Pages

Monday 1 April 2013

sarawak kami datang - part2 -apa yang menarik di sempadan sarawak-kalimantan

Assalammualaikum..
salam sejahtera ..bersua kembali hari ini..bersambung kembali kisah percutian kami ke sarawak..
masuk hari kedua..driver kami telah bertukar..abang yang hari pertama tue dah ada duty dengan orang lain..so kali ini pangkat adik pulak yang membawa kami..orangnya sangatlah peramah..kacukan cina melayu..kiranya memang ok sebab sekepala dengan family kami..
bila sudah ke kuching tak sah rasanya jika kita tak pergi ke pasar serikin..serikin terletak di sempadan sarawak-kalimantan.jarak perjalanan dari bandar kuching lebih kurang 1 jam lebih..

kata orang barang-barang dari indonesia dan sarawak jauh lebih murah dijual disini..pic diatas tue acuan kuih ros..atau ada jugak orang panggil kuih goyang..tapi saya tak beli...harga pun saya tak check..mungkin time tue dah blur..h ehhe heee..sampai jb rasa macam menyesal la pulak..

yang diatas nie acuan kuih bahulu..bagi saya sangat special designnye..tak pernah jumpa lagi kat sini..

yang ini lesung batu..alahai memang nak sangat beli ..beratnya lebih kurang 4 kilo..uiitss..tapi hubby saya menghalang..seboleh-boleh dia cakap tak payah beli..urrmmm last-last saya ambil jugak yang jenis kayu..tak la rasa sangat terkilan nanti..kalau rumah dekat dah lama saya angkut..

baju kebaya wajib beli..sebab saya memang penggemar baju kebaya..minat pada sulamannya..warna pun semuanya cantik-cantik tak tau mana satu nak pilih..last-last beli jugak dua pasang..harganya memang jauh lebih murah disini..

jam dinding dan frame gambar yang cantik..

nie pun menarik..harganya pun lebih murah dari bandar kuching..

hasil kayu yang menarik..

periuk,pengukus,kuali dan macam-macam lagi..dari pemerhatian saya pasar serikin nie lebih kurang macam wang kelian sempadan thailand - malaysia..konsep kedai lebih kurang sama tapi dari segi barang yang dijual ada keunikannya tersendiri..

longgokkan kulit kayu manis yang belum dipotong..3 ikat RM5.00..murah..

motosikal pun dah flat indonesia nie..he hee ..pakaian antara barangan yang banyak dijual disini..selain tue telekung sembahyang..kain batik..jubah..handbag..jika inginkan harga lagi  murah memang kena pandai tawar menawar..

jeruk dan popia kecik..krukk-krukk sedapnya..saya beli yang design tengah tue..bulat-bulat..sebab gulunganya unik..he hhe..

deretan sayuran segar..kesemuanya fresh sangat-sangat..buah yang tak pernah jumpa pun ada disini...peria tue fav saya...ikutkan hati nk borong jew..sayur-sayur tue..he hehe

pada sesiapa nak kemari memang kena pergi pagi sikit..sebab cuaca disini teramatlah panas..kitaorang sampai dalam 12 lebih tengahari..emak dan family lain x larat nak jalan sampai ke hujung..masing-masing sampai separuh jew..tapi saya dan suami round sampai habis..kata orang alang-alang dah sampai..panas-panas pun redah jew lah...

En suami dan adik lelaki saya..tengah belek-belek sunglases..

setiap hari sabtu dan ahad jew ada pasar serikin nie..hari-hari biasa tak ada tau..so pada sesiapa yang singgah ke kuching harus kemari tau..

dalam perjalanan nak menuju ke bandar kucing nampak gua nie..dalam nie ada kuil tempat sembahyang..so kami singgah sekejap ambil gambar..

menyambung perjalanan kami kesini pulak..gua angin..tapi kami tak masuk pun..cuma round-round sekitarnya sahaja..ada sungai yang cantik..beberapa orang asing mandi disitu..kami sampai pun dah lewat petang..

pasar satok..atau lebih dikenali dengan pasar minggu..pasar satok yang lama telah berpindah kesini di medan niaga satok pada 1 january 2013..jadi saya tak dapat merasai kehebatan pasar satok yang lama....tempat yang lebih teratur..dan bersih..tapi biasalah tempat baru auranya tak akan sama dengan tempat lama kan..

masa kami sampai masih tak ramai peniaga ..orang pun masih tak ramai..mak   beli kain pua..murah juga disini..tapi yang orignal harganya boleh tahan la jugak..
saya cuma round-round tengok apa yang berkenan dihati..nampak jambu batu yang isinya merah..terus beli..terkenang pulak zaman kecik-kecik..suka makan jambu merah..he hhee

kata orang kalau ke tempat orang harus kita merasai makanan diorang kan..begitu juga kami tak akan melepaskan peluang mencuba beberapa makanan yang popular disini..
adik van tue bawa kami kesini 'my village barok' menu macam-macam ada..tapi saya lebih excited nak cuba mee kolok dan makanan sarawak lain..

pemandangan dari atas restoran..

baju merah tue driver kami..masing-masing tengah berbincang nak makan apa..memandangkan tukang buat mee kolok keluar sekejap cari barang..so kami tukar pada menu lain..

inilah ayam penyet yang kami oder..kalu kat jb lain sikit sambalnya..disini sambal tue rasa masam-masam manis..kira ok jugak lah..ayam pun besar..sepinggan RM9.00..siap ada ulam lagi..

yang ini ayam pansuh..dimasak didalam buluh..berserta pucuk ubi..rasanya memang sedap..harus dicuba..nak kata macam sup pun ada jugak..tapi memang best..

sayur midin goreng belacan..memang sangat-sangat sedap..rasa macam pucuk paku jugak tapi lain sikit bentuknya..bergulung bahagian pucuknya..alahai teringat-ingat sampai sekarang kesedapanya..

yang ini umai ikan..pun sedap..rasa macam kerabu sotong camtulah..ada rasa masam-masam sikit..umai udang pun ada..tapi kami cuba yang ikan nie...
siap makan semua ..kami sekeluarga pulang ke rumah penginapan..10.00 sampai rumah..

oklah sampai disini dulu untuk part yang kedua bersambung lagi nanti di part3..bye semua ^__^

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya ke Sarawak tak sempat berjalan sampai ke sini, lain kali nak pergi lagilah!

tun_telani said...

tun kat kuching niii~~~~~~~~~~~~~` hihi... serikin dh penah pegi sblm ni, jd malas nk pergi lagi sbb panas. wind cave tu cantik! ^^

Anonymous said...

wah mmg menarik ni !.. done follow sini yer 501~

Zalieda Zaliedana said...

sy pegi kuching last year g juga pasar serikin tuh,tapi kjab jer baru pusing2,dah ujan lbat,huhu,.kain telekung yg sulam2 cantik2smpt jugalag beli..pucuk midin tuh mmg sdap kan kak zila,sy ritu bli 3ikat kat psar satok wak blk penang,hihi..sekbek xlayu..

Ayu said...

Assalam zila, waduh seronoknya cuti2 malaysai..akak sarawak or sabah belum tiba lagi..entah bilalah tu agaknya..nampak barang2 yg dijual tu semua cantik2 belaka...

Unknown said...

Bagus info zilla ni, bulan mei nanti akak ke Sarawak...cuti2 juga.

Rina Audie said...

aaww...senangnya zila bisa libur ke Sarawak. Jika pasar yang dituju biasanya ingin belanja segala macam. lapar mata gitu, hehehe...

adda syuhada said...

Assalam...syoknya tumpang cuci mata sekali nih..hihiih..

Mori Said said...

zila...harga acuan rose tu... rm3.00 jer... tu ada tanda harga..kihkihkih.... best aar tengok gambar2 tu...

Delima Zamrud said...

Ermmmm syioookkkk nyer tgk acuan2 n kraftangan kat sarawak kan cantik2 belaka, teringin nyer D5 nk beli lesung batu tu :)

Unknown said...

kak zila bes kan nak nak bila tgk baju sulam2 dia mang gatal je tangan...umah MIL zila setengah jam je dari umah p situ mang kena g pagi panas lagi pun p pagi sabtu dapat tawar jugakorg dah ramai dorg xmo kurang..zila x pnh singgah pun gua tu kak ni baru dapat tgk hehehe..ada kuil kan..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hmm.. berkenan tgk ayam pansoh tu... mesti sedap sgt kan.. aroma dari buluh tu yg buat masakan jd bertambah sedap...

Anonymous said...

aduhai byk kali try komen tak lepas, rupanya tah apa setting tina buat dia jadi blok kotak komen ni

bestnya, tak penah lg sampai ke sarawak, plan hujung tahun nanti nak pergi ke sana

BiNtaNg HaTi said...

ko memang ratu kebaya kann...rugi aku x sempat jenjalan ke sarawak masa dok kat sabah dulu..huhuhu

yan's cottage said...

suka tengok jam tu cantik sangat....

Melly Octaviana said...

Melly kalo mau makan bakso pergi ke serikin.mmg panas..kalo pergi mau awal pagi atau petang..macam2 barang boleh lihat kan. Tuh wind cave letak kat rumah mertua melly..sayang tak jumpa masa tuh yah.kalo tak bisa pergi serikin sama sama..huhuhu

mama sara nur @ Cik Nor said...

Assalam Zila
ccm Sarawak, bestkan. Akak lum sampai sana lg
entah bila lakan

Rohah said...

Rambang mata kak..mcm nk angkut satu kapal terbang je kan..heheee

MamaFaMi said...

TAK MAULAH PERGI SARAWAK, NANTI HABIS DUIT BERSHOPPING....

Psst Zila, jangan percaya kata-kata di atas tu.. itu kata-kata orang yang tak dapat gi tempat ni. Hahaha... walhal meronta-ronta hati ku ini nak gi jalan ke sini. Nantilah hantar usul kat hubby... ngeh ngeh ngeh...

Siti said...

Pucuk midin goreng belacan memang sedap yang amat. Ya Allah, rindunya nak makan benda ni...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Unknown said...

hello2...juz nak promote yer.. im chris adam from kuching sarawak.. juz nak bagitau yg i boleh tlg jd tourist guide korg,n sesape yg nk ke kuching sarawak.. rm250 utk 6jam,: 3 hari+ 6jam shari is rm600 termasuk minyak n DRIVER , sekali kereta proton waja,kalau ramai,pakai kreta Alza. n driver i sendiri.. i blh bawa kemana sja yg u all nk pergi, or i blh intro tmpt yg best2, cth ::
1; kampung budaya
2: gunung santubong (jika ingin mengetahui sejarah puteri santubong,or ingin melihat bentuk gunong tersebut)
3: serikin , tebedu / sempadan indonesia,barangan murah,sperti beg,baju,kraf tangan, buah tangan,smua murah2..n bnda yg korg xpernah lihat d tmpt lain..
4:wind cave, fairy cave ,
5: menikmati rumah bidayuh (baruk)..rumah iban (rumah panjang)
6: tmpt picnic yg paling sesuai seperti (family park, jambatan merah, sungai rayu, sematan, lundu,
7: jln2 d sekitar kuching,tmpt shopping,
8: budget hotel,standard hotel,i boleh tlg cari..
9: n nak kemane jer,i blh bawa..nk uturn,nk singgah,berhenti,up to u..hehe
BANYAK LAGI SAMPAI XDPT NK LIST KAN.HEH ..
sorry , i juz nk promote..kot2 nk pg kuching lagi kan? i blh bawa..dont worry,im friendly..love to make friend. N THANKS..U MAY CALL ME
0149957036
Adam.( your personal driver at kuching )
facebook : chreez_devil88@yahoo.com

Unknown said...

Salam dari indonesia west borneo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...