Pages

Tuesday, 23 April 2013

nasi briyani



Assalammualaikum,salam sejahtera dan salam sayang semua.
bertemu lagi hari ini..semoga semuanya diberikan kesihatan yang baik..terima kasih atas kesudian berkunjung kesini juga.


semua dah makan belum?..jom join zila makan nasi briyani..he hehe..
oklah sebenarnya sebelum ini tak pernah pun buat nasi briyani sendiri dirumah..dulu zila pun kurang minat makan nasi briyani..lebih suka nasi putih biasa jew..biasalah tekak orang kampung katakan..


tapi bila dan bersuamikan orang asing kenalah masak dan cuba buat..alhamdulillah walaupun briyani zila nie simple tapi en suami kata sedap..suami zila memang gemar makan nasi berperisa..kalau nasi putih memang kurang laju dia makan.

briyani kali ini zila gandingkan bersama udang masak briyani dan acar darat..oleh kerana suami zila tak makan udang zila buat ayam goreng dan timbus dengan nasi briyani tue..dan masak lagi beberapa minit..rasanya lagi sedap..

kalau suami zila yang masak briyani nasi dan ayam dicampur sekali..tapi zila macam kurang suka..suka makan asing-asing..


Nasi briyani

Bahan-bahan
3 cawan beras basmati
3  sudu besar minyak sapi
1 cawan susu segar/plain yogurt
3 cawan air
1 paket rempah briyani kecil - dicampur sedikit air dan dijadikan pes
6 biji bawang merah-dikisar
4 biji bawang putih-dikisar
1 inci halia-dikisar
1 paket rempah tumis
1 biji bawang besar holland - dihiris
1/2 cawan kismis hitam dan kuning - ikut suka nak letak bayak pun boleh
1/2 cawan gajus
1 pokok daun ketumbar - untuk hiasan
bawang goreng - untuk hiasan

cara-cara
  1. Cuci beras basmati sehingga bersih,rendam dengan air panas selama 5 minit..kemudian cuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak sapi,masuk rempah tumis,bawang holland dan bahan kisar.tumis sehingga harum,masukkan sedikit garam kemudian masukkan rempah briyani dan gaul rata.
  3. Bila sudah rempah agak kering masukkan susu dan air..tunggu sehingga mendidih dan masukkan beras.kacau rata dan tutup.
  4. Apabila nasi sudah kering masukkan kismis dan gajus..letak sedikit pewarna kuning jika suka..
  5. taburkan daun ketumar dan daun bawang semasa menghidang.


Udang masak briyani

Bahan bahan
1 kilo udang sederhana besar
1 biji karot
2 biji kentang  - dipotong 4
2 sudu besar rempah briyani
1 sudu besar rempah kari
1 biji bawang besar -  dihiris
2 batang cili merah/hijau dibelah dua
3 biji tomato - dibelah 4
1 paket rempah tumis
1 batang serai - diketuk
daun ketumbar
1 sudu besar serbuk lada

Bahan kisar
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit
2 biji buah keras
6 biji bawang merah 
3 biji bawang putih

cara-cara
Udang di gaul bersama sedikit serbuk kunyit dan garam.goreng seketika.
Panaskan sedikit minyak,tumiskan rempah tumis,bawang besar,bahan kisar dan serai..sehingga wangi .
Masukkan rempah briyani,rempah kari dan serbuk lada.kacau rata dan masak sehingga garing.
Masukkan udang dan masak seketika,perasakan dengan air asam dan garam.
Tambahkan daun ketumbar.dan apabila sudah masak tutup api dan boleh dihidang.

Acar darat
1/2 biji nenas
1 biji timun
1 batang  karot
2 sudu besar pati oren sunquick
gula dan garam secukup rasa

cara-cara
hiris nenas dan timun,sagatkan karot.campurkan kesemuanya tambahkan 2 sudu pati oren sunquick,perasakan garam dan gula..sedia dihidang.


Award
oklah sebelum berundur diri zila nak ucapkan terima kasih buat nasya atas kesudian beliau bagi award nie..smoga jalinan persahabatan di alam maya ini akan berpanjangan..rasanya zila orang terakhir yang angkut award nie kot..walaupun lambat tapi akk tetap amik dan frame di blog akk tau nasya..i love u ..

buat pengunjung blog zila sampai disini dahulu buat kali ini ..sekejap lagi nak kena pergi LHDN ..bertemu lagi di next entry insyaallah..salam sayang untuk semua bye .


33 comments:

atie @ ejay said...

lapar nasiiii hihi

Gee® said...

Aduh mak aiii.... lapaaar!!

LiNa_Pg said...

assalam zila....aduh terasa lapar tengok nasi beriani zila ni.Lama xbuat nasi beriani..Byk tul lauk pauk nasi tu

Rina Audie said...

begitu liat picnya langsung berasa lapar, glek...

Aziela said...

Aduhai..beriyani udang tu memang mengancam sungguh la kak...

norzila said...

ohhh xpenah plak zila try yg main timbus ayam nye tu kak zila..hehehe t nak try la..asben kita pun sama suka mkan nasi gini..seminggu sekali masti request

Kakzakie said...

Kakak kalau tengok apa pun asal Zila yg masak memang terus teringin. Gambar tu yg menggoda..

adda syuhada said...

salam..sedapnya...
nanti nk cuba jgk la wat guna resepi nih..

analisa ummu abel said...

masyaAllah nampak sedap sangat kak... di madinah banyak sekali yang jual, biasanya kalo saya malas masak tinggal beli nasi biryani.... fotonya selalu cantik, suka sekali sama spoonnya kak... ^^

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Ziela, sy yg bukan org asing ni pun lagi suka makan nasi berperisa dari nasi putih tau, hihihi...

Fiza Rahman said...

Uuuwwaaaa...lapar tgk nasi nih. Tgh hari tadi tak lunch..huhuhu...

Amie said...

Hai Zila sayanggg... harap sihat2 saja ye,
Kak Amie pun suka makan nasi briyani asing-asing tapi kalau pi restoran mamak biasanya dicampur juga tu... tak pelah yang penting sodap!

Tina Othman said...

Sedapnya , rasa mcm Kenduri Kawin pulak

:: Mrs.Eady :: said...

huwaaa...sedap nyer!!!!

asmah yusof said...

Salam dear....harap sihat walfiat hendaknya..
Mmg mantop menu hari nie....;)

Chah said...

Ok cm ni...yg mana zila tk suka or hubby x suka tu bak bg ai...ai suker semua....hehe....mewah tul idangan arini...rasa cmduduk kt meja penantin je....

Sury Abil said...

Lamanya x buat nasi beriani..kalau tingin..tapau je heee

Mamasya said...

Aslmkum Zila
sedap nasi beriani yg Zila dihidangkan ni. ada lauk udang dg ayam goreng lagi...juga acar darat penambah selera....

Rohah said...

salam kak,
2 minggu lepas kita teringin sgt makan nasi beriani smpai cari sekitar sksyn 7 shah Alam, tapi akhirnya tak dapat makan..tak ada pilihan.baru ni hubby cekup yg pasar malam punya tp bise2 je rasanya..

Mori Said said...

Sedapnya tgok briyani zila... warnanya pon cnteekk..

Mori Said said...

Sedapnya tgok briyani zila... warnanya pon cnteekk..

mama sara nur said...

Assalam zila
rajinnya dia,
mengoda selera
ank dara akak suker sgt he hee tp akak blm pernah buat beli ada la

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam zila.. sihat ke tu? harap zila & kandungan sihat sokmo...

akak tak pernah masak lagi nasi beriyani... bukan tak suka.. suka.. tp sbb makcik akak kerap masak utk catering.. jd tempiasnya dpt juga kat akak.. hehehe.. jd bila dah kerap dpt mkn nasi beriyani free... dah malas la nak buat sendiri... yelah nasi mcm ni mkn selalu pun muak juga kan.. sesekali terasa nak mkn.. ada pula yg hello & hulur.. wahh... mmglah suka.. hehe...

ady said...

salam
mmg tgk pun dah tahu sedap nasi briyani zila ni..dah lama dah tak masak nasi briyani..

yan's cottage said...

sedapnya...Zila lama tak buat nasi briyani nie....maklum tengah diet nie.....

sudipVSsenduk said...

molek benor gambor no2 tu... bagai boleh ditarik keluor panggan nu

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...emmm memang betul2 lama rasanya tak makan/masak nasi briyani ni...Bil atgk sini, sedaplah plakkkkkk....

Melly Octaviana said...

Rajin nya buat nasi beriyani.. Melly suka makan nasi beriyani, kalo weekend suka ajak hubby makan nasi beriyani di kedai India.. sedappp oiii..

umi's cup cake said...

Salam Zila Sayang,
Maaf lambat datang... zila sihat? Sedapnya nasi beriani tu..umi pun kurang gemar tapi suami dan anak2 suka sangat nasi berperisa..seronok buat bila ada yang suka makan..

WorldsRecipesHub said...

Hello,

We showcase Mouthwatering Collection of World's Best Recipes to our readers daily.

We would like to invite you to join our food community and want to feature some of your best recipes on our website.

Our Members content is displayed on www.worldsrecipeshub.com in this format:

http://www.worldsrecipeshub.com/2013/03/shamrock-shakes.html where we link the full recipe back to your site.

And Your Recipes Gallery will be displayed like this : Cinnamon Spice and Everything Nice

Interested to join? Then,
Register your blog here www.worldsrecipeshub.com


Warm Regards
Worlds Recipes Hub Team

Miss Zahirah said...

sedapnyer... dh lma x mkn nasi beriani...

Qasey Honey said...

ahhhh lapo n tliur tgk nasi tu..

Kesuma Angsana said...

tq share all this recepi yer !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...