Pages

Monday 23 November 2020

5 kilo pakistani mango/dan cara membuat mango milkshake ala pakistan

 


Jika berpeluang ke negara Pakistan selain memburu makanan mereka jangan lupa ya mencuba buah mangga diaorang,yang dapat disimpulkan buah mangga pakistan nie merupakan antara buah mangga yang terbaik didunia.

Ianya bermusim antara Mei hingga September, terdiri daripada pelbagai jenis dan boleh dinikmati keenakannya melalui pelbagai cara.

Mangga pakistan dengan mangga malaysia nie memang berbeza sangat,kalau negara kita ada harum manis diaorang pun berbangga dengan beberapa jenis mangga yang mereka ada.Jenis mangga Pakistan
Langra
Chaunsa
Anwer Ratol
Sindhri
Dussehri


Semua jenis ni berbeza dari segi saiz dan rasa.suami bercerita kalau musim buah mango tiba semua rumah biasanya akan membeli berkilo-kilo,kira macam buat party mango..dulu masa suami memperkenalkan mango pakistan pada kami rasa tak teruja sangatlah...
sebab bagi kami alaa manga jew pun mana-mana sama je kan..tapi bila dia keluarkan dari kotak ..dan bau dia dah semerbak,memang bau wangi mango diorang ni lain sangat..bau dia lebih wangi dari mangga kita..rasa manis ..dan padat...terus jatuh cinta dengan buah mango ni.


Bila setiap tahun suami balik ke Pakistan manggo lah pesanan utama kami,berangkut suami bawak naik flight..tapi sejak ada covid nie tak dapat dah nak balik kesana,nasib ada restoran pakistan di kuala lumpur tempat biasa suami makan ada import buah mango pakistan ni.kita boronglah 5 kilo..bagi puas makan..
Selain dimakan begitu sahaja,diaorang pakistan ni suka buat milkshake dengan mango ni..termasuklah suami.


Mango Milkshake
By zila norazila
2 biji mangga masak ranum
2 sudu besar gula/ikut kemsnisan sesusi selera ok
2 cawan susu segar

Caranya
Kopek dan hiris buah mangga.sediakan blander.masukkan mangga kedalam blander,gula pasir dan susu..kisar hingga semua tercampur.
Sediakan gelas..letak ketulan ais dan tuang mangga kisar tadi.sedia dihidang

5 comments:

Amie said...

Sedapnya mango milkshake. Puaslah minum kalau ada stok.

Darling Pya said...

CP suka mango milkshake tapi tak penah buat sendiri lagi.
Selalu nye beli je :D

Azhafizah MN said...

Sedapnya. baru saya tahu ada paskitani mango ni kak.
Mudahnya nak membuat mango milkshake. Boleh cuba ni. Tq share resipi

Syazni Rahim said...

fuh terliur!

NARDtheNERD said...

sedapnyaa mangga milkshake tuuu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang