Pages

Friday, 23 November 2012

sotong goreng seleri


Assalammualaikum,
salam sejahtera dan salam sayang semua..bersua kembali malam-malam..he hhee ...mesti semua dah makan kan..hari ini zila tak masak..round-round pasar malam dan masing-masing beli makanan yang digemari..zila beli laksa johor..sedappp dah lama tak makan..


sebenarnya nak post sotong nie awal-awal pagi tadi..tapi masa sangat pack harinie..tak sempat nak cilok wat entry kat blog..h ehheee..
so malam-malam pun ok lah kan..


zila minat makan sotong..sebab tak ada duri...suami tak makan sebelum nie..bila dia dah berhijrah ke malaysia baru dia cuba nak makan..so zila masak la sampai dia rasa jemu nak makan..tapi hingga saat nie belum lagi dia rasa jemu..ha hhaa


oleh kerana dah terlalu kerap masak sotong..jadi muncullah resepi sotong yang berbagai..biasa masak sambal dan black pepper jew..kali ini zila buat kelainan sikit..letak daun seleri..rasanya sedap bagi tekak kami..sebelum makan perahkan sedikit asam limau..lagi sedapp..


Sotong goreng seleri
by : zila4ever.blogspot.com

bahan-bahan
5 ekor sotong - dibelah dua dan dibersihkan kemudian di kelar-kelar seperti corak tikar
1 biji lada benggala - merah dan hijau
1 kelopak seleri
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar sos tiram
sedikit air
garam secukup rasa
beberapa tangkai cili padi - dihiris
limau sambal

cara-caranya

  1. bawang besar dan bawang putih ditumbuk
  2. panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadidan cili padi sehingga naik bau.
  3. masukkan sotong dan sedikit air,tak perlu letak air banyak..tunggu sehingga sotong masak.
  4. masukkan seleri dan lada benggala kacau lagi sehingga rata..
  5. masukkan sedikit garam dan sos tiram..perasakan.
  6. bancuh tepung jagung dengan sedikit air,kemudian tuangkan dalam sotong.
  7. perahkan limau sebelum dihidang.
  8. hidangkan bersama nasi panas.


20 comments:

Melly Octaviana said...

Malam Zila sayang..sotong fav melly juga tuh..melly suka masak hitam sekalian dengan ink nya tapi Mr hubby ngga suka kalo ada ink nya.. hehe
seronok yah pergi pasar malam,macam 2 makanan ada.. ;)

mama sara nur said...

assalam Zila
ada masak sotong goreng seleri lah, ni kan sotong en hubby akak sukalah makan cuma akak je tak reti makan sotong he he
lain sikit masak camni mesti sedap kan

Rohah said...

macam nak makan nasi jew nampak sotong kat sini..tadi tengok sotong kak Ita masam Manis, kecur jugak...

MaMa Rey said...

suka makan sotong kalau goreng dgn tepung..anak-anak tak berapa suka

Asyifa Mustaffa said...

mnarik juga msak simpel cmni ye kak...kadang masak sambal je....jemu gak.....hehe....

X penah cuba lgi cmni.....:-)

yan's cottage said...

salam Zila....
ringkas je...tapi sedap kan...lepas nie nak cuba stok sotong masih ada....

Kakzakie said...

Perah dgn limau tu yg tambah sedap zila. Anak kakak kalau makan sotong tak ada lain dah cukup selera.

ady said...

as-salam
nampak simple tapi ... sungguh menyelerakan..

Mieza said...

perghhh sedap nyer... selalu sotong mieza celup tepung sbb tu kegemaran anak2...celeri pun ada..leh la try test ni :)

Shiela said...

memang sedap sotong masak simple simple camni kan yangg.. akk pon suker.

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

sound simple and yummy..

Qasey Honey said...

nmpk segar sotong tu..sempoi tp nmpk sedap sgt..

kasihredha said...

Cantik zila potong sotong tu

Marsita yahya said...

salam Zila, semalam dah tgk sutun ni tapi ternet asyik putus jer...tak dan ngomen...akak jarang masak sutun sbb suami ngan anak pun tak brp suker...tapi sedap masak cam ni...

Evelyn Gemina said...

Minta maaf banyak2 sebab lambat hadir disini, yang pasti kalau dimakan mmg sedap, tengok saja sudah tau, marbeles : )

Norzie hany said...

Nampak sedaplah zila,bahan2 yang di gunakan pun tak banyak.

analisa ummu abel said...

salam kak.... tampak enak sekali sotongnya... picnya jg cantik as always... ^^

cerita best said...


jom kita join segmen pakjoe senang je bkn susah pun ....kita blh tambah kenalan baru seperti aaron aziz,farid kamil hahaha http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2012/11/segmen-jom-tukar-dan-kenal-rakan-blogger.html

FnF Simple Life said...

kreatif betul kak zila... saya kalo sotong asyik2 buat masak sambal, sotong goreng tepung, campak dalam tomyam... paling rajin pun buat kerabu sotong hehe

MamaFaMi said...

Salaam Zila...

Dah lama tak masak sotong. Kalau masak, mama yang tukang makan sensorang. Tu yang malas tu. Tapi tengok juadah Zila ni, sungguh menyelerakan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...