memang tak banyak ..senang kerja memang diorang beli je hari2.



Tuesday, 8 May 2018

lahore pakistan kami datang





Dah selamat kami duduk dalam pesawat..urusan semua lancar jadual penerbangan pun sama dengan apa yang tertulis di ticket ..cuaca petang tu pun amat elok.
saya ambil tempat duduk sebelah tepi di tengah tu muhammad dan diikuti dengan en suami.saya lebih suka duduk mengadap ke tingkap boleh ambil gambar sebanyak mungkin ..sebab saya jarang berpuas hati dengan 2 atau 3 keping gambar..biar lebih sebab boleh pilih pilih nanti mana yang elok.




Dah berlepas dan beransur ansur pesawat meninggalkan bumi malaysia.penerbangan kuala lumpur ke lahore mengambil masa lebih kurang 6 jam..agak lama bagi saya.memandangkan saya  bukan jenis orang yang boleh duduk diam berjam jam bermakna penerbangan ini amat membosankan bagi saya.

boleh dikirakan mejoriti penumpang merupakan warga pakistan ..cuma saya je sorang wanita melayu.tempat duduk depan dan belakang saya dipenuhi wanita yang berpurdah ..mata pun ditutup seperti kain net..yang berlubang halus..lelakinya pula berjanggut panjang .

saya banyak mengelamun sambil ambil gambar melihat perubahan cuaca dilangit ..indah sungguh ciptaan Allah.
sambil tu kepala terbayang fikir pasal anak sulung tengah buat apa masa tu.iqbal tak dapat ikut serta sebab terikat dengan jadual di uitm.memandangkan asasi dia cuma setahun saya lebih suka dia lebih focus..
keadaan kesihatan saya sebenarnya kurang mengizinkan dikala itu,seminggu sebelum penerbangan saya iqbal dan muhammad terlibat dengan satu kemalangan dimana kereta saya terbakar ditempat kejadian..kereta yang dipandu iqbal tak dapat dikawal sebab secara tiba2 kenderaan depan berhenti dimana kami pun tak perasan..dengan lampu brek  kereta depan pun tak berfungsi.

alhamdulillah iqbal dan muhammad ok tak ada apa cedera pun ..cuma kaki saya bengkak teruk disebelah kiri..kesan terlipat ..memang sakit..tapi masih boleh berjalan cuma agak perlahan..urusan report polis saya settlekan jugak pada hari yang sama kerana saya tak banyak masa diketika itu sebab keesokknya saya kena memandu sendiri ke kedutaan pakistan di kuala lumpur.nasib ada kereta saya yang lain boleh dipandu.

suami saya berkerja di daya bumi bulan itu.urusan report polis ontow kereta,kelim insurans,report kebakaran bomba dan semua saya kena buat sendiri..saya dah biasa dengan kerja2 urusan kereta macamni .walaupun ada suami memang saya tak mengharapkan beliau memandangkan beliau masih tak boleh berbahasa melayu dengan baik hanya bergantung pada bahasa inggeris sahaja.. so selok belok urusan paperwork dalam bahasa malaysia memang dia kurang arif ..terasa serabut pulak fikiran masa tu..tapi rasa bersyukur sangat saya dan anak anak semuanya selamat..oklah dah melalut pulak saya kelain.


selama 6 jam penerbangan tu mata saya langsung tak mengantuk..en suami dah lena selena lenanya..dia memang kuat tidur..letak kepala memang terus hilang.muhammad pun ikut jejak saya 6 jam tak tido..dia godeh mobile dia tu ..selebihnya dia kejap duduk kejap duduk diriba saya..memang geng dengan saya jenis tak diam.

diantara makanan yang terhidang ..masakkan ni ada rasa pedas2 camtulah tak ada ayam pun vgtarian style ni..memang kearah india menu ni..saya makan jugaklah sebab dah lapar..muhammad tak boleh makan sebab pedas..


Lepas 6 jam mendarat la pesawat kami di Allama Iqbal international airport lahore.pic dibawah tu saya ambil guna mobile je tu yang agak samar2 camtulah..keadaan diairport lenggang sebab dah hampir 10 lebih malam ..kedai2 disitu pun dah banyak yang tutup..beza dengan waktu malaysia pakistan lambat 2 jam setengah.

tengok kiri kanan keadaan airport macam biasa jew tak lah segah KIlA kita jauh kalau nak dibandingkan.tapi design bagunan agak menarik dan unik saya suka..
masing-masing keluar dari perut kawan bukan main laju jalan sama dengan suami ..saya yang terkedek2 dengan kaki sebelah kiri sakit memang jauh ketinggalan kebelakang.




ok berpecah dengan en suami ..sebab kami berlainan negara kan ..uruskanlah diri masing masing muhammad dan saya  beratur cop pasport pulak orang tak ramai sangat lengang ..adalah sekumpulan macam orang tabliq dari indonesia  dihadapan saya.


Dah siap semua urusan kami keluar sepupu suami dan anak sedara sebelah suami pun ada datang menunggu menjemput kami..kami sambung perjalanan menaiki kereta menuju ke rumah en suami di gujranwala.

tempoh perjalanan dari lahore ke gujranwala mengambil masa dalam satu jam lebih macamtulah..cuaca di pakistan masa tu sejuk dan berkabus..memandu dengan keadaan cuaca buruk macamtu kalau saya memang sukar.dalam kereta tu saya terlelap sekejap sehinggalah sampai ke rumah mak mertua saya.



Sunday, 6 May 2018

Pakistan - kuala lumpur - lahore


Pakistan
walaupun pasport malaysia dikira kebal boleh menembusi 159 negara tanpa visa tapi masih tidak boleh menembusi negara pakistan.
negara yang saya rasa agak leceh nak apply visa,dengan pekerja di kedutaannya macam kurang orang rasa macam nak apply kerja kat situ jew bagi cepat sikit .ok sebelum ke pakistan perkara yang harus kita lakukan mesti kena apply visa dulu.ada kemungkinan visa kita kena tolak.

Isi borang permohonan sebanyak 5 helai boleh download sendiri atau pergi kekedutaan pakistan di kuala lumpur dekat dengan klcc berdekatan saloma bistro. isi betul2 apa yang ditanya sebab officer dalam tu ada seorang je.kalau tak lengkap macam angin je dia tengok kita.



kedua dapatkan surat jemputan (invitation letter)
yang ini agak cerewet,anda perlu dapatkan surat jemputan dari warganegara pakistan yang tinggal disana yang mengatakan mereka menjemput anda kenegara mereka.surat jemputan mestilah disertakan dengan kad pengenalan host anda.yang ini saya skip sebab suami warganegara pakistan so tak perlu surat jemputan.

ketiga lampirkan sekali salinan tiket penerbangan pergi dan balik..jika wanita yang nak mengembara secara solo yolo kena ada surat kebenaran dari penjaga.jika dah berkahwin kena ada surat kebenaran dari suami jika yang solo kena ada surat kebenaran dari penjaga.

keempat  sediakan gambar berukuran pasport 2 keping background putih.dan copy siap apa2 surat yang penting..dekat kedutaan tu tak ada fotocopy mesin..dulu ada tapi end of 2k17 saya pergi tu dah tak ada pulak..terpaksa berjalan kaki pergi ke area bank berhampiran .jadi sediakan semuanya copy siap2 supaya tak jadi macam kami ulang alik.

ok dah siap document semua hantar ke kedutaan pakistaan di 132 jalan ampang kuala lumpur.untuk apply visa dari pukul 9 pagi hingga 11 pagi..so that mean kena cepat dan borang dan doc penting kena siap awal2. dah beberapa kali saya datang kekedutaan tu orang sentiasa ramai.
aritu visa kami siap dua hari.risau sebenarnya kalau visa ditolak almaklumlah tiket dah beli ..masa apply visa tu adalah officer tu interview kita sikit.biasanya dia tanya atas sebab apa kita nak kenegara dia.alahai dalam hati ni terdetik jugak mikir orang dia sikit punya banyak kat sini senang jew depa nak mai ermmm korang jawab jewlah soalan diorang ni.kalau nasib baik dia tak tanya kita langsung pun..ok habis cerita tentang visa.


cerita tentang penerbangan pulak.
hanya Malindo Air jew satu company ni yang pergi ke pakistan..2 tahun lalu MAS pun ada buat penerbangan ke pakistan tapi dah stop sejak dua tahun lepas ..atas sebab apa saya lupa ada aritu husband cerita tapi lupa pulak.dulu kalau naik MAS kena transit di bangkok baru ke lahore.


Pic muhammad dengan selimut kesayangan dia lebih kurang macam bantal busuk dia lah tu..diangkut walau kemana mana dia berada..ni kalau sampai tertinggal memang sawan.
masa ditunggu pun dah nak tiba saya dan suami berpecah ke kaunter masing-masing .ok urusan saya dan muhammad dah selesai ..sambil menunggu en suami dikaunter pelepasan foreigner ambillah gambar muhammad ni buat kenangan.







maaflah mutu gambar ada yang kurang clear sebab campur2 ambil gambar ada yang guna enpon ada yang guna dslr..kira yang mana saya sempatlah .
2 beg kami bawak tapi dalam tu banyak makanan untuk family dan hadiah untuk diorang.baju kami memang tak bawak banyak pun cukup 3 ..4 hari jew cuma barang muhammad tu kena urus lebih teliti sikit macam susu..dan kelengkapan lain kena adjust sampai 15 hari disitu.


Entri berkaitan perjalanan ke Pakistan
Pakistan - Kuala lumpur-Lahore
Lahore pakistan kami datang
Pakistan dan kehidupan disini
Pakistan-Kehidupan di Gujranwala
Pakistan-Makanan orang disini
Menyusuri bazaar Gujranwala Pakistan
Patriatra - Pakistan
Murree mall road - Pakistan
Pakistan-menyusuri pergunungan Murree
Puncak Kashmir Point - Pakistan
Allama Iqbal International Airport - Pakistan



Thursday, 3 May 2018

Kuih lajen

Dah tengah malam dengan gigihnya menulis disini..
lama rasa ditinggalkan blog ni ..bukan merajuk tak nak menulis tapi laptop buat peragai ..almaklumlah dah tua sejak 2008 sampai sekarang baru nak sakit..redholah kan lama sangat dah berkhidmat.bukan tak ada alternative  lain nak menulis kat blog ni tapi sebenarnya lebih suka guna laptop tu .. senang nak edit gambar dah tau selok beloknya ..

Banyak cerita dan resepi nak dikongsi disini sebagai kenangan  tapi berlalu macamtu jew..



Nak cerita kuih lapis la malam ni..
kuih lajen masa kecik tersangatlah fames sampai naik jemu nak tengok..kekadang terfikir jugak asallah mak aku suka sangat buat kuih lapis..dah kawin dan ada anak camni baru tau hati seorang ibu  ..setiap hari mesti nak buat sesuatu untuk minum petang sekeluarga ..mungkin my mak pun buntu jugak nak masak dan buat hidangan petang untuk kami ..tu la pasal balik2 kuih lapis jew yang terhidang.


Yang ini resepi kuih lapis mak ..yang biasa mak guna ..masing2 pun mintak resepi mak ni..bagi tekak kami memang sedap lemak2 camtulah..mak punya kuih lapis ni versi tepung gandum lebih..kadang ada orang suka yang tepung beras lebih ikutlah mana yang kena kat tekak  masing-masing..

kalau buat dalam acuan kecik camni senang tak payah kukus lama sangat lepastu tak payah nak pikir potong ..kadang kalau tak sejuk betul tak cantik jadinya bila dipotong tapi yang versi dalam acuan memang kompom lawa ..

Kuih lapis

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula pasir
4 1/2 cawan santan perah
sedikit garam

caranya 
panaskan pengukus
campurkan kesemua bahan dalam blander dan kisar kemudian tapiskan.
bahagi kepada dua bahagian letak pewarna dan perasa keladi.
sediakan loyang bulat sapukan minyak pada loyang,masukkan adunan kedalam loyang  lapis selapis selapis sehingga habis.

Thursday, 21 December 2017

Puding Karamel


Assalammualaikum
bersua lagi.bila mood dan masa pun mengizinkan terupdatelah blog ni..nak cerita apa hari ini..kekurangan idea untuk berceloteh panjang nampaknya.
puding karamel ni semalam petang zila buat,teragak sangat nak makan puding yang sedikit manis tapi cari penyediaanya tak mengambil masa yang lama.so zila terfikir pulak nak buat puding karamel simple.
Biasanya zila tambahkan kepingan roti pada puding karamel ni,tapi semalam tak ada stock roti dirumah jadinya tak ada penambahan roti didalam tu.kali ini zila cuba resepi dari akk azie kitchen..nampak penyediaanya yang mudah dan menarik minat nak mencuba resepi ini.



puding karamel


Bahan bahan
3/4 tin susu pekat manis
1 tin susu cair
1 tin air
5 - 6 biji telur - buang mata
Esen vanilla

Bahan Gula Hangus
1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan air

Caranya
1.Goreng gula hingga perang. Bila gula cair dan bertukar warna, baru masukkan air. Masak sehingga menggelegak dan gula hangus menjadi cair semula. 
2.Tutup api dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam peti ais. Esok pagi, masukkan ke dalam bekas bekas kecil.
3.Telur dibuang mata dan dipukul tetapi jangan sampai berbuih. Masukkan semua bahan lain. Kacau sehingga sebati. 
4.Tuang ke dalam bekas kecil yang telah diisi dengan air gula hangus. 
5.Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Kukus selama 10 - 15 minit atau sehingga masak dengan api sederhana. Sentiasa di lap penutup pengukus supaya permukaan karamel menjadi cantik. Atau dibalut penutup pengukus dengan tuala. 

6.Bila masak, buka tutup pengukus dan biarkan selama 2-3 minit tanpa penutup supaya air permukaan Karamel sedikit kering. Angkat dan sejukkan. 





Wednesday, 23 August 2017

Kek gula Hangus


Bersua lagi
sambil tengok sukan SEA terpanggil pulak hari ini nak update  blog yang sejak dari bulan puasa zila tinggalkan.semalam zila cuba buat kek sarang semut..kalau ikutkan hampir 10 resepi koleksi sarang semut yang ada dalam simpanan ..yang mana diperap tak diperap..mana yang telur tu tak boleh dipukul lama hanya di kacau manja sahaja,,dan ada pula telur tu dipukul pakai mixer..

macam-macam resepi kan cuma antara rajin dan tak je kita nak mencuba..kek sarang semut merupakan kek fav saya..hampir setiap miggu zila akan pergi ke restoran untuk bersarapan pagi dan akan bungkus kek sarang semut ni dalam 5 keping..kalau disini 1 keping dalam rm 2.00 tapi rasanya sangat sedap.berbaloilah dengan harga tu.

ok secara peribadi ini kali pertama zila buat kek gula hangus..zila guna resepi dari kak nor secubit garam.zila terpanggil untuk mencuba resepi ni sebab banyak fedback yang mengatakan menjadi dengan elok..tapi zila hanya perap 1 jam lebih.so hasilnya seperti dalam gambar.keseluruhan rasa memang sedap..manis pun sedang elok..lubang sarang pun wujud kira menjadi lah kan. 




Kek gula hangus
1  butter (250gm) 
12 biji telur ayam
1/2 cawan susu pekat manis
4 cawan gula
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum ~ ayak
4 sudu kecil soda bikarbonat

Cairkan butter dan biarkan sejuk.
Goreng gula hingga hancur dan masukkan 2 cawan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
Telur dikacau hingga cair (jgn dipukul) dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.
Kacau hingga sebati dan tapiskan.
Tuang ke dalam loyang (7" x 7") yg dah digriskan dan dialas dengan baking paper.
Peram selama 3 - 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 - 180C lebih kurang 40 - 45 min atau sehingga masak.

Sunday, 4 June 2017

iftar 4 - siakap masam manis dan tomyam sotong



Bersua lagi hari ini..
hari ke 8 kita berpuasa.. mesti masing-masing sibuk didapur ketika ini kan..hari ini pelan masak apa pun tak tau lagi tapi lauk semua ada tinggal nak keluarkan je..rasanya masak ayam sebab suami kalau ikan kurang sikit dia makan..

hari ini first day iqbal tak berbuka bersama kami ..tengahari tadi dah naik bus balik ke tempat belajar...ermmm sedih je tengok muka dia..biasa kalau berbuka dan bersahur dialah yang paling berselera makan..bila dia tak ada rasa macam kehilangan pulak..almaklumlah first time berjauhan dari ibu..tunggu lagi 3 minggu baru balik ..

iftar 4 zila masak tomyam sotong dan siakap masam manis..sebab ada yang baru kebah dari demam tu yang nak makan masam sikit..tomyam tu memang suka kalau letak daun ketumbar banyak-banyak ...sebab kami sefamily peminat tegar daun ketumbar.
ok sampai disini dulu sambung lagi esok-esok ea..jom masak


1 ekor ikan siakap 
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
sedikit sos ikanair - secukupnya
1 sudu besar cili kering kisar1 biji tomato-dipotong dadu
1 keping  nenas dalam tin-potong kecil
Garam, serbuk kari dan sedikit gula

Bahan lain
7 biji cili padi merah atau hijau - hiris halus
1 labu bwng besar - didadu
3 ulas bwng putih - diketuk dan dadu
sedikit halia - hiris halus
2 batang serai - diketuk
3 helai daun limau purut - dikoyak

Cara Memasak
  1. Ikan di bersihkan, kelarkan permukaan ikan, cuci dan toskan.
  2. Gaulkan ikan bersama serbuk karit dan garam. Gorengkan sehingga masak/garing sedikit. Angkat dan toskan minyaknya ketepikan.
  3. Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali,masukkan serai masak sebentar masuk bahan hiris dan tumis  sehingga naik bau.
  4. Masukkan sos tiram, sos cili,sos ikan dan sedikit air. Biarkan  mendidih sambil di gaul rata.
  5. Masukkan nenas dan tomato yg di potong kecil. Masukkan garam dan gaul rata.
  6. Setelah siap dan cukup rata, matikan api dan bolehlah di curahkan kuah keatas ikan siakap dan tabur dngn daun sup yg di potong kecil - jika suka.

Friday, 2 June 2017

Iftar 3 - sagu bronok


iftar 3 sagu bronok ..merupakan kuih yang muncul bila bulan ramadan dirumah kami..kalau hari biasa memang susah sangat nak buat..ikutkan penyediaanya bukanlah susah mana pun ..cuma yang bab mengacau sampai sagu tu betul-betul jernih macam mata ikan memang ambil masa sikit..kalau agak malas nak mengacau bolehlah dikukus masuk dalam loyang dan kukus sampai jernih jimat masa tak payah berdiri lama-lama.



1 gelas sagu biji kecil 
3 gelas air
3/4 gelas gula pasir
Sedikit pewarna merah
1/2 biji kelapa parut putih sahaja
1 sudu kecil garam
1 sudu teh esen rose 


Caranya

  1. Panaskan air dan pewarna merah sehingga mendidih.
  2. Masukan sagu, kemudian kacau rata.
  3. Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan kedalam loyang.
  4. Kukus selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus, sagunya akan nampak berbiji-biji kukus sampai dia betul-betul jernih.
  5. Apabila sudah masak, sejukan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa..siap

Thursday, 1 June 2017

Iftar 2 - capati dan kari daging



Assalammualaikum
sempat lagi menulis disini kali ini hidangan iftar kami hari kedua..orang dah show hari kelima punya menu saya masih lagi terhegeh-hegeh masuk hari kedua kan.capati ni zila buatkan untuk suami..kesian pulak hari-hari makan nasi ...kalau ikutkan suami zila hanya makan nasi seminggu sekali memandangkan anak pulak tak boleh kalau tak ada nasi jadi kena masak 2 jenis hidangan berbeza untuk minggu ini.

oklah sampai disini dulu untuk hari ini..insyaallah jumpa lagi esok ye ..resepi capati zila sertakan disini untuk sesiapa yang nak mencuba ..


Capati
bahan-bahan
2 cawan tepung atta
2 sudu besar tepung gandum
2 sudu minyak masak 
1 cawan Air suam - secukupnya
Garam secubit ikut rasa. Larutkan garam dalam sukatan air suam

caranya 
uli sehingga menjadi doh yang lembut..bulatkan kecil dan gelek nipis..bakar diatas kuali sehingga masak .

Wednesday, 31 May 2017

iftar 1 - Pulao chicken


Salam ramadhan semua..
selesai dah 4 hari puasa hari ini masuk hari ke 5..pagi tadi tak bagun sahur.. terlewat sangat bangun sedar dah azan subuh..ermmm kesian pulak suami dan anak tak makan sahur..nampaknya esok harus kunci jam.
untuk tahun ini suami berpuasa bersama kami disini kebetulan ada projek baru di johor..alhamdulillah tak lah keseorangan nak berbuka dan bersahur..iqbal anak sulung pulak hari ahad ni dah start belajar diselangor..pertama kali berjauhan dengan ibu.

dari awal puasa sampai kehari ini batuk tak baik-baik..awal puasa tu demam teruk kami sekeluarga..tapi zila masih lagi boleh bertahan kalau setakat demam ni.. nak masak pun masih ok ..

so hari pertama menu berbuka kami ..pulao ayam nasi timbus-timbus kata anak kami ..ini kegemaran kami sekeluarga lebih-lebih lagi en suami memang bertambah kalau makan.oklah sampai sini dulu hari ini ..next nanti sambung lagi ..




Chicken Pulao
Bahan stok ayam
1 sudu kecil ketumbar biji
1 batang kulit kayu manis
½ sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil garam
3 biji buah pelage
1 biji bawang besar – dibelah 4
1 batang cili hijau
1 biji tomato – dibelah 4
2 ulas bawang putih – dibelah dua
½ ekor ayam
4 ½ cawan air

Bahan nasi
2 cawan beras basmati – direndam 20 minit
4 sudu besar minyak zaitun
11/2 sudu kecil jemuju
1 biji bawang besar – didadu
½ inci halia – didadu kecil
1 sudu besar yogurt
½ sudu kecil lada hitam
2 biji lada cili- hiris halus

Cara membuatnya
1.      Ambil bekas masukkan ayam yang telah dibersihkan,tambahkan air dan bahan stok ayam.masak selama setengah jam.
2.      Apabila ayam sudah masak angkat dan toskan airnya,asingkan ayam.
3.      Panaskan periuk dengan minyak zaitun,masukkan jemuju tunggu sehingga cumin meletop kecil dan keperangan.
4.      Masukkan bawang,halia dan hirisan cili hijau sehingga keperangan dan sedikit gelap,jangan sampai hangus.
5.      Kemudian masukkan ayam kacau rata,masukkan lada hitam dan yogurt kacau sehingga sebati.
6.      Tambahkan 41/2 cawan air stok ayam,tunggu sehingga air mendidih.setelah mendidih masukkan beras,masukkan sedikit garam,tutup periuk  dan masak sehingga nasi lembut.
7.      Sedia dihidang.

Chickpea salad
Bahan
1 biji tomato – di potong dadu
1 batang timun – dipotong dadu
1 biji bawang besar- dipotong dadu
6 biji buah zaitun hitam – dihiris nipis
2 pokok daun ketumbar –dihiris halus
1 sudu besar serbuk lada hitam
½ sudu garam masala
1 tin kacang kuda – cuci dan toskan
½ biji lemon ambil airnya
Garam secukupnya

Cara membuatnya
1.     Satukan kesemua bahan yang telah didadu didalam satu bekas,gaul rata.
2.     Masukkan kacang kuda dan gaul sehingga sebati.
3.     Kemudian masukkan daun ketumbar,lada hitam,garam masala dan garam gaul rata sehingga semuanya sebati.
4.     Perahkan setengah biji lemon dan sebatikan rasa.
5.     Sedia dihidang.

sambal harrah
2 biji tomato
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil perahan lemon
daun ketumbar
cili padi dan sedikit garam
-kisar kesemua bahan tanpa air
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang