Pages

Tuesday, 22 March 2016

Kek Minyak


Dah beberapa hari nak update blog tapi lappy macam on off pulak..sekejap boleh on sekejap rosak tak boleh bukak terus..nak pinjam lappy suami dibawaknya ke kl pulak..bila ada masa free tak ada buat apa-apa macam bosan pulak..nasib hari ini cuba-cuba bukak lappy alhamdulillah ok..
Seperti sediamaklum sekarang musim panas kan..mana-mana negeri semua sama panas jew..minggu lepas masa cuti sekolah sempat zila pergi berjalan-jalan di terengganu..kelantan dan pahang..lima hari jugaklah ronda-ronda ..saja hilangkan boring duduk rumah..



Bertahun lamanya tak pergi kelantan terengganu dan pahang..banyak dah berubah keadaan disana..lain dari dulu..suasana pun lain..rasanya lebih dari 7 tahun zila tak pergi kelantan..best pulak tengok suasana negeri kelantan..kebanyakan signbord guna tulisan jawi..jarang sekali jumpa dibumi johor ni..

Tak banyak tempat zila pergi di kelantan..biasalah kalau bawak budak yang tengah lasak memang agak terbatas sikit nak meround..anak zila nie tak nak duduk stroller nak berjalan sendiri macam orang besar..jenuh mengejar dia jewlah..last-last kita yang penat..nak tengok barang pun susah..


Hari ini nak kongsi gambar kek minyak yang zila buat tempohari..kek yang fames seketika dulu..ramai dah mencuba..zila bawak kek nie kerumah adik ipar..sebagai buah tangan..ayah adik ipar zila nie suka sangat makan kek..berpotong-potong dia makan seronok rasanya bila kita bawak makanan orang makan sampai habis..
zila buat dua adunan..satu adunan dalam loyang empat segi..dan satu lagi dalam loyang bulat ..loyang nie agak kecil sikit..loyang yang biasa buat kuih bingka..kek minyak nie sedap sangat..lembut jew..bagi sesiapa yang tak suka kek yang guna butter boleh cuba resepi kek minyak nie..

oklah sampai disini dulu untuk hari ini..bye..


KEK MINYAK
Resepi Oleh : Kemma81
Rujukan : My Resepi 

5 biji telur 
3/4 cawan gula halus ~ 160 gm
2 cawan tepung gandum ~ 300 gm
1 sudu teh baking powder 
1 cawan susu pekat ~ 300 gm
1 sudu besar ovallate 
1 cawan minyak masak ~ 200 gm
perasa nenas atau pisang 
1 sudu teh esen vanila 
Pewarna

  • Satukan tepung dan baking powder kemudian di ayak, ketepikan
  • Dalam mesen pemutar, Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang dan gebu.
  • Masukkan susu pekat dan esen vanila dan  pukul sebati
  • Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata. 
  • Akhir sekali masukkan tepung gandum yang telah di ayak..Kaup balik adunan dengan spatula hingga rata.Bahagikan adunan kepada 3 atau 4 bekas
  • Letakkan pewarna dalam setiap bekas mengikut kesesuaian.Gaul rata,Sediakan loyang 8 inc
  • Lapik dasar loyang dengan kertas minyak dan sapukan butter.'Tuangkan adunan berselang seli warna secara lingkaran hingga habis
  • Bakar dalam ketuhar yang telah di panaskan 15 minit awal.Suhu 170 C bergantung kepanasan oven masing-masing.Bakar selama 45 minit ~ 60 minit
  • Lepas 45 minit cucuk dengan lidi, jika ia keluar licin bermakna kek telah di bakar sempurna. Jika masih basah, tutup permukaan kek dengan kertas aluminuim dan bakar semula hingga ia masak sempurna
  • Keluarkan daripada ketuhar setelah kek masak dan letakkan atas redai.Potong kek setelah sejuk sepenuhnya.

5 comments:

Gee® said...

Nk ckit... berkurun tak membaking...

cheq da said...

Pi klate yea kak zila...sakan berjln

Ayu said...

assalam zila,
cantik kejadian kek minyak zila tu..
memang sedap kek ni..walaupun guna minyak..very moist..
pergi kelantan best..makanannya semua murah2 belaka..
bilalah dapt pergi lagi...

tun_telani said...

Assalamualaikum kak :)

tun pon balik ganu cuti sekolah aritu.. kg tun kat kemaman. kg mama kat kelate, tp tun lah, byk tahun juga x balik KB. dh duk sarawak nih, bila cuti bergilir blk umah mertua kt johor ngan kg tun kt kemaman je. rindu nk makan kuih2 kelantan.

dh pernah try kek minyak. simple resepi kalau nk cepat tu godek2 kejap je.

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...