Pages

Tuesday, 29 March 2016

Red velvet cupcake


Red velvet cake..dah berkurun sebenarnya tak buat kek ni..rindu pulak nak merasa keenakkan kek baldu merah nie..last makan tahun lepas masa birthday zila..itupun beli di SR.kali ini teringin nak cuba resepi dari mccormick yang telah dikongsikan diblog bittersweetspicy nampak macam menarik sangat kek ni sebab ada campuran yogurt..


sedap sebenarnya kek yang ada campuran yogurt lembut ..lagipun stock yogurt dirumah memang tak pernah putus..kek zila nie tak berapa sangat merah sebab kuantiti pewarna zila kurangkan sedikit..zila lebih suka warna yang sedikit kecoklatan..bagi sesiapa yang suka merah bolehlah lebihkan pewarna ye.

untuk krimcheese  zila tak ikut resepi dibawah ..zila guna resepi krim snow cheese cake yang pernah zila kongsikan dulu..kalau guna resepi dibawah krimtu agak lembik sedikit..


Bagi pendapat zila kek nie sedap..mudah disedikan bahan pun tak banyak..makan keesokkan harinya baru rasa lebih moist..
oklah sampai disini dulu untuk hari ini..bye..


Red Velvet Cupcakes
CUPCAKES
Ingredients:
1 1/4 cups (170g) flour - I used cake flour.
1/4 cup (24g) unsweetened cocoa powder
1/2 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon salt
1/2 cup (I used 125g) butter, softened
1 cup (212g) granulated sugar
2 eggs
1/2 cup yogurt 
1/4 cup milk
2 tsp red colour - I used Star Brand artificial cochineal red colour. The original recipe uses 1/2 bottle (1/2 ounce) McCormick Red Food Colour.
1 tsp pure vanilla extract

Method:

  1. Preheat oven to 180 deg C. Line cupcake pans with cupcake liners.
  2. Mix flour, cocoa powder, baking soda and salt in medium bowl. Set aside.
  3. Beat butter and granulated sugar in large bowl with electric mixer on medium speed 5 minutes or until light and fluffy. Beat in eggs, one at a time. Mix in yogurt, milk, food colour and vanilla. Gradually beat in flour mixture on low speed until just blended. Do not overbeat.
  4. Spoon batter into 18 paper-lined standard cake cups, filling each cup 2/3 full.
  5. Bake 20 minutes or until toothpick inserted into cupcake comes out clean. Cool in pans on wire rack for 5 minutes. Remove from pans & allow to  cool completely.


VANILLA CREAM CHEESE FROSTING
Ingredients:
1 package (250g) cream cheese, softened
1/4 cup (60g) butter, softened - I used unsalted.
1/2 tsp salt (I added.)
2 tbsps whip cream - Original recipe uses sour cream.
2 tsps pure vanilla extract
1/2 cup (72g) powder sugar - The original recipe uses 16 ounces (454g) confectioners’ sugar

Method:

  1. Beat cream cheese, butter & vanilla in large bowl until light and fluffy. Beat in whip cream.
  2. Gradually beat in sugar until smooth. 
  3. Frost cooled cupcakes with frosting.
  4. Makes 18 standard cupcakes.
  5. Recipe adapted from McCormick.

Notes & modifications:
The cupcake recipe above is half the original recipe. The cream cheese frosting,  on the other hand, is the full recipe & I still had a little bit more left after frosting all the 18 cakes.
I had reduced the sugar for the frosting drastically as I thought the sweetness was just enough, my friend thought it was ok too. But my sis thought the frosting was sour. So, you need to adjust the sugar level to your liking.

4 comments:

Kakzakie Purvit said...

Kalau kakak ada masa membaking sebelum letak cream itu kakak makan dulu seketul Zila
Moist betul kakak tengok.

Cik Da said...

bila agaknya nak rajin kan diri nak mencuba resepi dr zila ni....

mama sara nur said...

assalam zila
sedapkan rvc ni ,anak2 akak suka sgt

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...