Pages

Thursday, 20 September 2012

jemput-jemput tofu jepun



Assalammualikum,
salam sejahtera dan salam sayang semua.




bertemu lagi didapur kecik zila4ever..terima kasih pada yang sudi bertandang..dan terima kasih pada yang sudi mencuba resepi-resepi yang ada disini..dan tq yang sudi add zila di fb..semoga persahabatan yang terjalin dialam maya ini akan terus berkekalan..




hari ini nak kongsi jemput-jemput tofu jepun..mesti ramai yang pernah buat kan..nie la sarapan kami semalam..dah lama tak makan jemput-jemput..ingat zaman kami kecik-kecik dulu..dapat makan jemput-jemput pun dah rasa sedap sangat..cicah pulak dengan sambal tumis..waallaaa sedapnya..h ehe he he





tapi semalam tak ada sambal tumis bagai,he hehe cicah sos jew la..malas betul nak buat sambal..resepinya sama macam jemput-jemput biasa,cuma zila tambahkan tofu jepun..dilenyek hingga sedikit hancur..zila guna 2 ketul tofu...dapat banyak jugak la.




lepas dilenyek,campurkan hirisan daun sup,hirisan bawang besar,sebiji telur dan kentang yang didadu kecil-kecil..zila letak kentang tu lebih sebab zila suka rasa kentang yang banyak.kemudian taburkan sedikit garam halus..letak tepung dan air biasa..agak-agak sendiri ok..janganlah keras dan lembik sangat..



zila tak bancuh dengan air panas sebab tofu nie dah melembutkan jemput-jemput tue..lepastu bolehlah digoreng ..sampai ptg pun masih lembut..tak akan keras...
oklah selamat mencuba pada sesiapa yang nak cuba yer..bye semua ..





32 comments:

Kakzakie said...

Tak pernah terlintas pun di minda kakak nak buat jemput-jemput macam ini. Zila jenis kreatif mencipta resepi tu yg kakak suka.. dapat belajar dan mencuba sama (walau entah bilalah nak buat).

Qasey Honey said...

asslm Kak Zila cyggg...sedapnye tgk jemput2 tu...nmpk lembut jer...ni dtg sbb nk tapau la semangkuk tu bleh...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye jemput2 tu :-)
nak juga..

Siti Nadira said...

hmmm....sedapnyerrr jemput2...sy suke garing2...nyummmssss

Asyifa Mustaffa said...

salam kak.....
Hehehe....kiranya sy x ngidam ler nengok jemput2 akak ni.....sbbnya kebetulan pagi nie sarapan jemput2 ikan bilis + bawang je....tp klau tmbh tofu jepun ni lgi lembut gitu kan.....

~~zana@pb~~ said...

Wah...zila bg akk idea ni sb kdg akk buntu bila ada tofu jepun dlm peti....tq ye, akan dicuba.

yan's cottage said...

pagi 2 macam nie....!!!!!perut lapar
tenguk pula jejemput tofu nie.....
heeeee tak tahan betul....mintak sikit boleh.....

Shiela said...

jemput jemput memang terbaek.. tak pernah jemu kan Zila cayangg..

Asmah Yusof said...

Slm zila cyg...bila dah tayangkan menu feberet nie...mcm xsbr nak blk umah buat...sodap!!!

inahar ali said...

woww..i loikkkee!! apa jenis jemput2 pun kt umah akak nih mmg laku..huhu!

Mas Sani said...

Nie yg pantang nampak jemput2 rasa gerammmm je nak kunyah2.....bg kita sepinggan kak nak mkn sampai kenyang hihihihi.....

Melly Octaviana said...

wah macam mau ambil jemput jemput ini sekarang..lapar lah liat nya..nyam..nyam

ibh_sue said...

Assalamualaikum kak!
Laju2 larik sini tau..Takut abis jemput2. Sue antu jemput2 aka cekodok.
Sini ujan pulak..terbayang2 duduk rumah mkn jemput2 sambil silang kaki tengok ujan..ekekekee..

mama sara nur said...

assalam zila
mesti sedap dan lembut mcm tahu tu emmm bestnya akak kalu yg lembut2 ni memang layann he he cuma en suami suka yg biasa je
tp kat umah memag semua suka cekodoklah hari2 wat maka ptg pu habis x penah x habis he he

kasihredha said...

sedapppppppppppppppppppppp
cantik le mangkuk tu
sukeeeeee

ijayuji said...

Salam kakak manisssss!!!! ni org jepun yg tak jepun ni dah dtg nak tumpang makan jemput2 tofu jepun hihihi... sedappnya kak! suke kita mkn jemput2 gini :D sos tu pulak rasa mcm nak jilat2 jerrr hihihi...

Mieza said...

Zila..ini kan sambil mieza invigilate exam ni kan..kalau dapat kunyah zila punya cucur ni besh ni..dah la ngantuk tahap gaban sebab duduk je kat kerusi sambil tunggu bebudak ni abis peksa...sedap! Nampak sungguh delicious!

Papa Mifz said...

cantek2 gambar tuh semuo...kagum PM...sure camera mahal nih...:)

Cikgu Ma said...

sedap2...suka masak2 macam ni..x suka masak2 buat kue, kek, biskut bagai...

Naz / Nadz COSK said...

Buat minum petang atau sarapan pagi ni best Zila.. Nyummmm...

Marsita yahya said...

Salam Zila, tak pernah terpikir pun nak guna tohu Jepun buta cekodok...kreatif tul ya...nampak gebu dan rangup lak tu..boleh cuba nanti...

Ayu said...

Assalam zila sayang,
petang2 dapat makan jemput2 macam ni dgn air kopi o panas...memang juling biji mata sebab sedapppp..

LinRosly said...

Assalamualaikum Zila Syg :D
Perhhh!!! resepi baru...boleh cuba ni...sedap buat minum2 petang...

ibundo said...

Sedapnya bubuh tahu jepun.. Nanti bundo nak cuba ygnni..

Kak yon said...

Tak sabar nak tunggu esok pagi..nak mencuba juga..

tun_telani said...

Salam kak zila cayang ^^ tun pernah buat jemput2 letak tauhu, mmg jd lembut. tun kalau wwat jemput2, mmg cicah sos cili je. mmg xpernah ada kerajinan nk wat sambal2 tumis. hihi

Wani said...

kak zila waduh terliur lak nampak cucur neh .. tak pernah wat cucur ni letak tofu .. blh la nak cuba nanti.. mesti lembut...

gadisBunga™ said...

bila saya dah boleh guna dapur nanti (maksudnya bila dah balik shah alam), saya akan buat dan bagi family rasa. nyummm!

Rohah said...

alala..sedapnye..saya nak semangkuk besar tu kak..yg kat kertas tu tak cukup..

Mamasya said...

Aslmkum Zila.kalau goreng...jemput gini sedap buat minum ptg. tp akk belum pernah mkn jemput tofu gini...nampak sedapp...

Chik Mimi said...

sedapnya jemput-jemput kena pulak time ujan-ujan ni

Azian Elias said...

jemput2 ni apa isi dalam dia pun memang sedap.. makan panas2 lagi lah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...