Pages

Monday, 14 November 2022

Onde-onde pati pandan...


 

 

Aritu  balik kampung..tengok tepi rumah emak pokok daun pandan hidup subur..membiak banyak..tolong mak tebas sikit pokok daun pandan tu..kalau dah membiak sangat risau termasuk sempadan tanah jiran sebelah pulak..
dari dibuang macamtu je sayang pulak..lagipun daun dia segar,hijau cantik jew..kalau nak buat kuih lain kerajinan tu macam menjunam sikit..jadinya buatlah onde onde..kuih senang..kata orang pejam mata pun dah jadi..
Nak buat pati pandan tu bukanlah susah mana..blender jew daun pandan dengan air..pastu simpan dalam peti ais..tengok kalau dah mendap..dalam 3 hari macamtu..buang air dia..ambik mendapan pati pandan tu jew.gunalah buat kuih muih..


Onde - onde 
Bahan
2 cawan tepung pulut
2 sudu besar tepung gandum
Pati daun pandan
1 ketul gula melaka - racik/dadu

kelapa parut secukupnya - guna bahagian putih
sedikit garam
Daun pandan

Caranya
1.Campurkan semua bahan,uli sehingga doh tidak melekat ditangan.
2.Rebuskan air dalam periuk.. jika suka boleh tambah daun pandan.pada air rebusan.
3.Racik atau potong kecil gula melaka.
4.Ambil sedikit doh leperkan dan masukkan sedikit gula melaka.
5.Tutup doh dan bulatkan.
6.Masukkan kedalam air yg mendidih.Biarkan onde-onde hingga timbul dipermukaan baru boleh angkat. 
7.Lumur dengan kelapa yg dah dicampur dengan sedikit garam.
Sedia dihidang

2 comments:

Warisan Petani said...

Makan onde2 ni kena ngap terus sebiji dalam mulut
tak boleh gigit sikit2

Seri Kandi Di Tanah Jauhar said...

Kuih paling senang tapi kalau malas macam sy, apapun tak jadik, kak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang