Pages

Friday 12 December 2014

kaswi pandan lemak dan kenyal..sedapnya..


Assalammualaikum..
berjumpa lagi..hari ini nak menjamu mata dengan gambar kuih kaswi..tak dapat merasa..dapat tengok gambar pun ok jugak kan..

kuih kegemaran zila..tak kiralah yang hitam atau yang pandan macam ini..asalkan memenuhi citarasa..tak keras..dan tak lembik sangat..dah kira 'ngam' dengan tekak zila..


kalau kaswi yang berwarna coklat tu ...cara penyediaannya nampak mudah..tapi sebenarnya tak semua orang boleh menghasilkan kuih kaswi yang sedap ..termasuklah zila sendiri..

teringat waktu menggandungkan Muhammad..suka sangat makan kuih kaswi ..terutama buatan kakak zila..kalau boleh seloyang nak habiskan seorang..he he hee buruk betul ditambah lagilah makan sejuk-sejuk lepas kluar dari peti ais...ermmm tak payah ceritalah..memang sedap.

zila tertarik dengan resepi kaswi pandan ini  kerana ada campuran tepung ubi,tepung gandum dan santan..sebab itulah rasanya kenyal-kenyal dari tepung ubi..dan rasa lemak dari santan..memang sedap.sesiapa peminat kuih kaswi bolehlah simpan resepi ini sebagai koleksi resepi kuih kaswi .

ditambah sedikit pewarna dan perasa pandan

zila buat dua versi..yang bentuk love dicampur dengan pewarna dan perasa pandan..dan satu lagi dalam acuan lompang zila tak campur pewarna dan perasa pandan..mengekalkan warna asli daun pandan..sedikit kekuningan tetapi wangi  dengan aroma keaslian daun pandan..

zila lebih suka yang asli..tanpa pewarna dan perasa..warnanyapun cantik..satu adunan dapatlah 12 biji acuan lompang dan 18 biji acuan berbentuk love..cukuplah untuk kami tiga orang..masa makan keadaan cuaca tengah hujan diluar..di luar kesedaran habis licin kami adap anak beranak..lapar la tu kan.

kelapa parut yang zila beli nie tak berapa cantik..agak halus dapat kelapa parut yang sedikit kasar lagi cantik..kalau tak suka makan dengan kelapa makan macam tu jew pun dah sedap .sebab ada rasa lemak-lemak.

warna asli daun pandan
Kaswi pandan lemak
Resepi - kak
besah@myr

Bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi kayu
1 cawan santan
1 1/2 cawan air perahan daun pandan - 4 helai daun pandan
3/4 cawan gula pasir
1/2 sdt air kapur sireh
1/2 sdt garam
1 biji telur
pewarna dan perasa pandan
secawan kelapa parut putih dicampur secubit garam


Cara-cara
Kacau sebati tepung gandum,tepung ubi,gula bersama air pandan dan telur.
kemudian campurkan kesemua bahan-bahan lain dan kacau hingga tidak bergentel. Tapis kan adunan.
masukkan adunan ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak dan kukus sehingga masak dalam 20-25 minit - oleh kerana penyediaan tidak mengambil masa lama, eloklah panaskan pengukus sebelum mengadun adunan.
atau - boleh dimasukkan kedalam acuan kecil-kecil yang telah disapu sedikit minyak.
Bila kaswi sudah sejuk ..bolehlah dipotong dan digolekkan ke dalam kelapa parut yang telah dicampur dengan secubit garam.



selit sikit gambar oder congo bar dari rakan zila..

12 comments:

Yana Shaiful said...

sedapp..yana suka kuih nii.. nyumyummm ^_^

Acik Erna said...

sedapnya zila terliur dah ni..acik suka sangat ni..tapi dah tak jumpa orang jual yang hijau ni sejak acik dok sini

cheq da said...

Hmmm..sedap tu kak zila...kuih2 cam ni xlapuk de hujan....

kakrose said...

KY pernah makan Zila..memang sedap yg perasa pandan asli.pasni boleh masak sendiri..resepi pun dah ada. tq zila share resepi sedap2..

Amie said...

Sedapnya kaswi pandan... selalu makan yang pakai gula merah aje.

Jari Manis said...

tgk pun dah tahu sedap..dah lama x mkn sbb susah nk cari org jual kuih ni..perlu tunggu bulan puasa baru ada..nk buat sendiri? huhuh malas

Najib Ariyan Ali Basha said...

saya pun suka kuih ni... tapi lebih suka yg kaler itam tu...

mayangbakingmadness said...

feveret gak.. kalau makan mmg x boleh benti punya..

Anonymous said...

Tkash zila resepi kasuwi yg sedap

Unknown said...

😍😍😍

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
..................................................................

▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

.................................................................

▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
..................................................................

▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

...............................................................


Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang