Pages

Tuesday, 28 June 2016

Kepingan jagung mentega kacang


Dah terbau-bau kuih raya sana sini kan..amboi dah berjenis-jenis nampaknya.zila tak buat banyak mana pun buat ikut apa yang diorang mintak dan apa yang diorang suka makan.Budak-budak biasanya minat diaorang berasaskan coklat.apa pun kalau ada coklat laju masing-masing.

zila lebih suka buat biskut atau kuih yang simple,senang cerita tak nak duduk berlama di dapur kalau boleh cepat siap tu yang penting.selain dari buat dua tiga jenis ada jugaklah yang zila beli.sambil membantu peniaga kuih mencari rezeki.resepi biskut ini zila pernah kongsikan di majalah SAJI pada ramadan 2014 dah masuk dua tahun nampaknya kan.zila pun dah lupa sumber dari mana sebab zila kopi terus dari majalah saji yang zila simpan.ok siapa berminat boleh buat dirumah.pasti jatuh cinta dengan rasanya.ok sampai jumpa lagi esok in sya allah.


Kepingan jagung mentega kacang
Bahan A
240 gram empingan jagung - diramas-ramas
150 gram badam cincang - dipanggang sekejap

Bahan B
300 gram coklat masakan - dicairkan
300 gram mentega kacang
cawan kertas - secukupnya
manik hiasan - secukupnya

Cara menyediakan
Campurkan bahan A dan ketepikan.Cairkan coklat masakan secara double boiler
Apabila coklat sudah cair masukkan mentega kacang,kacau sehingga rata.
Kemudian masukkan campuran bahan B kedalam bekas campuran bahan A.Gaul rata.
Sudukan adunan kedalam cawan kertas kemudian taburkan manik hiasan.
Sejukkan kedalam peti sejuk selama 2 jam,apabila sudah keras boleh simpan kedalam bekas kedap udara.







2 comments:

Azura Aziz said...

sedap sgt nmpaknya ni zila.. budak2 mesti suka ;)

Gee® said...

Bak nk sebalang Zila... mengancam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...