Pages

Wednesday, 5 September 2012

laksa kari


Assalammualikum
salam sejahtera dan salam sayang semua,jutaan terima kasih untuk semua atas ucapan tahniah buat zila ...terima kasih jugak atas komen-komen yang indah..zila akan jadikan ianya sebagai penyuntik semangat untuk terus aktif berblog.sokongan anda amat-amat zila hargai..i love u all..



Apa khabar semua??..sihat tak?..mesti masih ada lagi undangan open house yang menanti kan..sebulan beraya..samalah kita..apa-apapun kesihatan nak jugak kena jaga..makan ikut kemampuan..ditakuti akan mengundang penyakit pulak nanti..he hehe nie kiranya nasihat untuk diri sendiri jugaklah..almaklumlah semua makanan yang dihidangkan amat-amat membuka selera.






Rasa dah lama tak mengupdate blog..biasalahkan kalau dah mula bercuti..nak memulakanya balik memang la malas..idea pun macam dah kurang ..he hhe..dari hari kehari bertangguh..bukannya tak memasak..kadangkala nak snap gambar rasa macam malas jew..





oklah..jom cerita bab masak-masak pulak,hari ini nak share satu lagi resepi..
laksa kari..atau kari laksa..sebenarnya beberapa hari nie tekak teringin benar nak makan mee kari..kalau beli kat kedai biasanya memang tidak menepati citarasa.lagipun zila memang kurang minat dengan mee kuning..bukanlah tak makan terus..tapi jika ada alternatif lain memang zila tak masak mee kuning..so untuk resepi ini zila gantikan dengan mee laksa..zila gunakan laksa basah dan beli mee laksa yang pendek-pendek..biar mudah dimakan.






Biasanya kalau resepi masakan zila pakai agak-agak jew.apa yang kurang dan apa yang nak kita lebihkan pandai-pandailah kita rasa.senang cerita ikut selera dan tekak kita...tapi tak sama kalau kita buat kek atau kuih ..semuanya mesti disukat dengan tepat..jom sama-sama semak resepi...dan pada sesiapa yang sudi nak mencuba silakan yer..



Laksa kari : zila4ever.blogspot.com

Bahan - bahan
1 paket laksa basah
1 paket tahu sponge
1 keping  fish cake - lebihkan jika suka
Ayam - setengah ekor dicincang kecil
2 batang serai - dititik
penumis 4 sekawan
1/2 peket serbuk kari - saya guna babas
1 kotak santan
2 sudu kerisik
daun kari.

bahan kisar
4 biji bawang merah kecil
1 biji bawang merah besar
2 biji bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 sudu cili kisar - boleh dikurangkan
segenggam udang kering

Bahan iringan

timun - disagat
mangga muda - disagat
taugeh 
limau kasturi
telur rebus 
bawang besar hiris

cara-caranya
  1. celur laksa basah seketika dan ketepikan..
  2. panaskan sedikit minyak,masukkan serai yang telah dititik dan penumis 4 sekawan serta daun kari.
  3. masukkan bahan kisar,masak sehingga wangi dan harum.
  4. masukkan serbuk kari dan tumis hingga sedikit garing.kemudian masukkan ayam gaul rata..masak sehingga ayam sedikit kering .
  5. kemudian masukkan santan,suaikan air mengikut kepekatan yang anda mahukan..jangan letak terlalu banyak air.
  6. masukkan tahu sponge,fish cake dan kerisik..perasakan garam,saya tak letak asam keping sebab saya akan perahkan limau kasturi semasa menghidang..
  7. selepas masak bolehlah dihidang bersama bahan -bahan iringan.
  8. selamat mencuba.














25 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

glup!

ijayuji said...

Salam kaka cantekkkkk! Kita tgh puasa ni kak, menu kita berbuka petang nanti pun berasaskan kari, nak makan mee kari lama sgt tak buat mee kari ehehe.. tp tgk laksa kari akak ni terasa nak mkn laksa kari pulak tp syg kita takde mee laksa, itu hari boleh terlupa nak beli mee laksa ni lah haish! geramnya tgk limau tergolek golek tu kak, sini guna limau yg buat tom yum tu ajerr lerr huhuhu..

gadisBunga™ said...

ya Allah sedapnya....!!!!

kasihredha said...

perrgghhhh...sedapppnya
gambar spt biasa sungguh menawan

hazila said...

Salam zila,

Tak pernah cuba makan lagi kari laksa. Sebab tekak ni dah sinonim dengan asam laksa.

nanieybarnieylurviey said...

kari itu sungguh menggodaku kak zila.. saje je akak ni.. da la nani suke kari. hee.. kalau la ada dapur da bleh buat da.. syg hanye ada rice cooker je.. nk try la kot2 menjadi. :)

Tina Othman said...

wah terliurnya tina tgk

haa kan kat rumah ada laksa basah, kekonon nak masak laksa kedah tapi daun kesum dah kecut, boleh lah try buat mcm mee kari, peberet ni kalau kari2 ni

selamat hari raya kak zila =)

laskar pelangi said...

Glurpp -____-
Memang daripada gambar pun rasa cam nak meleleh airliur ni haaa..huhu
Tak pernah makan lagi kari laksa camtu.Ada masa,nak cuba buat. Hihi~

umi's cup cake said...

Salam Zila sayang,
umi tak pernah makan laksa kari..umi pun kurang sikit mee kuning kalau dari kedai..serik sebab nanti sakit perut..satu idea yang menarik...tq

rahel said...

Zila...Rahel dah sampai ni..ade lagi tak laksa kari tu..nak semangkuk..

~~zana@pb~~ said...

Laksa kari ni mcm mi kari ye? Cuma guna laksa.......konpem sedaplah...

zila norazila said...

kak zana,
btul tue tukar tang mee ti jew kak..:)

Qasey Honey said...

slm Kak Zila cygggg...sedapnya tgk laksa kari tu...bleh la cuba jugak nti..sesuai jugak ehh utk dbuat masa open house nti..kalau tbuat la kan...

Mas Sani said...

Waduh...waduh....kok nmpk enak banget kari laksa akk tu....nie kita dok thn leleh je hah hihihi....
Bhn2 nye pun mudah cuma tambahkn kerisik je, mesti sedap...ni kalo ayam ganti dgn isi ikn pun ok gak ek? :-)

tun_telani said...

salam kak zilaaaa..... tun hantu mee karii.. tukar mee ngan laksa pun, agak2 laju jugak makan nih. ntah2 lg byk mkn sbb laksa kurang sket muak dia kan..

Cho Zila said...

zila... sedapnyer nampak tapi tekak kitani tak leh terima kot laksatu ngan kuah kari.. entahler..
ni zila yang dulu aktif fotopagesker!!!!

inahar ali said...

salam lebaran wat zila sekeluarga ye! fuhh nmpak sedaap banget laksa kari tuh..terliur akak sehh!!

Kakzakie said...

Kakak tengok macam nak makan je rasa zila. Teringat mee kari kat Secret Receipe pulak..

Gee® said...

waaaa...terguda laaa...

Wani said...

salam kak zila.. good morning... baru ni je baru lepas makan mi kari .. tapi bonda yg buat.. dah lama x pekena bonda yg masak.. makan bertambah2 kalo sal mi kari ni... hihi..

Amie said...

Lama tak makan kuah2 kari ni Zila... masuk dapur Zila dok tenung lama-lama semangkuk kari tu... nak habiskan juga dengan alfalfa sproutnya tu sekali... dah kenyang barulah nak balik...

Mieza said...

zila...gulp gulp gulp sedapnyerrrrr...mieza mmg suka makan kuah kuah begini...sedapnya..buka pintu umah siap2 ekk..jap lg mieza sampai..tp per! mieza dah bw mangkuk sendiri ni!

Mamasya said...

Salam Zila cyg. akk kalau makanan yg berkuah....mmg suka sgt.kalau mkn perah limau lebih sikit...sedappnya..
baru week end lepas buat mee kari...
re; karipap mini wpun guna acuan mmg jenuh nak siapkan sbb saiz yg comel..

Rohah said...

ada sedikit kelainan..sbb sy tak pernah makan kari ngan mee laksa..tp mesti syok je kan..bg saya no hal kalau nak dicuba,sy ni tolak batu n kayu..smua saya mamam..

FnF Simple Life said...

alahai syedapnye laksa... sy memang peminat laksa tak kira laa laksa penang ke, kari ke, laksa lemak ke..sume suke... nak semangkuk...ehehehe...

congrats ye...semoga kak zila terus sukses ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...