Pages

Thursday, 29 July 2021

Cerita makan - makan lagi


Entry makan lagi..
sebenarnya banyak sangat pic kami makan di luar ..tapi tulah nak share disini tu amik masa sangat..kadang dah lupa ..minggu ni sebenarnya saya nak clearkan SDcard .banyak sangat pic bertindih ..kadang pic makanan snap sampai beberapa keping yang sama..jadi banyak nak di delete..
bila terselit gambar kami makan di Sushi king tergerak pulak nak pos kat sini..


Saya bukan penggemar sushi,boleh dikira dengan jari jew apa yang saya minat menu sushi king ni..tapi Iqbal suka sangat..Muhammad pun geng dengan saya tak minat..dia lagi teruk sikit pun tak nak jamah..hi hii tapi tak taulah bila dah besar nanti ..suka pulak.

Sebab dia tak makan sushi saya bungkuskan dia ayam shihlin..ayam ni memang kegemaran dia sangat kalau boleh setiap hari nak beli.


Ok layan menu apa yang ada di sushi ni..
tengok..belek-belek..mana yang kenan dihati..




Ok inilah antara hidangan yang kami ambil dan order..semua fav iqbal jewlah..







Try orderkan muhammad set ni..tapi dia amik air vitegen  dan ice cream tu jew..selebihnya kami yang kena habiskan..hihii



 

Sunday, 25 July 2021

Rindu nak makan kat luar ....Amysha village restoran

Entah bila la kan  nak merasa  makan di restoran macam biasa.hari ini dah 17 ribu  kes covid..semakin menjadi jadi nampaknya.

Restoran amysha village ni terletak di bandar kota tinggi.Bila balik ke kampung mesti singgah kesini..anak-anak suka makan chicken chop dan makanan panas .

tempat dia ni kira selesalah ..lengkap banyak stall makanan..ada jugak terselit menjual mainan dekat restoran ni..gembiralah budak budak bila tengok mainan  tu..Sebelum makan ada dihantar hidangan buah potong..yang ni bukan free berbayar ya..macam otak-otak jugak cara dia..kalau kita makan baru dia kira..


Chicken chop ni kegemaran Muhammad,tak de menu lain kalau dia kesini..ulang-ulang asik order ni jewlah..bagi saya masakkan disini sedap..harga pun biasa jew tak mahal mana ..macam kedai lain jugaklah.

Kami suka order teh ais..tapi ais dengan air teh tu asing..sebab kadang ais dah terlalu banyak time nak  minum dah x sedap rasa tawar..bila order asing ni senang ..nak minum baru tuang ais.

Otak-otak pun sentiasa ada ..lahai tetiber rindu pulak nak makan otak-otak ..hihii






Menu biasa yang kami order,ada puyuh goreng untuk iqbal..kailan ikan masin,nasi putih dan tomyum campur..entah bila agaknya dapat kesinii lagi ..harap bolehlah nanti merentas daerah..

Friday, 23 July 2021

Detox dengan Fitbulous ..diet secara santai

Musim pkp ni berat badan semakin naik rasa..

kalau sebelum ni berat badan 58 ..kdang 57..tapi sejak terperap kat umah ni dah jadi 60 ..ha haa kadang nak ke 61..macamtulah kalau asik masak..makan..masak makan ..kadang tak masak ..tapau jew makanan..tapi makan terus jew..

Ritu dapat paid review dari istagram@bikinibodyroutine nak mintak shoot gambar untuk produk kesihatan dia..dah alang alang tu dapatlah jugak mencuba produk dia nie..

rasa masam masam buah susu/markisa tu sedap jugak..tapi saya tak konsisten sangat minum nie..kalau betul nak kurus slim memang kena ikut minum ni satu sudu pagi sebelum tidur dengan perut kosong..dan satu sudu malam sebelum tidur..insyaallah menjadi slim katanya.

Selain tu melancarkan proses pembuangan kita,,kira hari hari lancar jew membuang dan tak ada cerit berit ya..kandungan bahan yang digunakan pun natural jew..ada halia  jugak dalam tu..Nak lagi sedap letak dalam peti ais..sejuk jew bila nak minum..tak perlu sekat makan..hanya jaga waktu makan  jewlah sikit..camtulah kata owner yang menjual ni..

sebab saya toong shootkan gambar produk so saya sharelah sikit pic yang dishoot aritu..jika berminat dengan produk ni boleh korang ke instagram @bikinibodyroutine ok


Fungsi jus ni
Meyekat selera makan
Membuang toksin
Meningkatkan metabolisme
Mengurangkan berat badan
Mencerahkan kulit satu badan
Mengecilkan peha dan lengan
No side effect
Sesuai untuk lelaki dan perempuan

 

Monday, 19 July 2021

Kek Marble Pandan Santan


Selamat Hari Raya Aidiladha..
Mood menulis muncul pulak memalam macamni,penat seharian berperang kat dapur,masak makanan untuk berbuka..masak sekali arung menu raya puasa esok.

Untuk berbuka arini Iqbal teringin nak makan sambal goreng..buat jugaklah untuk memenuhi permintaan anak..walaupun hakikatnya buat sambal goreng tu macam renyah sikit..sebab banyak bahan nak kena goreng..nak potong..kira banyak kerja lah senang cerita.

Tapi semua sukarela membantu..kira ringan sikit beban,

Tengok dekat folder ada gambar kek pandan santan yang tak letak lagi entry nya disini...jadinya letak lah gambar kek pandan ni kat sini..dah penat amik gambar baik simpan sini buat kenangan kan..


Masa bakar kek ni memang mengaruk bau pandan satu rumah..hihi wangi..siap jew kek sibuk Muhammad nak cium bau dia..dia cakap sedapnya bau..tapi kek ni dia kurang gemar..suami yang paling suka.banyak dia makan..Iqbal makan sepotong jew ..dia bukan orang pengemar kek..dia lebih suka nasi dari kek ..


Kek Marble Pandan Santan Moist
6 biji telur A saiz
1 cawan gula kastor
1 sudu besar metrik ovellate
30 gram serbuk santan
1/4 cawan susu segar
2 cawan tepung naik sendiri

Caranya
1.Masuk kesemua bahan hingga gebu putih.
2.Tambahkan butter yang telah dicairkan dan kacau rata.
3.Bahagi adunan kepada 2 bahagian.satu bahagian biar plain.satu lagi tambahkan perisa pandan dan pewarna hijau.
4.Masuk dalam loyang selang selikan adunan.buat hingga habis.
5.Nak guna loyang bulat pun boleh..ikutlah mana korang suka ok.
6.Bakar pada suhu 160c satu jam..atau hingga kek masak sempurna.api atas bawah ya.
7.Kalau nak permukaan cantik lepas 35 minit tutup permukaan dengan aluminium foil.
8.Terbalikkan 1 jam..lepas 1 jam terbalikkan semula .




Wednesday, 14 July 2021

Apam Gula Hangus gebu dan lembut

 


Diam tak diam minggu depan dah nak raya haji kan.
Lama rasanya tak dapat jumpa emak di kampung..rindu nak tengok kampung halaman..dah berbulan sejak tak dapat merentas daerah.
ermm rasa bosan pun ada bila berterusan dikurung macamni..

Minggu terakhir Pdpr sebelum budak bercuti,agak bz sebenarnya bila budak belajar online..lagi yang memerlukan bimbingan kita..banyak masa mengadap kerja sekolah Ahmad ni..kadang masa untuk diri sendiri pun macam tak ada.
Jomlah kita layan apam gebu dan lembut ni,memang gebu sangat apa ni..naik mencanak macam nak berzumba..ha haa lagi satu buat besar jadi kalau makan 2 biji dah kenyang rasa.
Bila buat dalam acuan bunga tu lawa pulak bentuk dia.

Boleh semak cara membuat apam gula hangus tu divideo youtube ye,jangan lupa  subscribe ea.



Apam gula hangus gebu
Bahan A
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
2 sdb marjerin
Panaskan gula hingga perang/cair.masukkan air panas kacau hingga cair,kemudian masukkan marjerin,larutkan dan sejukkan.
Bahan B
11/2 Cawan tepung gandum
1sdk soda bikarbonat
2 biji telur A
2 sdb susu pekat manis
1/2 cawan minyak masak
Esen vanilla
1.Satukan tepung gandum dan sodas bikarbonat,kacau ..tepikan
2.Blender telur dulu,maukkan susu pekat manis,minyak masak,esen vanilla,air gula hangus dasn campuran tepung.
3.Acuan disapu minyak,tuang adunan 3/4 penuh.
4.Kukus 15 minit,siap..hidang bersama kelapa parut jika suka.




Steamed caramel cupcake
Material A
caramel sugar
1 cup granulated sugar
1 cup hot water
2 tbsp margarine
Heat the sugar until brown/melted. Add hot water, stir until melted, then add the margarine, dissolve and cool.

Material B
1 1/2 Cup wheat flour
1 tbsp bicarbonate of soda
2 eggs A
2 tbsp sweetened condensed milk
1/2 cup cooking oil
Vanilla essence

1. Combine wheat flour and bicarbonate of soda, stir .. set aside
2.Blender the eggs first, add sweetened condensed milk, cooking oil, vanilla essence, caramel sugar and flour mixture.
3.The mold is oiled, pour the batter 3/4 or half full.
4.Steam for 15 minutes, ready..serve with grated coconut if you like.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang