Pages

Thursday 21 November 2019

Pasar Ikan Orang Asli di Bakar Batu


Bila salah seorang follower dari instagram saya dm secara personal bagitau info dan tempat ikan segar yang biasanya ada di sekitar JB baru saya tau wujudnya pasar orang asli disini..dan ada beberapa tempat lagi dia cadangkan pada saya ..tapi belum sempat jejak lagi..

Cerita bermula pada pagi sabtu ..
pukul tujuh pagi memang saya dah ada di stesen bus larkin..eh bukan nak pergi bakar batu naik bus tau..ha haa..
ok dipendekkan sedikit cerita dari stesen bus larkin nak ke bakar batu dalam 20 minit kurang lebih macamtulah.
Cuaca pagi pun elok,lalu lintas kalau hari sabtu awal pagi memang lenggang,sesuai bergerak kalau hari cuti pada awal pagi lagi.saya kalau nak kemana memang suka awal..dan kemudian boleh balik awal sikit.

Dah sampai tempat yang nak kami tuju,ini kawasan parking bagi mereka yang nak ke gerai jualan ikan segar orang asli,sebelah kanan tulah deretan gerai diorang.saya park disini jewlah sebab bahu jalan yang sebelah  kanan orang dah park penuh.
berdepan dengan gerai nie banyak bangunan tinggi..ada Bayu Marina residence bersebelahan gerai.

Dan gerai diaorang nie di bina disepanjang sungai Tebrau,orang Asli ini akan membawa hasil tangkapan mereka ke pasar ini dan dijual setiap hari,pasar ni dibuka setiap hari start pukul 8 pagi..dan kiranya masih awal jugak saya sampai dalam 8 lebih sikit dah terpacak saya di area sini.
Gambar diatas tu diorang tengah membersihkan kupang.

Deretan bot yang mereka naiki..parking area sini.

Pemandangan dari sisi belakang gerai ikan.

Jom kita start menyusuri jualan apa yang ada disini,gerai pertama yang kami singgah ..jualan sayur kampung dan daun herba,penjual  nie peramah..suka bercerita khasiat herba dan barangan yang dia jual disini.


 Ada terung putih..jarang nampak terung putih di pasar basah area rumah kami..selonggok tu harga cuma rm3.00 murah.

 Ada botok-botok ikan ..sedap pulak tengok tapi tak pulak teragak nak membeli.ada terung telunjuk juga disitu yang berwarna hijau,masukkan dalam kari pun sedap kan terung tu.

 Ada biji/terung meranti jugak,saya tak berapa reti sangat nak makan ..tapi kalau buat sambal hijau tambah biji/terung meranti sedap.

 Ulam-ulaman,daun kesum kacang panjang semuanya nampak segar.


Ikan Kintan antara ikan yang famous orang asli jual disini,saya tak pernah merasa ikan jenis nie..katanya sesuai dimasak asam pedas ataupun goreng.

 Yang nie pun ada..nama apa  tak tau pulak..tapi saya panggil siput je..jenis besar.


 Berjenis ikan yang ada disini ..ada yang selalu tengok ada yang jarang nampak.

 Udang ada jenis kecik ..ada yang besar sekilo dalm rm36 

 Scallop pun ada..

 Sampai tergangga mulut ikan ni kan..hihii ..

 Baby ketam


 Lokan sederet..dulu masa kecik rajin arwah ayah masak lokan tiba-tiba teringat.

 Suasana pagi..dalam pukul 8 lebih orang dah start datang memilih ikan..semakin lama meriah kawasan pasar ni.

Ikan yang versi buang sisik camni memang saya malas nak kerjakan..kalau tinggal makan memang suka...ha haa kalau ada orang siangkan best jugak.

 Banyak peniaga jual ketam di sini,kebanyakkan ketam yang dijual masih lagi hidup..orang kata kalau beli ketam cari yang betina..sebab banyak telur kan..dalam pictulah ketam betina..cengkerang belakang tu melebar..kalau yang jantan dia runcing.

Bila semak balik gambar ni dirumah lahai rasa macam ralat sangat tak beli udang pepai ,buat jemput-jemput memang sedap udang ni.,,susah nak jumpa udang pepai dikawasan perumahan kami ni.





 Dah namanya pergi kepasar ikan..so memang penuh lah gambar ikan yang kami snap..kalau boleh semua jenis nak amik gambar..baru puas hati.






 Wajah-wajah peniaga Orang Asli yang sempat saya rakamkan.

 Dah hujung-hujung nampak pulak ikan warna merah ni..entah ikan apa tak nak pulak bertanya dengan peniaga ikan tue..cuma pikir sendiri jew dikepala.


Last singgah di gerai nie..nak beli kupang..ada yang dah siap rebus dan ada yang masih hidup lagi..beli 2 kilo..sekilo harga rm 4.00 3 kilo rm 10.00..
nampak ketam masih merayap tu beli jugak dalam 10 ekor..sekilo rm15,dah penuh tangan dengan bermacam lauk basah..masa nak gerak balik pulak dan pergi cari sarapan..


8 comments:

Nasa Mulia said...

Ikan bintik tu awak panggil ikan kinatan ye, kami panggil ikan belais, buat ikan bakar sedap tu....geram tengok hasil laut segar-segar macamtu....harap boleh kekal lama lah pasar ini, jurang sgt besar dengan pembangunan sekeliling tu

Amie said...

Seronoknya melihat gerai jualan tu semua, nampak segar-segar hasil lautnya. Baru tau, ada nama lain untuk terung pipit, biji meranti rupanya Zila panggil. Ingatkan sayur meranti saja yang ada. Terung pipit tu sedap masak sambal dengan ikan bilis atau udang kering...wallaaaa!

Warisan Petani said...

Hasil laut yang fresh

Kamsiah said...

Thanks zila good info..😘

michelle said...

Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
mampir di website ternama I O N Q Q
paling diminati di Indonesia,
di sini kami menyediakan 5 permainan dalam 1 aplikasi
~bandar poker
~bandar-q
~domino99
~poker
~bandar66
segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
Whatshapp : +85515373217

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

Fit Sky Fit Earth said...

Grreat read thank you

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang