Pages

Sunday, 12 June 2016

Menu berbuka 6 ramadan


Assalammualaikum
bersua lagi ramadan ke 6.dah malam baru nak menaip di blog..lepas solat tadi tidur sekejap dengan lenanya..ingatkan nak tidokan ahmad je..rupanya dengan ibunya sekali tido sekejap..
Ini merupakan juadah kami iftar tadi.memandangkan en suami ada dirumah kenalah masak daging dan nasi berperisa.hari ini zila buat nasi tomato ikut resepi lama yang zila pernah guna dula..bagi zila resepi nasi ini sedap sebab tak guna banyak sos tomato..jadi zila kekalkan resepi ini.

hidangan bersama nasi tomato zila masak daging rempah tiga,resepi asal zila ambil di majalah saji keluaran 20 tahun..resepi asal tak ada penggunaan lada cili tapi zila tambahkan lada cili biar rasa pedas sikit..nak kata macam rendang pun tak jugak sebab tak ada campuran jintan dan ketumbar..zila buat sedikit salad untuk sayur sampingan.

Untuk kuih memang tak sempat hari ini nak buat,zila gantikan dengan puff tuna..beli pastry yang dah siap dan masukkan inti sardin,suami zila memang penggemar puff jadi memang kena buat lebih.untuk dessert suami zila yang buat fruit chaat masala..fruit simple..gabungan buah-buahan segar dan yogurt,kemudian di tambah chaat powder..ok sampai disi dulu untuk hari ini..moga perkongsian bermunafaat ye..disamping memberi idea untuk kawan-kawan..bye..


Air Longan Selasih
Buah longan dalam tin secukupnya
Air gula
Air masak
Biji selasih

Rendam biji selasih sehingga kembang.masukkan longan kedalam cawan tuang air gula dan air masak..perasakan manisnya kemudian tambahkan biji selasih..

Daging Rempah Tiga
1 kilo daging - rebus empuk
1/2 cawan rempah kari
1/2 cawan rempah kurma
1/2 cawan rempah sup
4 tangkai lada cili-dihiris
2 biji bawang besar - dihiris
5 ulas bawang putih - dihiris
4 cm halia - dihiris
1 cawan yogurt tanpa perisa
3 biji tomato - dihiris
Daun ketumbar /daun pudina

Caranya

  1. Panaskan minyak,masukkan bawang besar, bawang putih,lada cili serta halia.masukkan 3 rempah yang telah dibancuh dengan sedikit air.
  2. Masukkan daging dan yogurt.balik-balikan sehingga sebati masak lebih kurang 15 minit.
  3. Tambahkan sedikit garam dan sedikit air..biarkan sehingga mendidih.
  4. kemudian masukkan tomato dan daun herba.sedia dihidang.

 Puff Tuna
 Fruit chaat masala

Nasi Tomato

Bahan-Bahan
5 cawan beras - cuci dan toskan
1/2 cawan susu cair
4 biji tomato - cincang
1/2 cawan sos tomato
2 s/b majerin /minyak sapi
5 s/mb minyak
Garam secukup rasa
Air (ikut sukatan beras dalam 5 cawan gak)
daun pandan disimpul or daun sup cincang

Bahan tumis
3 ulas bawang putih - hiris
5 ulas bawang merah - hiris
1 inci halia - hiris
3 biji Buah pelaga
3 biji Bunga cengkih
1 inci Kulit kayu manis
2 kuntum Bunga lawang

Cara
1. Tumis bawang merah, putih, halia dan rempah dengan minyak dan minyak sapi hingga kuning dan naik bau. Gunakan periuk rice cooker tu..
2. Masukkan susu cair, tomato, garam dan gaul rata. Tambah air dan biarkan mendidih.
3. Masukkan beras & daun pandan/daun sup dan alihkan periuk kedalam tempat rice cooker dan biarkan masak.
4. Apabila nasi telah kering, kacau rata tapi jangan sampai hancur.

2 comments:

Fadzillah said...

Salam Ramadhan Zila... Sedapnya daging masak rempah tiga... tu. Boleh tak kalau digantikan dengan ayam.

zila norazila said...

wsalam
insyaallah boleh dear..guna ayam sedap jugak tu..tq dear sudi singgah sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...