sebelum sampai ke homestay yang disediakan pengantin perempuan,kami tapau dulu A & W untuk muhammad,lama benar menunggu ..kami tak turun hanya suami jew yang pergi bungkus.
Dah sampai homesaty ..
masing masing merehatkan diri dan buatlah kerja diaorang yang tertunggak tu..Ada dua rumah homestay yang pehak perempuan sediakan,satu yang ni,dan satu lagi rumah dua tingkat..dan banyak bilik sebaris..tapi yang homestay tu kami tak pergi..adik lelaki dan family dia stay situ..kami lebih suka rumah bawah dan lapang je halaman rumah..terasa susana kampung.
Keesokkannya bersiap untuk ke majlis ..
sebelum pergi amik gambar dulu depan rumah homestay buat kenangan..
Pukul 10 pagi dah sampai ke rumah pengantin perempuan,acara merisik dan bertunang dimulakan dahulu..adik lelaki wakil dari pehak akak saya dilantik sebagai jurucakap ..masih ada lagi acara berbalas pantun dari pehak pengantin perempuan..
Dah lama rasanya tak dengar acara bertunang macamni..terasa klasik dan indah budaya melayu ..
Acara bertunan dah selesai,sarung cincin sebagai tanda ...lepas bertunang diorang terus ke masjid berdekatan untuk melangsungkan acara penikahan pulak,yang dimasjid kami rombongan lelaki hanya pergi dua orang wakil je..selebihnya kami menunggu dirumah pengantin perempuan.
Dah selesai majlis bernikah dan ada jamuan kenduri kecil ..yang hanya dihadiri beberapa orang je dan tak ada pun tetamu ramai dalam majlis perkahwinan kali ini,,memang majlis perkahinan time covid ni menjimatkan sangat..simple dan ringkas .
Bila dah dapat merentas semua rasa lega,sekurang kurangnya dapat jugak bergerak jauh sikit walaupun tak nak kemana sangat.
Cerita catatan perjalanan kami ke Rawang Selangor,untuk majlis pernikahan anak akak kami..mewakili dari pehak lelaki ..almaklumlah semua keluarga pihak lelaki duduk johor..jadinya kami 3 beradik dan emak pergi untuk melengkapkan walimatulurus tu.
Semua memandu kereta sendiri,pergi tak serentak..cuma masing-masing akan berjumpa di homestay area Rawang yang berdekatan dengan rumah pengantin perempuan.
Kami sekeluarga bertolak paling awal,dalam pukul 7.30 kami dah keluar dari rumah,berkejar untuk sampai ke homestay cepat,sebab suami kena masuk online meeting dalam pukul 12 lebih,Iqbal pulak ada last kerja intern online dengan TNB research..masing-masing nak kena mengadap leptop habiskan kerja.
Berenti di RNR Machap,lama sangat tak menjengah RNR,,masih pagi orang pun tak ramai lagi..baguslah kan tak bersesak..amik gambar untuk kenangan sendiri dan merangkap nak buat entry di blog..
Keadaan RNR masih sama,kami pusing tengok makanan apa yang menarik untuk buat sarapan..sekali arung makan berat biar perut tahan sampai petang,tengahari malas nak makan lagi.
Anak anak lebih suka western food,dua beradik tu order chicken chop dan meatball berserta nasi goreng cina..Untuk suami saya order kan nasi ayam penyet..biasa tu jew yang dia suka.
Terasa nak cuba mee rebus jawa yang orang kata sedap tambah seketul bergedil kosong.nampak kuah dia pekat..kongsi makan dengan suami,dia nak cuba rasa mee jawa...sebab tak pedas suka jugak dia makan.
Lama tak membeli kerepek dan bahulu produk IKS ,bahulu dia cantik..kecik comel je..sekali masuk mulut jew tu..kuih goyang pun cantik..kurang manis..agak tebal tapi rangup..layan makan dekat dalam kereta.
Sambung lagi perjalanan ..cuaca dah mula panas..tengok kiri kanan pokok .mata jadi layu dan mengantuk...ok sambung lagi nanti ea..
moga kawan-kawan disini semua sihat ya,sejak dah boleh merentas daerah ni panjang kaki rasa nak kesana kemari..balas dendam setelah sekian lama terperap dirumah ..hihii
Tapi dalam kegembiraan dah boleh rentas daerah dalam hati ni masih lagi risau,covid kan tak habis..jadinya berpada-pada kalau ke tempat orang yang agak ramai..
Minggu ni sibuk sikit urus Muhammad ada ujian pentafsiran,semalam dah start BM tapi semalam secara offline..harini ada online pentafsiran BI pulak..pentafsiran hanya untuk empat subjek tras je..jadi yang subjek lain masih lagi belajar jugak semalam..ok tulah kisah pembelajan PDPR .
Masuk bab masak..
rini nak share sikit menu pakistan,menu kiranya dah jadi sebati dalam diri hihii..selalu suami memang gini jelah lauk dia..tapi dimakan bersam roti,kalau rajin adalah saya buatkan naan..tapi selalunya kerajinan tu hilang..ha haaa..so gantikanlah dengan roti canai kedai mamak..
Kalau dah buat lauk ayam karai ni sampai dua hari memang suami ulang je lauk ni..saya memang tak lepas kalau makan roti canai..macamanapun nak jugak makan nasi..baru lepas kat perut ni..he hee biasalah kan orang melayu.
Ok masakkan ni memang kena minyak yang agak banyak sikit ya,nanti ada pulak yang cakap banyaknya akak letak minyak..haa memang kena banyak ..kalau tak nanti dia tak menjadi karai..tapi last bila dah siap masak nanti minyak tu kita buangkan lebihan dia..camtulah gaya orang pakistan masak kaarai..tapi banyak versi sebenarnya karai ni,macam ikut negeri jugaklah kat tempat diaorang..
Yang saya share ni versi mak mertua,ayamnya digoreng dulu dan tak perlu guna bawang merah..dah oklah tak payah cakap banyak yang nak cuba semak video diatas ea..dan resepi dibawah..ok insyaallah jumpa lagi nanti..nak pergi joging..he hee acah2 nak kurus sikit setelah naik beberapa kg bulan ni..ahaa..bai
Kaarahi chicken
Ayam - 1/2 ekor - buang kulit
4 biji tomato - potong empat
Bahan rempah
1/2 tsp lada hitam kasar
1 tbs serbuk ketumbar
1/2 tsp jintan manis
1 tbs cumin/jintan putih
1/2 tsp garam masala
1/2 tsp serbuk kunyit
1/2 tsp serbuk cili
Bahan lain
3 /4 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - dihiris halus memanjang
Lada cili padi hijau - ikut suka nak letak banyak mana
Daun ketumbar - dihiris
1/2 Cawan yogurt plain
Garam secukupnya
Caranya
1.Masukkan minyak ,minyak kena banyak sikit ye..last sekali nanti minyak tu kita boleh buang kan bila lebih.
2.Goreng ayam separuh masak,masukkan tomato dan bahan rempah,masak sekejap,kemudian masukkan bawang putih tumbuk dan cili padi.
3.Masak hingga tomato lembut,boleh buang kulit tomato tu jika tak suka kulitnya.bila tomato dah lembut tambahkan yogurt dan perasakan dengan garam.
4.Masukkan sedikit daun ketumbar,gaul rata.masak hingga pecah minyak dalam 5 minit .bila dah nampak minyak dia keluar boleh tabur dengan halia hiris dan daun ketumbar.
5.Buangkan lebihan minyak yang ada.hidang bersama roti naan,capati atau roi canai..kalau nak makan dengan nasi pun sedap jugak ni.
lama rasanya tak jengah blog ..hihii..cilup baa nak menulis..ikutnya banyak pic dan video nak masuk sini..tapi tulah kadang M tu menebaii ..
Dah bulan sembilan..tuppp tupp dan nak hujung tahun..kejap kan lelagi kena pkp macam ni..duk umah macam gitu jewlah...korek mana yang boleh dikemas..dan tanamlah sikit bunga..dan sayur..ala bukan beria sangat nak makan hasil dia..cuma suka jew buat hilangkan stress.
Salah satu kuih lama yang menjadi kegemaran saya..
tulah bingka..tak kesahlah bingka apa memang suka buat sendiri,kalau yang beli kurang minat sikit sebab tak dapat yang panas..
Kuih kalau dapat yang baru keluar oven memang sedap..tapi bila dah sejuk saya macam slow sikit semangat nak makan.
Ok jom semak resepi kat bawah ..video cara buat boleh ke youtube ea..kalau suka boleh tolong Subscribe ea.
Kuih Bingka Labu tumis/Bakar/Bengkang
By @zila_norazila
(Adunan ni menghasilkan 3 biji bingka,acuan pecah 8)
2 cawan tepung gandum
2 cawan labu lecek
2 biji telur saiz c
2 cawan santan
1 1/2 cawan gula
1 sdb marjerin seri pelangi @seripelangibyfgv
Sedikit garam
Sedikit esen vanilla
Bijan hitam dan putih
Caranya
1.Rebus/kukus labu dan lecek
2.Campurkan tepung gandum,labu lecek,telur,santan,gula,garam,marjerin pelangi dan esen vanilla .mix rata dan masuk dalam blander kisarkan halus.
3.sediakan acuan,panaskan acuan tuang sedikit minyak,tabur bijan kemudian tuang adunan labu hingga penuh acuan,tambah lagi bijan.
4.Masukkan dalam oven suhu 170c bakar selama 1 jam hingga kekuningan.
sibuk sikit dalam dua minggu lepas..entah apa jew yang dibzkan pun tak tau hihii.
esok cuti Pdpr harini dari pagi pulun homework Muhammad yang mana tak siap..ikutkan keseluluran siap..cuma ada dua video untuk subjek Muzik jew yang pending..esok cuti hari keb bolehlah buat .
Pulut durian thai tu kisah aritu..yang masa tu tengah musim durian..ada pulut dekat rumah dari terbiar kukuskan jewlah..boleh diaorang makan dengan Durian..
Saya sebenarnya lebih suka makan durian macamtu jew..bagi saya dah nikmat sangatlah..tapi bila makan dengan pulut best jugak..tapi tak makan banyak sangat sebab sy bukan penggemar pulut..
Pulut Durian ala thai
Pulut Kukus
Bahan
2 cawan beras pulut – rendam semalaman atau 4 jam
1/2 cawan santan pekat campur air secukupnya dan secubit garam
2 helai daun pandan – carikkan
Caranya
1.Toskan pulut dan masukkan dalam loyang. Kukus selama 15 minit.
2.Angkat dan tuang santan yang digaul bersama garam. gaul bersama santan hingga rata.
tuang santan sedikit sedikit sehingga pulut lembut.
3.Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau hingga masak.
Sos Santan
Bahannya
1/2 cawan santan kotak
1 cawan air
1 sudu kecil garam – mesti ada rasa masin
1 sudu kecil tepung jagung
Caranya
1,Satukan semua bahan kecuali tepung jagung,masak sehingga mendidih.
2,Masukkan tepung jagung,terus dikacau supaya tidak berketul.Kalau agak cair masukkan sedikit lagi bancuhan tepung.
Boleh agak-agak kepekatan yang disukai.
Pastikan sos santan mempunyai rasa yang agak masin supaya dapat menyeimbangi rasa manis isi durian dan pulut.
Bila agak tak ada idea nak masak lauk apa,jalan penyelamat biasanya buat nasi goreng..tak kesahlah nasi goreng yang macamana..tapi yang paling win selalunya buat nasi goreng bodo-bodo jew ..ehh tetiber teringat pulak kesah dr muhaya bila sebuat bodo-bodo ni..
Kadang bila belanja barang dapaur dekat Aeon beli jugaklah kimchi sebekas..kadang campur makan dengan megi..kadang reneh makan dengan tahu..melayan tekak sendiri..yang kimchi atas tu kimci dari kokuma kimchi..boleh ke instagram dia kalau nak order..rasa dia lebih kemelayuan ..kira bagi saya sedap ni..owner dia ni dulu pernah duduk korea tak silap saya..bila balik malaysia bukaklah biz kimchi secara online.
Ok ni dia isi dalam satu balang tu kira muai jugakkan dalam dia,tahan berbulan kimchi ni kalau pandai menjaganya..orang korea makan kimchi ni macam kita makan sambal belacan gitulahkan ..setiap hidangan mesti ada kimchi untuk side dish diaorang.
Nasi goreng ni tak guna lada kisar,warna agak merah tu dari kimchi..masak nasi goreng macam biasa je,,bawang merah ..bawang putih..ikan bilis..cili padi ..tumbuk pakai lesung baru sedap ..tumis macambiasa ..dah garing masukkan hirisan kimchi tu..gaul rata sekejap..masuk nasi..rasa masin dia..lepastu tabur telur hancur..gaul siap..makan panas lepas goreng memang sedap..