Pages

Sunday, 4 June 2017

iftar 4 - siakap masam manis dan tomyam sotong



Bersua lagi hari ini..
hari ke 8 kita berpuasa.. mesti masing-masing sibuk didapur ketika ini kan..hari ini pelan masak apa pun tak tau lagi tapi lauk semua ada tinggal nak keluarkan je..rasanya masak ayam sebab suami kalau ikan kurang sikit dia makan..

hari ini first day iqbal tak berbuka bersama kami ..tengahari tadi dah naik bus balik ke tempat belajar...ermmm sedih je tengok muka dia..biasa kalau berbuka dan bersahur dialah yang paling berselera makan..bila dia tak ada rasa macam kehilangan pulak..almaklumlah first time berjauhan dari ibu..tunggu lagi 3 minggu baru balik ..

iftar 4 zila masak tomyam sotong dan siakap masam manis..sebab ada yang baru kebah dari demam tu yang nak makan masam sikit..tomyam tu memang suka kalau letak daun ketumbar banyak-banyak ...sebab kami sefamily peminat tegar daun ketumbar.
ok sampai disini dulu sambung lagi esok-esok ea..jom masak


1 ekor ikan siakap 
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
sedikit sos ikanair - secukupnya
1 sudu besar cili kering kisar1 biji tomato-dipotong dadu
1 keping  nenas dalam tin-potong kecil
Garam, serbuk kari dan sedikit gula

Bahan lain
7 biji cili padi merah atau hijau - hiris halus
1 labu bwng besar - didadu
3 ulas bwng putih - diketuk dan dadu
sedikit halia - hiris halus
2 batang serai - diketuk
3 helai daun limau purut - dikoyak

Cara Memasak
  1. Ikan di bersihkan, kelarkan permukaan ikan, cuci dan toskan.
  2. Gaulkan ikan bersama serbuk karit dan garam. Gorengkan sehingga masak/garing sedikit. Angkat dan toskan minyaknya ketepikan.
  3. Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali,masukkan serai masak sebentar masuk bahan hiris dan tumis  sehingga naik bau.
  4. Masukkan sos tiram, sos cili,sos ikan dan sedikit air. Biarkan  mendidih sambil di gaul rata.
  5. Masukkan nenas dan tomato yg di potong kecil. Masukkan garam dan gaul rata.
  6. Setelah siap dan cukup rata, matikan api dan bolehlah di curahkan kuah keatas ikan siakap dan tabur dngn daun sup yg di potong kecil - jika suka.

6 comments:

Sue Norrman said...

Salam Zila...
Selamat berpuasa! Ikan mu menggoda.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ini betul2 buat sy telan ailio, hahaha

mido soror said...


ارخص شركة نقل عفش بالدمام
ارخص شركة كشف تسربات المياة بسيهات
ارخص شركة كشف تسربات المياة عنك
ارخص شركة عزل اسطح بسيهات
ارخص شركة عزل اسطح بعنك
ارخص شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر

Jari Manis said...

Dua2 masakan feberet JM..so boleh ikut cara ni plak

شركة تاج said...


توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
شركة تنظيف منازل بالجبيل
وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
شركة تنظيف بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تنظيف شقق بالجبيل
شركة تنظيف فلل بالجبيل


شركة تنظيف مجالس بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف

شركة تاج said...




شركة تاج لكشف تسربات المياه بالدمام والخبر 0551844053والقطيف
شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
شركة عزل اسطح بالخبر
شركة كشف تسربات المياه بالخبر
شركة كشف تسربات المياه ببقيق
شركة كشف تسربات المياه بالدمام


شركة مكافحة حشرات بسيهات
شركة تنظيف مساجد بالدمام والخبر
شركة كشف تسربات المياه براس تنورة
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...