Pages

Tuesday 12 November 2019

Rendang daging sedap.. gengkan bersama Lemang..

Rendang daging
menu senonim dengan hari raya..kenduri dan majlis besar di Malaysia..kini kalau nak jumpa rendang tak payah nak tunggu raya..di restoran..kedai makan..malah gerai-gerai pun ada menyediakan rendang daging hari-hari.

Setiap pagi sabtu saya akan berada dipasar Larkin johor bahru..kadang rajin jugak singgah di kawasan pasar basah..dan kadang hanya pusing area kuih muih dan area orang jual lemang.kiranya agak kerap jugaklah saya beli lemang di pasar larkin nie.sebatang Rm 8.00 tak berapa besar mana..cukuplah untuk kami suami isteri.
Lemang dia nie lembut..memang sedap bagi kami..disitu jugak ada jual rendang daging sekali..tapi saya lebih suka buat rendang daging sendiri.

Kalau cerita bab rendang nie memang banyak versi..yang versi kali ini saya tak letak ketumbar jintan bagai.saya cuba resepi dari perkongsian di FB.dan serai tu ada yang saya ketuk dan ada yang saya kisar bersama.
Dan kalau nak tumis dulu bahan kisar tu pun boleh..saya lebih suka tumis dulu bahan kisar dan baru masukkan daging..tapi kalau nak lebur semua tu dan masak dengan api perlahan pun boleh..ikutlah kita punya citarasa.


Resepi ini telah dikongsikan oleh Norsiah Zakaria dan telah mendapat perkongsian ramai di facebook.

Rendang Daging
Bahan
2 kg daging
6 biji bawang sederhana besar
8 ulas bawang putih
Sebesar 2 jari halia
Sebesar 2 jari kunyit hidup
Sedikit lengkuas
6 batang serai
Cili kering yang telah dikisar lebih kurang 2 senduk
Santan kotak 500ml
Kerisik

Cara memaasak
Bawang besar, bawang putih, halia, lengkuas, serai dan kunyit hidup dikisar.
Kemudian masukkan dalam kuali bersama dengan cili kering yang juga telah dikisar terlebih dahulu.
Seterusnya, masukkan daging. Kacau supaya bahan yang telah dikisar telah rata bersama dengan daging.
Masukkan santan dan teruskan untuk kacau. (Nota: Apabila masak rendang, api hendaklah sederhana dan jangan kuat.)
Apabila sudah hampir hendak kering, masukkan kerisik dan daun kunyit yang telah dihiris, bersama dengan daun limau purut dan asam keping.
Akhir sekali, jangan lupa masukkan garam, serbuk perasa dan sedikit gula mengikut citarasa anda. Kalau guna resepi Opah, Opah gunakan gula melaka dan sedikit gula pasir.
Siap.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang