Pages

Thursday, 12 January 2017

Musim winter di kashmir









Assalmmualaikum
bersua lagi hari ini setelah sekian lama tak berblog rasa sedikit kekok nak bercerita .errmmm kerana masa amat jelous itulah sebabnya kurang berkunjung disini.lepas masak dan ambil gambar terus pos di instagram itu yang termampu insyaallah semangat tahun 2017 nak lebih merajinkan diri berblog semula.next time kalau dan lanjut usia boleh jadi rujukan anak cucu dan baca semula apa yang kita catatkan disini kan.









ok cerita mengenai kashmir pulak.sekarang disana tengah musim winter.begitu juga keadaan dirumah ibu mertuaku tengah musim sejuk sehingga -1c emak mertua pun kurang sihat sebenarnya dah hampir 3 tahun kondisi kesihatannya tak setabil..
pada sesiapa yang suka keadaan sejuk dan gemar melancong bolehlah datang ke kashmir.terokai dan rasailah sendiri bumi ciptaan Allah yang tiada tolok bandigannya memang indah.mesti masih ada yang risau tentang keadaan disana.tentang pergolakkan dan pastinya ramai tentera india ditempatkan disitu kan.jangan risau semua tempat pelancongan selamat.keadaan kashmir kini pulih seperti biasa.kalau boleh siapalah nak bergaduh kan,lebih-lebih lagi pelancongan merupakan sumber utama ekonomi mereka.


Ramai yang tanya kashmir tu di india ke? kalau ikutkan dulu-dulu saya hanya terfikir kashmir tu di pakistan sebab tak terfikir langsung kashmir india punya.sebab dari segi kulit dan perwatakkan memang kita tengok memang sama sangat ....rupanya memang pecahan dari orang pakistan macam kelantan sempadan thailand jugaklah kiranya.ada juga yang tanya zila wanita di kashmir tu cun tak?..ha haa haa..itu kena pergi sendiri dan tengok ea..sebab masing-masing punya difinasi cantik tu berbeza..kang kalau kita cakap cantik ada pulak yang cakap macam biasa jew... hi hiii


Apa yang menarik pada musim winter? 
kalau bagi kita orang malaysia yang bercuaca panas dan lembab sepanjang tahun memanglah amat menarik jika dapat melalaui musim winter..senang cerita kalau yang tak ada dinegara kita kan seronok.dari gambar- gambar disini bayangkanlah betapa indahnya tempat ini.kalau tengok real lagilah terpegun. rasanya tak perlulah berhabis duit ke switzerland datanglah ke kashmir dah cukup..memandangkan RM malaysia pun masih tak kukuh bolehlah cari tempat pelancongan yang berpatutan ye dok..











Apabila pokok pine yang banyak tumbuh melata diselubungi salji dan apabila bumbung-bumbung rumah kita tengok putih je..sejujurnya kalau bagi zila memang seroius jakun ..ermmm memang cantik ..bagi pencinta photography memang kena ambil gambar banyak-banyak baru puas hati ..

kashmir mempunyai 4 kawasan pelancongan utama iaitu srinagar,gulmarg,pahalgam dan sonamarg dan tak lupa ladakh.kalau yang suka tengok cerita hindustan 3 idiots ak dekat ending cerita tu ada kawasan yang amir khan tengah lepak buat kajian tempat tu lah ladakh.tapi tempat tu agak jauh ambil masa dalam 4 atau 5 jam 400km dari srinagar.

Kalau nak merasa gondola cabel car yang tertinggi  diasia dan terpanjang didunia pergilah ke gulmarg ..hebatkan kashmir..
oklah sampai disini dahulu untuk hari ini.insyaallah jumpa lagi next ye.
sesiapa yang berminat untuk kesana hubungilah beliau untuk booking.atau boleh juga email atau dm zila di instagtram untuk keterangan lanjut

Team Scout Kashmir 

Sajad Rafeeq 
Manager Operations 

Malik Mehrooz 
Co-founder  

Abdul Qayoom 
Co-founder









7 comments:

Kakcik Nur said...

Assalamu'alaikum Zila.

Walaupun kakcik hanya pernah sampai sekali ke Kashmir, tapi rasa rindu untuk berkunjung lagi tetap menebal... :)

Kakzakie Purvit said...

Kashmir terkenal salah satu bandar yg cantik
Perempuan dia pun cantik2:)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

wahhhh.. ini antara tempat yg menjadi impian sy

Rosdi Eunos said...

kita serupa Zila... lately memasakpun amik gambar satu dua ... then nak blog sangatlah berat rasa dengan masa yang agak terhad...

Rosdi Eunos said...

Owh lupa nak bagitau, kalau dah kesana, boleh la belajar resipi authentic kashmir. Arwah Ibu mertua kakak saya dulu pun kahwin dengan orang sana. Belajar masak Nasi beriani yg paling sedap pernah saya rasa. Dia juga belajar, cara-cara memilih rempah ratus yang baik, dengan hanya perhatikan texture dan bau. Sayangnya dulu tak pernah dengar nasihat dia supaya belajar cara masak nasi tu, memandangkan saya sibuk bekerja di bank di JB. Bila dia dah lama pergi, selalu rindu masakan dia yang satu ni

Azian Elias said...

wahhh.. nice promotion about Kashmir.
rindu kashmir sentiasa tak pernah luput.
tapi nak bercuti waktu winter ni mak aii..
urat perut sure kecut kot.
sebab dah rasa autumn dia pun dah macam nak apa dah.

anyways, bila nak ke sana?
scout kashmir menanti tu. :-)

PAk RUDI DI SEMARANG said...

Assalamualaikum wr.wb mohon maaf kepada teman teman jika postingan saya mengganggu anda namun apa yang saya tulis ini adalah kisah nyata dari saya dan kini saya sangat berterimah kasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala atas bantuan pesugihan putihnya tampa tumbal yang sebesar 15m kini kehidupa saya bersama keluarga sudah sangat jauh lebih baik dari sebelumnya,,saya sekaran bisa menjalanka usaha saya lagi seperti dahulu dan mudah mudahan usaha saya ini bisa sukses kembali dan bermanfaat juga bagi orang lain,,ini semua berkat bantuan Mbah Rawa Gumpala dan ucapa beliau tidak bisa diragukan lagi,bagi teman teman yang ingin dibantuh seperti saya dengan pesugihan putih bisa anda hubungi di no 085 316 106 111 jangan anda ragu untuk menghubuni beliau karna saya sudah membuktikannya sendiri,karna Mbah tidak sama seperti dukun yang lain yang menghabiskan uang saja dan tidak ada bukti sedankan kalau beliau semuanya terbukti nyata dan sangat dipercay,,ini unkapan kisah nyata dari saya pak Rudi di semarang.Untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Mbah di 🐣PESUGIHAN PUTIH TANPA TUMBAL🐣

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...