Pages

Tuesday, 14 June 2016

Menu berbuka 8 Ramadan

Masak apa korang masa berbuka tadi?..
mesti masing-masing dah start buntu memikirkan menu apa yang sesuai untuk keluarga kan..lagi-lagi nak kena masak untuk sahur..sebelum masuk bulan ramadan kali ini zila dah siapkan senarai menu untuk 30 hari ramadan..tulis jew menu yang dirasakan bersesuaian kemudian listkan mengikut hari..air sayuran dan hidagan utama..sampai ke ramadan yang ke8 ada jugak yang zila skip..ikut pada lauk yang ada dipeti ais jugaklah..

Untuk menu hari ini zila masak nasi putih,anak sulung ni agak susah nak makan mee atau makanan lain..mesti dia nak cari nasi juga..lauk untuk nasi zila masak siakap tiga rasa..biasanya zila goreng seekor terus tapi kali ini potong dua senang kalau tak habis separuh lagi boleh buat sahur.
Untuk muhammad zila gorengkan isi ayam.biasanya bahagian isi ayam memang susah sikit nak laku..kalau potong kecil-kecil dan digoreng barulah habis dimakan.muhammad tak suka makan ikan.tu yang kena buat lauk lain untuk dia..zila goreng ayam dengan tepung bestari,sedap betul tepung ni tak payah tambahkan perencah lain pun dah sedap sangat rasanya.
Menu sampingan lain zila goreng sayur kubis bunga,buah tembikai dan air nenas.lama tak minum air nenas pudina.hari ini teragak pulak nak buat..oklah sampai disini dulu hari ini..in sya Allah jumpa lagi esok ye..bye.


Air Nenas
2 keping nenas-hiris kecil atau potong kiub 
Gula pasir secukupnya
Air secukupnya.
Masukkan kiub nenas didalam bekas, tambahkan air dan gula.
Rebus sehingga mendidih.perasakan gula,sedia dihidang sejuk atau suam..tambahkan daun pudina untuk kesegaran.



Ikan Tiga Rasa
1 ekor ikan siakap - dibersihkan dan dilumur kunyit,garam,lada hitam dan sedikit tepung.Kemudian digoreng garing,angkat dan susun dipinggan.

Bahan Sos
1 Biji bawang besar hollang- didadu
3 ulas bawang putih - diketuk dan didadu halus
2-3 sudu besar cili kisar
6 batang lada cili - dihiris halus
1 inci halia- dihiris
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili thai
1 sudu besar sos ikan
1 sudu kecil air perahan lemon
4 helai daun limau 
2 batang serai diketuk
1 pokok daun ketumbar
2 biji tomato segar-didadu
2 keping nenas -didadu
1 batang timun jepun - didadu

Caranya
Panaskan sedikit minyak,tumiskan bawang putih,merah ,lada cili dan halia..kemudian masukkan cili kisar,masak sehingga lada cili garing dan naik minyak.
Kemudian masukkan sos cili thai,sos tiram,sos ikan dan air perahan lemon.kacau rata.sebatikan raasanya.
Masukkan tomato,nenas dan timun yang telah didadu.masak seketika tambahkan sedikit air,ikut kesesuaian kuahyang diingini.
Masukkan daun limau purut dan daun ketumbar.siramkan kuah yang telah siap diatas ikan.sedia dihidang.

  Buah tembikai
Ayam Goreng tepung bestari
Sediakan isi ayam,potong kecil memanjang.taburkan tepung bestari dan sebiji telur.perap sekejap.sediakn tepung bestari ..golek-golekkan ayam diatas tepung dan goreng dengan minyak yang betul-betul panas.masak sehingga kekuningan.

2 comments:

cheq da said...

Sedap2 nya mata menjamu...

HALAMANKU said...

Salam.. kak zila.. set menu berbuka yang complete.. sedap2 semuanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...