Pages

Thursday, 20 June 2019

Roti Puri kembong

Roti puri..
Makan panas-panas cicah kuah dal sedap kan,kami kalau boring nak makan nasi memang inilah yang kami makan..
Dulu pestime buat tak pernah nak jadi elok kembung macamni..sampai stress fikir macamana nak kasi kembong elok..dah banyak kali cuba buat baru jadi kembong ..rupanya minyak kena betul-betul panas.sambil goreng tu siram kan minyak di permukaan doh tu..baru jadi ..

Resepi kali ini versi yang guna ada yis,dari pembacaan resepi puri ni ikutkan tak payah letak yis..tapi ada sesetengah yang berkongsi resepi mengunakan yis..
kalau kita nak tau bezanya memang kena cuba dua-dua..bagi saya yang ada yis macam lagi sedap.


Roti Puri
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan air suam
1 sudu teh yis
1/2 sudu teh garam
2 sudu teh gula
3 sudu besar minyak masak

Uli kesemuanya sehingga menjadi doh.tutup dan perap 15 minit.
Ambil doh dan bulatkan kecil2.letak minyak sikit pada doh supaya tak lekat bila kita canai nanti ..canai bulat.panaskan minyak sehingga betul-betul panas .minyak kena banyak ye..dan goreng seperti biasa.angkat dan hidang.

6 comments:

Warisan Petani said...

Selalu ada kat kedai makan mamak aje.

Rina Audie said...

Awww apa kabar Zila ? Lama tak singgah di sini, rindu. Lebih aktif di IG ya dirimu ?

Rina Audie said...

Awww apa kabar Zila ? Lama tak singgah di sini, rindu. Lebih aktif di IG ya dirimu ?

zila norazila said...

warisan petani
kan memang makanan diorang nie..tapi orang kita pun suka makan..

zila norazila said...

Rina Audie
Hi rin ..aduhh masih ingat lagi sama zila..miss u too ..rinduu yupp selalu upadate di ig jew rin..

عبده العمراوى said...



شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالدمام

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang