Pages

Thursday, 21 July 2022

Meyusuri Masjid Cina Pulau Pangkor - Masjid Al Khairiah


Jika bercuti ke Pulau Pangkor jangan lupa singgah kesini..rasai sendiri keunikan masjid yang tersergam indah ni.
"Masjid Al-Khairiah merupakan sebuah masjid yang terletak di Sungai Pinang Kecil, 32300 Pulau Pangkor, Perak .
Kariah masjid ini termasuk penduduk dari kampung-kampung berdekatan seperti Sungai Pinang Besar, Sungai Pinang Kecil, Teluk Dalam dan Teluk Nipah.

Kedudukan masjid yang dikelilingi oleh majoriti masyarakat berbangsa Cina membuatkan idea reka bentuk dan hiasan dalamannya menjurus kepada motif oriental.

Pintu dia juga penuh berseni..mata akan terpukau bila melangkah masuk kedalam masjd ini..

Hamparan permaidani dia juga begitu megagumkan..warna terang merah simbul utama masyarakat cina.

Deretan tabung masjid dia..juga mengekalkan warna merah..tabung besar atas tu terletak di tengah penjuru masjid,.manakala yang kotak kecil tu tabung bergerak bila hari jumaat.



Keunikan masjid ini diserlahkan lagi pola motif tumbuhan, geometri daripada Negeri Perak Darul Ridzuan serta seni khat Nasakh, Thuluth, Kufi Fatimi dan Kufi Mushafi.

Keseluruhan kaligrafi di masjid ini berkisarkan himpunan doa yang diperoleh daripada ayat Al-Quran, hadith Nabi Muhammad SAW dan juga doa yang dikumpulkan daripada Ulama' Muktabar.

Sempat lagi Muhammad baring hilangkan penat meronda

Lampu dan mimbar masjid ni pun unik ..patutlah masjid ini menjadi salah satu tarikan buat pelancong kerana keunikannya dalamannya dan ia menjadi tempat yang wajib untuk dilawati



Dibelakang masjid ini terdapat sebuah perigi..kata penjaga masjid tu perigi ni dah lebih dari 100 tahun..dalam perigi ni..tapi diorang dah pasang pam..so kalau nak guna tinggal bukak jew paip tu.



Airnya sejuk ..jernih dan bersih..sempat jugaklah basuh muka dan ambik wuduk guna air perigi ni..last bergambar kenangan di perigi ni..



Pemandangan disebelar luar masjid ni,kalau nak menuju ke balik ke jeti masjid ni berada di sebelah kiri tak silap.tempat dia agak sibuk sikit..dari pagar luar tu dah deretan kedai ..tak sama macam masjid cina di Melaka..tempatnya jauh kedalam sikit..dan kiri kanan pun masih banyak tumbuhan hijau.



















 




1 comment:

edahyukarim said...

Masjid baru ye? Dah lama tak ke Pangkor, insyaAllah kalau pergi bolehlah singgah..Aaminnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang