Pages

Thursday 30 January 2020

Ikan Bakar tersedap....ايكن بكر ترسداڤ


Dah malam..
esok cuti..bagi orang Joho memang cuti lah kan setiap jumaat..bagi kl esok ganti federal day yang jatuh padi hari sabtu.esok bolehlah keluar sekejap beli barangan dapur,tapi taklah nak berlama sangat pergi ke Mall.almaklumlah waktu sekarang ni memang orang tengak rancak bercerita tentang koronavirus dan influenza A.
Memandangkan Johor Bahru ni memang pintu laluan darat warganegara china dari Singapore masuk kesini..so memang tak boleh nak pergi ke tempat orang yang ramai,terutamanya Mall.

Jom malam ni kita layan ikan bakar,ikan bakar salah satu lauk kegemaran kami,tapi tang sambal tu biasa kami agak cerewet sikitlah.Bukannya apa biasa sangat terkena sambal yang tak berapa sedap,maksudnya sambal tu masih mentah..adoii memang mengecewakan sangat..biasa sambal ikan bakar ni memang kami simpan buat stock..bila rasa teragak nak makan tinggal panaskan jew dan curah atas ikan bakar.


Resepi sambal
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit
3 batang serai
bilis atau udang kering segengam
5 tangkai lada kering
15 tangkai cili padi hijau
2 batang lada merah
(kisar semua bahan diatas)
serbuk kari 1 sudu kecil
5 helai daun limau purut

Panaskan minyak ..tumiskan kesemua bahan hingga garing ..masukkan daun limau purut .siap

5 comments:

Warisan Petani said...

Kalau sambalnya sedap. makan seekor pun tak cukup

Nasa Mulia said...

Saya pun peminat ikan bakar, tapi selalu mkaan dengan sambal tomato biasa-biasa saja, boleh lah cuba resepi sambal Zila ni.

zila norazila said...

Warisan Petani
aah kan wak biasa suka meratah jew ikan bakar camnie..ha haa

zila norazila said...

Nasa Mulia
silakan nasa,sambal tomato pun sedap jugak kan cicah dgn ikan bakar,

ARIF HIDAYAT said...

Data pribadi
negara Indonesia
Nama: Arif Hidayat
Alamat: Jl.ds.lamangkona tawaeli
Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam Rp30 juta dari AVANT Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipuan online. AVANT Loan telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelumnya, saya memohon kepada Ibu Deborah bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerahkan tambahan Rp250 juta setelah melalui proses hukum saya. pinjaman disetujui oleh manajemen mereka dan saya menerima pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam di rekening bank BCA saya. Saya tidak memiliki tantangan dengan bank karena Bu Deborah dan tim manajemen pinjaman terbatas Avant telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah baik di Amerika Serikat, MALAYSIA dan INDONESIA, sehingga tidak ada masalah sama sekali.
Untuk pinjaman apa pun, saya sangat merekomendasikan Avant Loans Limited hari ini dan selalu
e_mail: [avantloanson@gmail.com]

WhatsApp: +6281334785906

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang