Pages

Thursday, 16 May 2019

Menu Berbuka 8 Ramadhan 2019


Selamat hari guru buat semua guru di Malaysia dan diseluruh dunia..
Terima kasih untuk semua guru yang pernah mendidik saya dan anak-anak sehingga kini..bagun pukul 3 pagi saya harini sebab nak bungkus hadiah untuk 3 cikgu muhammad..malam tadi nak siapkan semua mata dah kelat..so tido dululah.

Menu berbuka lapan Ramadhan.
yang ke enam..kami sefamily buka puasa diluar atas undangan majlis pelancaran The Wraps..anjuran D&D Group Holding..Restoran yang berasaskan kebab..dan hari ke 7 menu disediakan sepenuhnya oleh en suami..menu pakistan..baryani dan samosa pakistan..sebab en suami yang memasak ..so memang lambat lah siap..dah azan baru siap semua..nak ambik gambar dah malam hari..disamping cuaca pun mendung..so gambar nasi briani pakistan pun tak adalah.

Hari ke lapan saya sediakan ekor masak sup ala thai..bukan sup ala melayu yang biasa kita buat tu..kalau yang ala thai mesti semua dah terbayang rasa masam ..dan banyak bawang holland dan serai dalam dia kan..memang banyak manika dalam dia sehingga isi dalamnya hanyalah ciput sahaja,,

Beli ekor dah beberapa hari..en suami nak masak ala pakistan ekor tu..so balance adalah dalam 3 ketul sederhana besar ..buatlah sup yang segera dan senang kerja tapi sedap.

Bahan
1 kg ekor
5 btg serai di ketuk
2 labu bawang besar belah emapt
6 ulas bawang putih diketuk
10 biji cili api hijau dan merah diketuk
3 inci halia diketuk
seikat kecil daun ketumbar
3 biji limau nipis lebih pun tak pe ikut masam
1 biji tomato saiz besar
5 helai daun limau purut
nampla (sos ikan)

Caranya
1.Rebus ekor dengan sebiji bawang besar dipotong empat danhalia rebus hingga lembut.
2.Tumis bawang putih hingga wangi, api kena kuat sikit masukkan serai, bawang besar yang dipotong empat.. kacau sebentar..masukkan tomato yang dipotong 4 , daun limau, cili api dan tumis sebentar. masukkan rebusan ekor tadi ikut banyak mana nak dihidang
3.Didihkan sebentar dan rasa garam atau nampla(sos ikan) dan tambah sedikit gula atau kalau suka  tambah perasa.
4.Sebelum dihidang perahkan limau nipis dan daun ketumbar .


Selain sup ekor saya masak ayam phad kra phao..ok pic dan resepi nanti saya share dekat entry lain ye..
Untuk minuman ..ada air tembikai ..buat air tembikai 2 cawan je untuk saya dan muhammad..ok lengkap dah menu hari kelapan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang