Pages

Thursday, 3 May 2018

Kuih lajen

Dah tengah malam dengan gigihnya menulis disini..
lama rasa ditinggalkan blog ni ..bukan merajuk tak nak menulis tapi laptop buat peragai ..almaklumlah dah tua sejak 2008 sampai sekarang baru nak sakit..redholah kan lama sangat dah berkhidmat.bukan tak ada alternative  lain nak menulis kat blog ni tapi sebenarnya lebih suka guna laptop tu .. senang nak edit gambar dah tau selok beloknya ..

Banyak cerita dan resepi nak dikongsi disini sebagai kenangan  tapi berlalu macamtu jew..



Nak cerita kuih lapis la malam ni..
kuih lajen masa kecik tersangatlah fames sampai naik jemu nak tengok..kekadang terfikir jugak asallah mak aku suka sangat buat kuih lapis..dah kawin dan ada anak camni baru tau hati seorang ibu  ..setiap hari mesti nak buat sesuatu untuk minum petang sekeluarga ..mungkin my mak pun buntu jugak nak masak dan buat hidangan petang untuk kami ..tu la pasal balik2 kuih lapis jew yang terhidang.


Yang ini resepi kuih lapis mak ..yang biasa mak guna ..masing2 pun mintak resepi mak ni..bagi tekak kami memang sedap lemak2 camtulah..mak punya kuih lapis ni versi tepung gandum lebih..kadang ada orang suka yang tepung beras lebih ikutlah mana yang kena kat tekak  masing-masing..

kalau buat dalam acuan kecik camni senang tak payah kukus lama sangat lepastu tak payah nak pikir potong ..kadang kalau tak sejuk betul tak cantik jadinya bila dipotong tapi yang versi dalam acuan memang kompom lawa ..

Kuih lapis

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula pasir
4 1/2 cawan perah
sedikit garam

caranya 
panaskan pengukus
campurkan kesemua bahan dalam blander dan kisar kemudian tapiskan.
bahagi kepada dua bahagian letak pewarna dan perasa keladi.
sediakan loyang bulat sapukan minyak pada loyang,masukkan adunan kedalam loyang  lapis selapis selapis sehingga habis.

4 comments:

Gee® said...

Welcome back Zila cayang... mengancam kemain kuih lapis tu...yums!

FHA Selemak Santan said...

terliur akak tengok

zila norazila said...

@gee
kak gee tq naa..blog sendu dah nie kak gee he heee i miss u tq singgah sini.

zila norazila said...

tq kak fha
akk masak lg best2 sgt sy suke tgok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...