Pages

Monday, 13 June 2016

Menu berbuka 7 Ramadan


Disini lagi untuk hari ini..
sekejap lagi masing-masing mesti sibuk meyediakan juadah bersahur kan..zila sebenarnya baru balik dari hantar suami ke larkin..naik bus pukul 12malam untuk ke kl..tulah sebabnya lambat sikit nak update blog..
menu ramadan 7 kami sekeluarga..hari ini zila sedikan menu yang ringkas..sebab pagi tadi lepas sahur kepala macam pening sikit..tu yang mood masak-masak macam kurang..lagipun hari ini budak-budak dah naik sekolah..sebagai ibu dah mula sibuk kan..

hari ini tercapai jugaklah nak buat puding lumut..setelah sekian lama tertangguh..ke malas 
ha haaa..resepi yang berlegar -legar di ruangan masak-masak ..sungguh top betul lah..rakan ig kak haslina dah banyak kali tayang..kita jew yang tak menyempat...
Resepi tomyam pekat zila ambil di kongsi resepi..sedaplah resepi ni..pekat dan berasa.biasanya paste tomyam yang dalam tin atau botol tu yang paling kick kan..kalau yang peket tu macam kureng sikit.

menu sampingan zila buat salad campuran buah-buahan dan sayuran..ditambah dengan sos cili thai..memang sedap..pedas-pedas manis macamtu.untuk air zila sedikan air bunga kekwa..beli kekwa kering di kedai ubat rendam dan tambah gula dan limau..segar sangat.
ok sampai disini dulu untuk hari ini..insyaallah jumpa dengan menu esok ye. moga memberi idea untuk semua ..bye



 Puding Lumut
1 bungkus agar-agar serbuk
1 biji telur - dipukul sedikit
6 helai daun pandan -200 ml air di blander bersama daun pandan dan di tapis
5 sudu makan gula pasir - tambahkan jika suka manis
125 ml santan kara
450 ml air 
1/2 sudu teh garam

Caranya
Masukkan semua bahan kacau rata sehingga tercampur
masak sambil dikacau sehingga meletup,kecilkan api biarkan mendidih tak perlu dikacau lagi biar sehingga muncul lumutnya dan tak pecah.
Matikan api tunggu wap hilang sebentar tuangkan dalam acuan yang digemari..basahkan acuan sebelum  digunakan.

Air Bunga limau
kuntuman bunga kekwa kering.rendam dengan air panas sehingga menggembang,campurkan air gula dan air masak.perasakan gula dan tambahkan hirisan limau.sedia dihidang.


Resepi Tomyam Thai Pekat

Bahan
1 paket perencah tomyam - guna yang botol lagi sedap
1 kiub pati tomyam maggi
1 kiub pati ayam maggi
4 biji tomato
6-7 cili padi
3 batang serai
4 daun limau purut
2 ulas bawang merah
2 biji bawang besar
lengkuas atau halia
ayam / udang / sotong
bunga kubis/carrot
Cendawan innoki-secukupnya
Daun ketumbar - secukupnya

Cara

  1. Kisar 2 ulas bawang merah, 1 batang serai, 1 1/2 tomato, dan 3 cili padi.
  2. Masukkan air untuk buat kuah.
  3. Masukkan bahan kisar tadi ke dalam kuali dan masukkan juga 1 paket perencah tomyam.
  4. Masukkan carrot sampai setengah empuk.
  5. Bila sudah, masukkan lebihan cili, serai yang di titik, halia yang di hiris, bawang besar, gula, garam, pati ayam, pati tomyam dan perencah secukup rasa.
  6. Tambahkan 2 sudu sos cili dan 2 sudu sos tiram. Kacau sehingga mendidih.
  7. Bila sudah mendidih, masukkan ayam / udang / sotong, bunga kubis, tomato dan daun limau purut.
  8. Perasakan dengan garam dan sedikit gula.
  9. Itulah resepi tomyam ayam pekat yang boleh anda try di rumah lagi mudah dan sedap. Anda boleh mengganti ayam dengan udang atau sotong, atau boleh juga di tambah semua. Sesuaikan dengan selera anda sahaja. Anda juga boleh menambah 2 sudu sos cili dan 2 sudu sos tiram untuk membuat rasa lebih sedap. Selamat mencuba.

Mix salad


6 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Sedap menu berbuka Zila..
Akak ni bila weekend jer dapat masak.
Jadi masa tu lah masak ikut selera anak2..

adda syuhada said...

sedapnyer..

Kakzakie Purvit said...

Cantik dan sangat menggoda kalau buka macam ini Zila.

zila norazila said...

norhayati
terima kasih dear,masakkan yang ringkas jew ni..memang betul selera kita kadangkala terabai..he he heee anak-anak bayak betul wishlist diorang kan..slamat berpuasa dear.

zila norazila said...

Adda syuhada
tq dear,masakan simple2 jew untuk diorang nie..

zila norazila said...

Kakzakie
menu sepanjang ramadan ni kak..konon-konon nak masak utuk diorang tak nak beli2 he he heee..tp tgoklah erk..moga terus rajin..slamat berpuasa kak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...