Pages

Monday, 15 February 2016

lemon chiffon cake


Selamat malam..dah tido ke..biasanya time macamni zila dah lena ..tapi dalam pukul 12 atau kadangkala pukul 2 lebih dah terjaga..tido balik dalam pukul 4 ..rutin malam biasa macamtulah..malam ni mata macam kurang mengantuk pulak..sambil tengok majalah3 sambil-sambillah tangan menaip sesuatu di blog ni..

tajuk majalah3 malam ini ..syurga makanan ditanjung malim..aisshh tergugat betul tengok makanan malam-malam macamni..anak sulung zila iqbal yang tengah buat homework kat hujung tu pun sibuk ajak keluar cari makanan..he he heee lapar jugak rupanya..tapi nak bersiap nak keluar start kereta memang malas betullah..lagi-lagi dah malam..


Kek chiffon 
bulan lepas zila ada beli loyang chiffon 20' teringin pulak nak makan kek chiffon,biasanya zila beli jew kalau rasa nak makan.biasanya kalau beli mesti chiffon pandan..memang malas nak buat kek chiffon sebab masing-masing tak minat..kali ini zila cuba resepi dari belakang kotak blukey tepung naik sendiri..chiffon lemon..lagipun ada dua biji buah lemon dirumah.

resepi chiffon ni dah lama zila simpan,pernah buat sekali dulu tahun lepas masa nak raya..kalau penggemar lemon mesti suka kek nie.kali ini zila tambahkan paste coklat pulak..sebab muhammad suka makan kek..kalau ada rasa coklat sikit-sikit mesti dia suka..
zila cuma gunakan parutan 1/2 biji dari sebiji lemon.sebab nak kurangkan sedikit rasa lemon risau kalau muhammad tak suka pulak rasa lemon tu.
oklah sesiapa nak cuba bolehlah semak resepi dibawah..insyaallah jumpa lagi next entry..



Lemon Ciffon Cake
Bahan A
4 biji telur gred A
45 gram minyak jagung
45 ml air
Bahan B
75 gram tepung naik sendiri
kulit lemon dari sebiji lemon
Bahan C
4 biji putih telur gred A
75 gram gula kastor - dibahagikan 2 bahagian
1/2 sudu kecil krim tartar

Acuan loyang 20'

Cara membuatnya
  • Panaskan ketuhar terlebih dahulu pada suhu 170'c
  • Satukan bahan A,masukkan bahan B dan adun sehingga sebati,biarkan seketika.
  • Didalam mangkuk lain campurkan putih telur,krim tartar dan satu bahagian gula kastor daripada bahan C dan pukul sehingga berbuih dan lembut.
  • Masukkan satu lagi bahagian gula kastor dan terus pukul lagi sehingga kental.
  • Kaup adunan putih telur kedalam adunan kuning telur,tuangkan bater kedalam acuan kek chiffon dan bakar selama 45 minit.
  • *Jika suka bahagikan kepada dua bahagian,satu bahagian ditambahkan 1 sudu besar coklate paste.
  • Terbalikkan kek diatas redai kuih dan biarkan sejuk.




3 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Zila.....aduh cantiknya kejadian kek Lemon Ciffon tu..elok gebu jerrrrr

Ruzita Idias Ismail said...

waah.. zila.. kita pun teruja jugak ni..

Umie Jazz said...

Assalamualaikum zila...cantinya kejadian kek chippon zila..insya Allah dh masuk list Uj... nk buat...tkasih datas resepi....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...