Pages

Friday 5 May 2023

Suasana Marhaban di kampung

Setiap raya benda yang tak miss kat kampung semestinya marhaban..
lepas solat raya dalam pukul 10 pagi macamtu semua dah bersedia nak ziarah dari rumah ke rumah..mereka biasa berjalan kaki jew,sebab kalau di felda jarak antara rumah memang dekat sangat..
Dalam kawasan blok kami ada dalam 24 buah rumah..so semua rumah kiranya kami akan ziarah ..biasanya sampai pukul dua baru marhaban ni selesai..setiap rumah biasanya menghidangkan makanan ringan je..kuih muih raya ..dan ada jugaklah yang menghidangkan ketupat rendang dan hidangan raya..tapi biasanya hanya air je yang diorang jamah..lainnya hanya buat rasa jew..memandangkan masing-masing masih kenyang makan dirumah sendiri.

Memandang ahli blok dah semangkin tua dan ramai dah yang uzur maka marhaban lelaki dan wanita digabungkan menjadi satu untuk tahun ini..banyak anak cucu yang memeriahkan lagi tradisi marhaban ni..supaya tradisi ini tak akan pupus..

Snap gambar mak dan jiran keliling rumah mak yang ikut sama marhabat untuk hari itu..mak dah tak berapa larat nak jalan..tapi dia gagah jugak ikut marhaban dalam 5 buah rumah macamtu..

Yang paling bersemangat pastinya budak budak ..sampai merah padam Muhammad..semangat betul dia ikut Iqbal tahun ni pergi marhaban..walaupun cuaca time tu panas sangat.


Yang seronoknya time marhaban ni dapatlah berjumpa kawan lama..yang bertahun tak jumpa..bila dah berjumpa mulalah borak panjang..
Yang ni pak mat uban..dulu pak mat ni ada bukak kedai runcit di belakang rumah kami..geng arwah bapak kami ni..berpuluh tahun rasanya tak jumpa pak mat ni..alhamdulillah raya ni dapat pergi marhaban kerumahnya .. masih sihat pakmat ni walaupun dah berusia..





Dah habis marhaban budak-budak pun startlah kira duit raya..hihii..seronok jadi budak kan..tak pikir apa..hari-hari gembira jew..kalau dapat diulang zaman bebudak dulu memang seronok rasa.







 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang