Pages

Wednesday 27 May 2020

Eid Mubarak 2020




Selamat Hari Raya buat pengunjung blog..dengan rendah hati saya memohon maaf salah silap jika ada kata bicara yang menguris rasa.
Raya tahun ini yang rata-rata orang akan kata tak meriah..macam tak raya..biasalahkan bila kita lari dari amalan yang bertahun kita buat..dan tiba-tiba tahun ini kita tak dapat lakukan seperti sebelumnya memang kita akan rasa janggal..dan tidak menyeronokkan.
Seperti tahun sebelumnya raya kami pun lebih kurang sama jugaklah..pagi raya kami sekeluarga baru gerak balik balik ke kampung.yang membezakan tahun ini tak dapat lepak lama-lama dirumah mak..raya pertama malam kami dah gerak balik ke rumah sendiri.
Tradisi pergi ranya konvoi ramai-ramai pun tak ada tahun ini.Antara juadah raya yang sempat saya masak untuk dimakan dipagi raya dan dibawa kerumah emak.saya masak tak berapa banyak..cukuplah sebagi syarat ada ketupat,kuah lodeh dan rendang ayam.selebihnya bungkuskan serba sedikit kuih raya yang ada.

Kuah lodeh tak berapa banyak tahun nie,kami makan 3 beranak jew di pagi raya,suami tak dapat balik beraya bersama disebabkan PKPB so tak apalah kami akur.

Buat rendang ayam untuk dibawa kerumah emak.
Suruh Iqbal mencari orang jual daun ketupat ..tak jumpa katanya..ermm so terpaksalah rebus ketupat segera.
Dah nama pun raya jangan tidak kata orang kita buat sejenis dua kuih raya untuk dimakan sendiri oleh anak-anak.nak menukar alas meja dan langsir baru pun malas,lagipun pikir-pikir tak ada tetamu yang datang nanti.so pakai jelah yang lama.
Sambil tengok tv.diaorang ni suka mengunyah sesuatu..lebih lagi Muhammad ..biskut raya memang kegemaran dia.sanggup tak makan nasi ..dapat biskut semperit pun jadilah.
Tepen ni tak silap beli tahun 1998 guna pun setahun sekali atau dua kali.selebihnya terperap dalam stor.
Pagi raya tahun ni macam tak berapa semangat sangat nak bergambar,hanya sekeping dua ambik gambar dengan anak-anak.Iqbal dengan Muhammad jew yang beria bergambar.
Dah kenyang perut dan mengemas rumah serba sikit,dalam pukul 11 setengah gerak pulak ke rumah akak.keadaan jalan raya lenggang,arahan kerajaan memang mereka patuhi,raya dirumah sendiri jew.
Dah sembang dengan akak sekejap dalam pukul 4 petang gerak pulak balik ke kampung,macamana pun saya memang akan jengah kampung halaman walaupun sekejap.melayankan anak-anak sedara ambik gambar.simpan untuk kenangan raya ala Pkpb.



Bila dah sampai kampung memang terasa hambar sangat raya tahun nie,biasanya lepas solat sunat raya ada marhaban..dari rumah kerumah,dalam blok kami ada 24 rumah ,so 12 rumah lepas solat raya dan selebihnya kami akan kunjungi lepas solat zuhur.
tapi tahun ni semua tu tak berlaku..rumah mak pun sepi jew tanpa kunjungan saudara mara.

4 comments:

Warisan Petani said...

Salam raya PKPB
Maaf zahir dan batin

Darling Pya said...

Selamat Hari Raya.
Maaf zahir & batin :)

zila norazila said...

Warisan petani slmat hr raya jgk wak.

zila norazila said...

Darling ..for u too slmat hari raya tau..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang