Pages

Wednesday, 11 May 2016

Passion fruit pudding



Bersua lagi..
selalu dengar orang cakap kalau musim panas macam ni makan pudding yang dapat menyejukkan tekak memang sedap kan..lagi-lagi sekarang ramai yang puasa sunat dan puasa ganti..mesti nak makan sesuatu yang sejuk  ..



Hari ini nak share puding markisa..
nak menghabiskan buah markisa yang zila bawa dari kampung tempohari..adalah dalam tiga biji lagi..nak makan macamtu jew dah puas..so buat jewlah puding.kalau kat kampung biasa zila panggil buah susu.dulu masa kecik mak ada tanam sebelah rumah..pokoknya menjalar..boleh jadi bumbung kalau membiak subur ..buahnya pun bayak..dulu tak sempat nak masak ranum dah kami petik..sedap..lagi muda lagi masam rasanya..

resepi puding ni zila guna resepi puding laici yang zila pernah buat dulu..cuma zila tukar laici dengan markisa je. puding ni senang sangat nak buat sebab cuma kukuskan jew ..sesiapa penggemar roti bolehlah cuba buat..guna buah apapun boleh asal suai selera masing-masing.


Passion fruit pudding

Bahan 

1 tin susu cair
4 keping roti putih 
4 biji telur
1 sudu makan gula pasir
sedikit essen vanilla - zila tambah

Untuk Jelly
1 packet jelly nona - plain -zila tambah perasa markisa 1 sudu besar
400 ml air


Caranya
  • Panaskan kukusan.
  • Rendam roti di dalam susu cair. Kisar hingga halus roti, susu cair,telur dan gula.
  • Masukkan bahan kisar ke dalam loyang yg sesuai dan kukus lebih kurang 30 minit.
  • Angkat dan biarkan ia sejuk.
  • Sementara itu sediakan jelly mengikut arahan di kotak.
  • masukkan isi buah markisa dan perisa markisa didalam adunan jelly,tuangkan jelly ke atas adunan. Sejukkan sebelum dihidang.

2 comments:

Nooriah Abdullah said...

wah zilla menarik lah
macam tinginnnnnnn je kaknoor tengok
dah lah sedang lapo ni

zila norazila said...

tq kak nor singgah sini..sekarang ni jrg nak ronda2 blog kekawan..tgokk masing2 ramai dah yg x berblog kan..
meh dtg umah k.nor jemput makan he hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...