Pages

Thursday, 12 April 2012

kek coklat puding karamel


Assalmmualaikum
selamat tengahri semua..dah makan ke belum..? kalau belum jom jemput makan kek coklat..tapi kena datang rumah la yer..he hehe sebenarnya kek nie buat semalam,sempena pertabalan yang dipertuan agong yang baru semua rakyat malaysia bercuti.so..bolehlah bersuka suki kat rumah sambil mencuba resepi-resepi yang dah lama tersimpan tapi masih tak tercuba..dan saya lah salah sorang darinya..:)

dan semalam juga kita dikejutkan dengan satu gempa bumi kuat berskala 8.7 ritcher berlaku berhampiran tempat yang sama berdekatan dengan bandar Aceh pada pukul 4.38 petang waktu malaysia.dan gegaran kuat juga dirasai di semua semenanjung barat malaysia..tapi semuanya dalam keadaan selamat dan terkawal.




ok la ..berbalik pada resepi nie..rasanya semua pernah mencubanya kot..cuma saya jer yang agak ketinggalan..tu laaa bila BW kt dapur kawan-kawan rasa semuanya nak dicuba..tu yang last-last tak tau yang mana dulu nak dibuat.tapi yang penting kita cuba buat jugak ..walaupun cuma sekali.
kek nie saya bawa ke rumah adik ipar,makan ramai-ramai rasa seronok..sedar-sedar sekejap jew dah habis.resepi nie sepenuhnya dari kak chahaya shiela dan saya share disini juga sebagai rujukan..jom sama-sama tgok resepi..:)


KEK COKLAT PUDING KARAMEL
Sumber : Chahaya Sheila


(A) Bahan (Gula Karamel) 
  • 2 sudu besar gula pasir (jangan lebih, takut terlalu banyak lelehan pada kek nnt)
Cara-Cara
  1. taburkan pada dasar acuan silikon dan bakar pada suhu 180 C selama 5 - 8 minit/gula mencair perang keemasan (suhu bergantung kepada oven masing-masing. Oven akan berasap sekejap sebab kita bakar gula...jgn pelik lak yea...xpa kejap jer)
(B) Bahan Puding Karamel 
  • 3 biji kuning telor
  • 1 cawan susu cair 
  • 3/4 cawan susu pekat manis
  • 1/2 sudu teh esen vanila
Cara-Cara
  1. Kacau sebati semua bahan (tak perlu kuat-kuat, kacau lembut jer)
  2. Tapiskan dan tuang atas gula karamel/gula hangus tadi.
  3. Bakar sekejap dalam oven dengan kaedah "bain-marie" (letak loyang kek dalam loyang berisi air) selama lebih kurang 20 minit hingga nampak mengeras sikit/pekat sikit permukaan puding tu...jangan terlampau keras lak, nnt takleh sebati dengan kek - (*akak set suhu 160 C je dan akak guna api atas bawah).
  4. Ketepikan dan sejukkan puding lebihkurang 30 minit....(sementara bakar tu sediakan adunan kek coklat.)
(C) Bahan Kek Coklat
  • 1 cawan serbuk koko - akak guna brand Van Houten
  • 1 cawan susu cair - akak guna susu sejat Ideal
  • 3/4 cawan susu pekat manis
  • 3/4 cawan gula (akak kurangkan sikit)
  • 1 cawan minyak masak *
  • 2 sudu besar mentega yang dilembutkan * (bahan * disebatikan bersama)
  • 3/4 cawan tepung gandum *
  • 1 sudu teh soda bikarbonat *
  • 1 sudu teh baking powder * (bahan * diayak bersama)
  • 4 biji telor - blend hingga halus
Cara-Cara:-
  1. Campurkan dalam periuk serbuk koko, susu cair, susu pekat manis, gula, minyak masak dan mentega. Masak sambil dikacau selalu dengan api perlahan hingga semua bahan larut. Sejukkan sebentar.
  2. Masukkan telor yang telah diblend ke dalam adunan coklat, kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan tepung dan kacau dengan senduk atau spatula jer. Kacau sebati semuanya.
  4. Tuang ke atas adunan puding karamel tadi perlahan-lahan (tuang atas sudu dulu di permukaan puding agar tidak pecah).
  5. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam secara "bain-marie" hingga kek masak sepenuhnya. Sejukkan lebihkurang setengah jam atau lebih baru diterbalikkan ke dalam pinggan sesuai.


42 comments:

tun_telani said...

wahh.. sedapnyer!! tun xtry lg kek puding karamel versi coklat nih. tunggu blk kg dulu, kt sini takut tun sorang je yg duk makannyer..

Kamalia said...

saya pujn belum penah cuba resipi ni..nampak sangat sedap tu..mesti anak2 suka..:)

Amirah Kamilah said...

Sedapnya :D

ijayuji said...

Salam kak zila! lamaaaaa sgt lah tak buat kek ni, suke mkn sejuk2 sedap!

FnF Simple Life said...

lama dah nak buat...tapi entah bila nak buat ni...tq 4 sharing the recipe

kakna said...

salam...
dah lama kakna tengok resepi ni.nak cuba juga tapi tak sempat lagi..

umi's cup cake said...

rajinya zila..bila la umi nak rajin macam liza kan? masuk list dulu ya..umi belum pernah cuba lagi..

Watierman said...

Assalam Dik Zila...wow dari Kuantan Kek tu dah melarat kat dapur Zila dah ya....bila lah agaknya Akak pulak nak merasa Kek yang cantik rupa parasnya ni!!

mimie said...

wahh...sedapnyer kek...mkn sejuk2 pas kuar esbok lagi marbeles kan....

Qasey Honey said...

wah KCPK..QH pon teringin nk wt kek ni cantik cmni...tapi xgeti tang karamel tu..penah cuba dah tp karamel huncuss...xtau sbb apa...xjd...mintakla sepotong ehhh

ady said...
This comment has been removed by the author.
ady said...

as-salam
menarik dipandang dan sedap dimakan.. ady tengok terpegun aje ..

Wani said...

yang kek ni satu ni pun dah lama dah tengok masa famous dulu berderet je orang buat ... kita lagi x sampai seru hihi ..emm dapat rasa kecoklatan kek dgn karamel nya itu

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam zila...
adoiii.. mengancamnya kek tu dik.. perut akak dah mula nyanyi lagu keroncong.. hehehe.. cantik sgt.. & mesti sedap kan? kat mana zila beli acuan yg comey tu... teringin lak tgk org ada acuan comey2 ni... silicone mould ye?

KakAsma said...

Zila,
mesti sedap gabungan 2 karamel ngan coklateee tu..simpan dalam freezer makan sejuk2 bestkan!!!

rahel said...

Zila...sudilah kiranya hulur satu slice kek cok puding karamel tu...nak rasa gak..mesti enak banget..

Acik Erna said...

saalam zila..acik nk buat karamel tu yang lemah..selalu jadi hangit.

izahdaut said...

Cantikmya kekkk. Berkilat2.. Sedap makan sejuk2 kuar dri peti es ni

Rohah said...

Salam Zila,ada aje yg enak kat dapur Zila..klu dekat boleh tumpang sekaki (x malu nie...)hehe

quinnie said...

yummyyy.kita suka kek ni...tak jemu makan kek coklat bila letak karamel ni..hehehhe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam & Slmt pagi Zila :)

*terpegun jap*
dah salin resipi dari dapur sheila masa nmpk kat rumah Ummi...
yrs look exactly like Sheila's... bila lah nk sampai dapur mama!!!
jealous nyer...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Zila selalu singgah dapur jiran blogger.. rata2 semua dah buat kek ni... tapi rasanya macam mana ya?? caramel dan kek? hehhee... mata pejam ni dok membayangkan aisshhh.....

Nieza said...

Assalam kak, sedapnya tgk...yg versi coklat gini saya belum buat lagi kak tapi resepi dh lama masuk list bila nk sampai seru nk buat pun tak taula..haha tumpang mkn sini dulu lah yer..hehe

Asmah Yusof said...

Salam zila...
fuhhh..berpeluh nak buat...tggu peluh kering dulu baru buat....tapi x buat2 jugak sampai sekarang....tiupkan skit serunya tue zila..haha, cantik keknya..mmg best kalau ngap lepas sejukkan...:))

hazila said...

Ermmmm bila nak rajin ni. Teringin nak makan puding karamel dengan kek cekelat cam ni...

ogyep yummy mellow said...

Kelassss ko zila.. karamel coklat kek gitu... tergodda i... tolongggg...

zila 4ever said...

wsalam kak madiha
aisshhh dah ada lagu keroncong yer..he he acuan nie acuan biasa tu kak..yg bawah dia colour merah..beli kt kedai hardwre...silicone mould zila x sempat nk mencari lg..mungkin area2 kl lg byk kut..:)

zila 4ever said...

wsalam shahriah..
rasanya susah nk digambarkan..he hee kena buat baru leh tau :) tp mmg sedap..x rugi dicuba:)

dapurCikWan said...

wah2 kak...karamel tu betul2 menggoda...cikwan belum makan lagi ni... =)

Mamasya said...

Salam Zila.tadi singgah dapur k.Ummi ada kek coklat puding karamel....singgah dapur Zilapun ada jugak....buat akak terliur je.akak belum ada kerajinan nak membuatnya lagi...

Melly Octaviana said...

Zila..masih ada ngga nih.. ngeces dari pertama lihat di FB..hehe

Amie said...

Assalamualaikum Zila,
Kak Amie suka betul kalau jumpa puding karamel...lagilah ada teman kek coklatnya tu, mesti dah habis ni Zila, sebab kakak tertngga keretapi ni.... hu hu huuu

dapurCikWan said...

kak...tadi tengok kat dapur kak ita masam manis..ni buat cikwan tak sabar2 nak mncuba ni.

pssst....update2...heheh.atau gas habis macam cikwan gak?? =)

Ilhamkreatif said...

salam zila...ni nak kena demam kek karamel lak ni...he..he

Ummi said...

Assalam Zila....waaa baru terjumpa dapur Zila...dulu2 perasan Zila selalu masuk dpur akak tp akak xdan nak follow, huhuuu...Waaa tengok puding tu...mmg xleh tahan, mmg sedap...akak pun dah 2x buat... ^__^

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

terima kasih sudi jawap soalan akak ye zila..

eh.. ingatkan silicone mould... cantik sangat.. ke acuan yg sama yg zila buat kek pisang coklate tu? nak cuba2 carik jugaklah.. kalau SM tu.. takut tak termampu nak beli.. hehehh...

Nisa said...

Oh my Goooddddd, nampak menarik. I might need the recipe for the reference ;D Terima kasih, Kak.

~~zana@pb~~ said...

Zila...hari tu akak buat tak laku la kat rmh akak, agaknnya sb tak cantik kot. Org nak mkn pun tak selera. Ni gerenti sedap..

zila 4ever said...

wsalm kak umi..
thnks kak umi sudi singgah..mmg kerap jgk masuk dapur akk tue..skodeng mana2yg kita minat..tu ler kak sedap kan..aritu sempat jgk tgok akk buat..dh dua kali kan..:P

zila 4ever said...

kak madiha ..aah kak sama acuan yg zila guna utk kek pisang tue..:P..kita suka yg murah2 jer kak tp cantik..he hehe

Nuwairani Ismail said...

salam perkenalan...tak tahu nak panggil kak ke adik. kite baru 27tahun..huhuhuh...kite belom try lagi resepi ni..

Azie said...

As salam, kita dah lama nak buat ni tapi asyik tertangguh. Beli acuan semata mata nak buat kek ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...